نسخه چاپی

كشف دو اتاق مخفی در دل اهرام مصر

به گزارش نما - همشهری آنلاین نوشت: همواره این فرضیه وجود داشته‌است که در زیر هرم بزرگ جیزه شبکه‌ای مخفی از معابر و اتاقک‌ها وجود دارد که با هدف اجتناب کردن از ورود باستان‌شناسان و سارقان ساخته شده‌اند، و اکنون محققان سندی واقعی از وجود فضاهایی خالی در این هرم را به دست آورده‌اند.
اين فضاي خالي مرموز در پس رخ شمالي هرم واقع شده‌است و حفره‌اي ديگر نيز در حاشيه شمال شرق كشف شده‌است كه هردو به طور كامل از راهروي اصلي و فضاي داخلي مقبره‌هاي درون هرم مجزا هستند.

هرم بزرگ جيزه كه به هرم خوفو نيز شهرت دارد، درحدود 4500 سال پيش براي فرعون خوفو ساخته شده‌است. اين هرم در زماني كه بنا شد، ارتفاعي برابر 146 متر داشت و بزرگترين سازه در كل كشور مصر به شمار مي‌رفت.

محققان دانشگاه‌ها و موسسه‌ها و شركت‌هاي فناوري مختلف از سرتاسر جهان در پروژه‌اي به نام اسكن كردن اهرام حضور يافته‌اند تا با بررسي هرم بزرگ با استفاده از ابزارهاي غير مخرب به يافته‌هاي جديدي درباره اين سازه مرموز دست يابند. در اين پروژه كه هدايت آن به عهده دانشگاه قاهره و موسسه فرانسوي به نام HIP است، محققان بايد از تركيبي از سيستم‌هاي حرارت‌سنجي فروسرخ، شبيه‌سازي سه‌بعدي،‌و تصويربرداري و راديوگرافي ميوني، شگفتي‌هاي اهرام را آشكار سازند.

محققان با استفاده از همين تكنيك‌ها،‌ اكنون درجايي كه در حالت عادي بايد ديوار وجود داشته‌باشد،‌فضاهايي خالي كشف كرده‌اند. اصلي‌ترين ابزار در اين پروژه تصويربرداري ميوني است كه به واسطه آن ذرات ميون درون محيط پراكنده مي‌شوند و نقشه‌اي سه‌بعدي از سازه اهرام را در اختيار محققان قرار مي‌دهند.

يكي از حفره‌هاي كشف شده 105 متر بالاتر از كف هرم در بخش شمال شرق واقع شده‌ و ديگري نيز در پس رخ شمالي هرم در نزديكي در ورودي ديده شده‌است و هيچ مدركي از مرتبط بودن اين دو فضا به يكديگر به دست نيامده است. اكنون محققان درتلاشند تا شكل،‌اندازه و موقعيت دقيق اين اتاقك‌ها را با استفاده از سيستم تصويربرداري ميوني مشخص سازند.

اولين‌بار نشانه‌هاي وجود اين حفره در سال 2015 با مشاهده سيگنال‌هاي حرارتي غيرعادي در پس رخ شمالي هرم كشف شد.

۱۳۹۵/۷/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...