نسخه چاپی

فرآیند اجرایی قراردادهای جدید نفتی آغاز شد

علی كاردر با بیان اینكه قراردادها وارد فاز اجرایی شده است، گفت: فراخوان اولیه برای ارزیابی صلاحیت شركت های خارجی متقاضی حضور در مناقصه های قراردادهای جدید نفتی منتشر شده است.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو، علی کاردر در دومین کنگره راهبردی نفت و نیرو اظهار داشت: اعلام فراخوان اولیه برای ارزیابی صلاحیت شرکت‌های خارجی متقاضی حضور در مناقصه‎های قراردادهای جدید نفتی آغاز شده و از امروز در روزنامه‌های داخلی و خارج از کشور منتشر شده است و شرکت‌های خارجی متقاضی، ظرف یک ماه آینده اطلاعات موردنیاز را در اختیار ما قرار خواهند داد.



وی افزود: پس از دریافت اطلاعات، فهرست اولیه شرکت‌های واجد شرایط برای حضور در مناقصه‎های قراردادهای جدید نفتی آماده و سپس نخستین مناقصه برگزار می‌شود.



مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: همانطور که پیش تر اعلام شده در اجرای قراردادهای جدید نفتی، شرکت‌های ایرانی در میدان‌های کوچک و متوسط می‌توانند به عنوان راهبر اصلی توسعه میدان فعالیت کنند و از همکاری شرکت‌های بین‌المللی بهره‌مند شوند و در میدان‌های بزرگ نیز که راهبری بر عهده شرکت‌های بین‌المللی است، خارجی‌ها مکلف به همکاری با شرکت‌های ایرانی هستند.



وی ادامه داد: شرکت‌های بین‌المللی از مشارکت با شرکت‌های ایرانی استقبال کرده اند و هم‌اکنون ١١ شرکت صاحب‌صلاحیت برای فعالیت در زمینه اکتشاف و تولید در ایران شناسایی شدند که این شرکت‌ها در حال حاضر اکتشاف و تولید نیستند و باید به این سمت حرکت کنند.



کاردر با بیان اینکه "هم‌اکنون 88 طرح، 515 پروژه و 2 هزار زیرپروژه در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد"، گفت: با احتساب نیاز به انعقاد 2 قرارداد به ازای هر زیرپروژه، حدود 4 هزار قرارداد منعقد خواهد شد.



وی افزود: قراردادهای ما نتیجه‌محور و میدان‌محور خواهد بود به طوری‌که در آینده پرداخت‌ها نه به ازای صورت‌‎ وضعیت بلکه به ازای میزان تحقق اهداف صورت می‌گیرد.



معاون وزیر نفت اذعان داشت: پروژه‌های NGL و LNG به طور کامل به بخش خصوصی واگذار می‌شود که در این زمینه به تازگی نخستین قرارداد واگذاری NGL با یک شرکت خصوصی فعال در صنعت پتروشیمی امضا شد.



وی ادامه داد: ظرف یک ماه آینده NGL 3100 به بخش خصوصی واگذار می‌شود و NGL خارک نیز با برگزاری مزایده‌ای به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.



کاردر با بیان اینکه "در آینده‌ای نزدیک سه پروژه مهم NGL صنعت نفت در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد"، گفت: بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها را در پروژه NGL خارگ، شرکت ملی نفت ایران انجام داده است و از آن جا که این پروژه در میانه کار قرار دارد، برای واگذاری به سازوکار مزایده نیاز داریم.



وی ادامه داد: قالب متقاضیان واحدهای NGL شرکت‌های پتروشیمی هستند؛ زیرا فعالیت در این زمینه ارزش افزوده فراوانی در زنجیره پایین‌دست صنعت نفت به همراه دارد.



وی افزود: در واگذاری این دست از پروژه‌ها قرارداد به صورت بلندمدت و 20 ساله است و قیمت فروش گاز در 10 سال اول قرارداد از فرمول ثابتی تبعیت می‌کند.



مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه "شرکت ملی نفت ایران در نحوه توسعه واحدهای LNG دخالتی نمی‌کند"، اذعان داشت: حتی شرکت‌های خارجی می‌توانند تا 100 درصد در این پروژه‌ها نقش‌آفرینی کنند.

۱۳۹۵/۷/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...