نسخه چاپی

نـجات از قصاص پس از سه سال بـا اثبات بی‌گناهی

به گزارش نما - «خبرجنوب» نوشت: مردی که مدتها به اتهام قتل در زندان بود و حتی با رأی دادگاه به قصاص محکوم شده بود با اثبات بیگناهیاش آزاد شد.

اواسط سال 92به كارآگاهان جنايي شيراز خبر رسيد مردي در جريان جنايتي مرموز با شليك گلوله به قتل رسيده است. در جريان بررسي صحنه جنايت افسران آگاهي نتوانستند سرنخ قابل اعتنايي به دست بياورند و اين موضوع نشان می داد قاتل با نقشه قبلي و به شكلي حساب شده اين جنايت را مرتكب شده است. با وجود اين جسد به پزشكي قانوني منتقل و تجسس ها براي يافتن عامل يا عاملان اين جنايت آغاز شد.
در اين ميان خانواده مقتول نام 2نفر را بهعنوان مظنون به پليس اعلام كردند و مأموران نيز با حكم قضايي 2مظنون را بازداشت كردند.
يكي از آنها فردي سابقه‌دار بود كه پيش از اين چند مرتبه به اتهام درگيري بازداشت شده بود و دومين نفر نيز جواني بود كه مأموران در بازرسي از مخفيگاهش توانستند يك قبضه كلت كمري كشف كنند. هيچ كدام از 2مظنون حاضر نبودند اتهام قتل را به گردن بگيرند و شواهدي كه عليه‌شان وجود داشت نيز كافي نبود.
تحقيقات از اين 2نفر مدتي طول كشيد تا اينكه فرد سابقه دار با سپردن وثيقه توانست از زندان آزاد شود اما مدتي بعد درحاليكه هنوز اسرار اين جنايت سربه‌مهر باقي مانده بود او فوت شد. در چنين شرايطي تحقيقات پليس معطوف به تنها مظنون پرونده شد. با اينكه او دست داشتن در اين جنايت را انكار مي کرد اما كشف كلت كمري در خانه اش سبب شد پرونده وي با صدور كيفرخواست به اتهام قتل به دادگاه كيفري يك استان فارس فرستاده شود. در جلسه محاكمه، اولياي دم قصاص قاتل را درخواست كردند و در شرايطي كه متهم باز هم اتهامش را انكار می کرد قضات دادگاه حكم به قصاص وي دادند.
در چنين شرايطي پرونده با اعتراض متهم به ديوان عالي كشور فرستاده شد. قضات ديوان در جريان بررسي‌هاي موشكافانه خود مدركي دال بر قاتل بودن مرد جوان پيدا نكردند. به همين دليل رأي دادگاه را نقض كردند و پرونده براي محاكمه مجدد به شعبه هم‌عرض فرستاده شد.
در دومين دور از محاكمه كه چند روز قبل برگزار شد اولياي دم مقتول بار ديگر درخواست صدور حكم قصاص را كردند اما متهم اسنادي به دادگاه ارائه كرد كه نشان مي داد او روز حادثه در محل ديگري بوده است. عبدالصمد خرمشاهي وكيل مدافع متهم نيز در دفاع از موكلش گفت: در رأي قبلي دادگاه به‌نظريه اسلحه شناسي توجهي نشده است.
چرا كه در اين گزارش آمده نوع سلاحي كه با آن به مقتول شليك شده با نوع سلاحي كه از موكلم كشف شده مطابقت ندارد.
از طرفي موكلم با مقتول هيچ سابقه خصومتي نداشته و متهم روز حادثه در محل ديگري حضور داشته و نمي‌تواند قاتل باشد. با پايان دفاعيات متهم و وكيل مدافعش قضات دادگاه وارد شور شدند و حكم به برائت متهم دادند. به اين ترتيب وي بعد از تحمل ماه‌ها حبس از زندان آزاد شد.

۱۳۹۵/۷/۲۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...