نسخه چاپی

نگرانی امنیتی درباره راهپیمایی اربعین وجود ندارد

معاون وزیر خارجه با بیان این كه برای شركت زائران ایرانی در راهپیمایی بزرگ اربعین به لحاظ امنیتی و انتظامی نگرانی خاصی نداریم، تأكید كرد: محال است كه امسال به كسی بدون ویزا اجازه داده شود كه به عراق وارد شود.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: معاون وزیر خارجه با بیان این که برای شرکت زائران ایرانی در راهپیمایی بزرگ اربعین به لحاظ امنیتی و انتظامی نگرانی خاصی نداریم، تأکید کرد: محال است که امسال به کسی بدون ویزا اجازه داده شود که به عراق وارد شود.

حسن قشقاوی، معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان وزیر خارجه با اشاره به فعالیت ستاد مرکزی اربعین و کمیته‌های مختلف آن، اظهار کرد: مسوولیت کمیته سیاسی و کنسولی این ستاد بر عهده وزارت امور خارجه است و خوشبختانه ما امسال توانسته‌ایم بهتر از سال گذشته در این زمینه عمل کنیم.

او با بیان این که در حال حاضر صدور ویزا برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی در سفارت عراق در تهران و هم‌چنین کنسولگری این کشور در کرمانشاه و هم‌چنین شهرهای مشهد و اهواز آغاز شده است، ادامه داد: قرار است دفاتر صدور ویزا در 12 منطقه دیگر در کشور آغاز به فعالیت کنند و به طور کلی در 16 نقطه ویزا برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی صادر خواهد شد.

قشقاوی ادامه داد: 12 دفتر مورد اشاره فعالیت خود را در عرض دو، سه روز آینده آغاز می‌کنند. هیأت‌هایی از کشور عراق به این منظور به تهران آمده‌اند و دفاتر آن‌ها از سوی سازمان حج و زیارت برای انجام این موضوع تجهیز شده است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در کشور برای حضور مناسب مردم در اربعین حسینی، گفت: امسال به خوبی برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده و جای نگرانی نداریم اما مردم عزیزمان نیز باید در این راستا همکاری‌های لازم را انجام دهند. از جمله این که درخواست برای صدور ویزا را به روزهای آخر موکول نکنند.

این مقام وزارت امور خارجه با بیان این که بهترین راه برای اقدام جهت شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی مراجعه به سایت سامانه «سماح» است، افزود: کسانی که قصد حضور در این راهپیمایی را دارند باید حتماً جهت درخواست ویزا اقدام کنند و این موضوع را به موقع انجام دهند و از موکول کردن آن به روزهای آخر خودداری کنند.

او گفت: کسی نباید به امید این باشد که بدون ویزا به سر مرز بیاید و بخواهد از مرز بدون ویزا عبور کند. امکان فیزیکی این موضوع وجود ندارد و از دیگر سو تمهیدات مناسبی در نظر گرفته شده که اجازه داده نشود که فردی بدون ویزا از مرز خارج شود و من به عنوان مسوول کمیته سیاسی و کنسولی ستاد اربعین تأکید دارم که محال است که امسال کسی بدون ویزا اجازه خروج از کشور و رفتن به مرز عراق را پیدا کند.

قشقاوی با تأکید بر این که زوار با گرفتن ویزا به قانون کشور عراق احترام می‌گذارند و یکی از واجبات احترام به قانون است، ادامه داد: وقتی زائران از طریق سایت سامانه سماح برای دریافت ویزا اقدام کنند دیگر ما با مباحثی مثل جعل ویزا روبه‌رو نخواهیم شد.

معاون وزیر امور خارجه، تصریح کرد: مسوولان مربوطه تلاش کردند وظایف خود را در این ارتباط به نحو احسن انجام دهند و اکنون نوبت مردم است که همکاری‌های لازم را داشته باشند تا این موضوع به نحو مناسب به پیش برود.

قشقاوی در پاسخ به این سوال که با توجه به آغاز عملیات آزادسازی موصل در عراق از دست نیروهای تروریستی داعش، آیا نگرانی خاصی در ارتباط با امنیت زائران وجود دارد و آیا اقدامات لازم برای امنیت آن‌ها اندیشیده شده است؟ گفت: همان‌طور که پیش از این اشاره کردم ستاد مرکزی اربعین متشکل از چند کمیته است که یکی از این کمیته‌ها، کمیته انتظامی و امنیتی است.

وی ادامه داد: در مجموع از لحاظ امنیتی و انتظامی نگرانی خاصی نداریم. سال گذشته موصل در اشغال تروریست‌ها بود و امسال عملیات آزادسازی آن آغاز شده و طبق اخبار منتشر شده این عملیات تاکنون موفقیت‌آمیز بوده است.

او ادامه داد: امیدواریم با تمهیدات در نظر گرفته شده اتفاق خاصی ایجاد نشود و ما نگرانی خاصی نیز نداریم و مسأله اصلی برای ما در حال حاضر این است که مردم گرفتن ویزا را به روزهای آخر موکول نکنند و در این ارتباط هرچه زودتر اقدام کنند.

۱۳۹۵/۷/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...