نسخه چاپی

مردم موصل؛ سپر انسانی داعش

فرمانده عملیات زمینی ارتش آمریكا در عراق، در نخستین گفت‌وگوی مطبوعاتی خود پس از آغاز عملیات برای بازپس‌گیری موصل، از روند این عملیات، احتمالات پیش‌رو و شمار شبه‌نظامیان داعش در این شهر سخن گفته‌است.

به گزارش نما به نقل از فرارو: فرمانده عملیات زمینی ارتش آمریکا در عراق، در نخستین گفت‌وگوی مطبوعاتی خود پس از آغاز عملیات برای بازپس‌گیری موصل، از روند این عملیات، احتمالات پیش‌رو و شمار شبه‌نظامیان داعش در این شهر سخن گفته‌است.

ژنرال گری وُلسکی، ۲۷ مهر ماه به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفته است آزادسازی شهر موصل، به معنی سقوط خلافت خودخوانده این گروه در عراق است: «داعش گفته موصل نگین تاج عراق است و ایده این گروه برای تشکیل خلافت».

فرمانده عملیات زمینی آمریکا در عراق می‌گوید بدون موصل «خلافتی هم باقی نمی‌ماند. اگر اساسا این خلافت هرگز وجود خارجی پیدا کرده بود. در نتیجه برای داعش، بازپس‌گیری موصل به معنی یک شکست اساسی‌ست».

ولسکی در عین حال شمار نیروهای داعش در موصل را بین سه تا پنج هزار نفر برآورد کرده‌است.

ژنرال ولکسی در گفت‌وگو با ان‌بی‌سی گفته است نیروهای امنیتی عراق و پیش‌مرگه‌های کرد آن کشور پیشروی‌های نسبتا سریعی داشته‌اند و مقاومت شبه‌نظامیان در مقابل آن‌ها نیز «در حد متوسطی» بوده‌است.

این فرمانده ارشد ارتش آمریکا می‌گوید نیروهای عراقی انگیزه لازم را به دست آورده‌اند و در مقایسه با دو سال پیش، «به مراتب از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار هستند».

دو سال پیش، شبه‌نظامیان داعش، در اوج پیشروی‌های خود در سوریه و عراق، موصل را به تصرف خود در آوردند.

گزیده اخبار از تحولات جنگ موصل

همزمان با پیشروی نیروهای عراقی به سوی موصل، آمریکا گروه داعش را به استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی متهم کرده است. جف دیویس سرهنگ نیروی دریایی و سخنگوی پنتاگون در واشنگتن به خبرنگاران گفت که "داعش صد در صد از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می کند."

ساکنان شهر تلفنی به خبرگزاری رویترز گفته اند که داعش مانع فرار مردم می شود و شماری از آنها را به سوی ساختمان هایی که حمله هوایی به آنها محتمل است هدایت کرده است.

قام های عراقی گفته اند که ارتش درحال محاصره شهر مسیحی "قره کش" است. قره‌کش در ۳۲ کیلومتری جنوب شرقی موصل دو سال پیش به دست اعضای داعش افتاد و هزاران مسیحی از آن گریختند.

ارتش عراق و پلیس فدرال در پیشروی به سوی جنوب موصل همچنین درحال محاصره شهر الشورا در آن مجاورت هستند.

یک ژنرال عراقی گزارش هایی که پیشتر در مورد پس گرفتن شهر منتشر شده بود را رد کرد و گفت که تک تیراندازان داعش پیشروی ارتش را کند کرده اند.

نیروهای پیشمرگ پیشروی خود در شرق موصل را پایان داده و تاکید کردند که نیروهای مشترک عراقی مرحله بعد را هدایت خواهند کرد.

در محور غرب از بخش سنجار که نیروهای حشد شعبی و حزب کارگران کردستان ترکیه هستند هیچ پیشروی صورت نگرفته است.

۱۳۹۵/۷/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...