نسخه چاپی

ركوردشكنی بورس در اولین ماه پائیز

به گزارش نما - دنیای اقتصاد نوشت: بازار سهام روز گذشته با رشد 242 واحدی (معادل 3/ 0 درصد) به سطح 78هزار واحد رسید. با عبور شاخص از کانال مزبور، نماگر اصلی بازار توانست به بیشترین سطح خود از 24 مردادماه سال جاری برسد.

در بررسی صنایع بورسی در چند روز گذشته، دو نوع اقبال به گروه‌های مختلف بورسی را می‌توان مشاهده کرد. دسته اول صنایعی هستند که تحت تاثیر کوچ موقت نقدینگی (‌که در گزارش‌های پیشین «دنیای اقتصاد» به دفعات بررسی شد) با اقبال مناسب سهامداران مواجه می‌شوند. این شرکت‌ها عمدتا جزو صنایع کوچک‌تر بازار هستند و از این‌رو رشد این سهم‌ها تاثیر چندانی در رشد شاخص کل ندارد. از سوی دیگر اقبال سهامداران به برخی صنایع به دنبال خوش‌بینی به گزارش‌های فصلی آنها را شاهدیم. این صنایع عمدتا صنایع بزرگی هستند و هر چند رشد‌های چشمگیری را تجربه نمی‌کنند اما بیشترین تاثیر را بر شاخص کل می‌گذارند.

دو رفتار متفاوت در صنایع بورسی

در روزهای اخیر رفتار سهامداران در قبال صنایع بورسی به دو گونه بوده است. گروه اول شامل بخشی از شرکت‌هاست که رشد آنها به دلیل ارزش بازار پایین تاثیر چندانی در محاسبه شاخص ندارد. رشد این گروه‌ها عمدتا از موج‌سواری سفته‌بازان در جریان نقدینگی فعال بازار نشات می‌گیرد. این موضوع در عملکرد دیروز شاخص نیز مشخص بود. در این زمینه موضوعی که در روزهای گذشته به کرات در بازار دیده شده، سریال کوچ‌های موقت نقدینگی است. موضوعی که طی یک هفته اخیر در گروه‌هایی مانند سیمان و قند و شکر مشاهد شد. روز گذشته نیز قرعه به نام شرکت‌های زیر‌مجموعه صنعت مواد غذایی افتاد. گروه مواد غذایی روز چهارشنبه در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که در اکثر نماد‌ها صف خرید قابل‌توجهی دیده شد. رشد نماد‌های این گروه که از نماد «غبشهر» آغاز شد به دیگر شرکت‌ها سرایت کرد و در نهایت منجر به رسیدن به رشد چشمگیر روزانه در نماد‌هایی نظیر«غالبر» و «غمارگ» شد. بررسی این صنعت حاکی از آن است که از 21 نماد فعال این گروه، 11نماد با صف خرید قابل توجه مواجه بودند. از سوی دیگر نکته قابل توجه در رشد این صنایع، لیدر بودن نمادهایی است که در بررسی سابقه معاملاتی روزهای گذشته روند نزولی داشته است. به‌عنوان مثال نماد «غبشهر» در 12روز معاملاتی گذشته تنها یک روز مثبت داشته است. به‌طور کلی بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد این صنایع طی روزهای اخیر در حالی صورت گرفته که خبر خاصی درخصوص تحولات بنیادی در این گروه‌ها درج نشده است. در گروه مواد غذایی در روزهای اخیر خبرهایی درخصوص ورود هیات‌های روسی به ایران و بازدید آنها از شرکت‌های لبنی دریافت شد. همچنین مطالعات صورت‌های مالی این شرکت‌ها انتظار خاصی از گزارش‌های 6 و 9 ماهه این شرکت را در پی ندارد. بنابراین می‌توان گفت که توجه توده‌ای سرمایه‌گذاران به این شرکت‌ها حاصل یک موج روانی است که عمدتا میان سفته‌بازان صورت گرفته است. اما بخش دوم صنایع بورسی، تمایل سهامداران به آن دسته از شرکت‌هایی است که خوش‌بینی به گزارش‌های 6 ماهه آنها زیاد است. شرکت‌هایی که عمدتا در رشد دیروز شاخص تاثیر داشته‌اند. به‌عنوان مثال در صنعت استخراج کانه‌های فلزی نماد‌های «کگل»،«ومعادن» از نماد‌های اثرگذار بر رشد شاخص بوده‌اند. از 11 نماد فعال در این گروه درروز گذشته 6 نماد با صف خرید مواجه بودند. در نماد‌هایی نظیر «کروی»،«فاسمین»،«فسرب» نیز رشد قیمت جهانی روی طی ماه‌های اخیر باعث شده که انتظار تعدیل مثبت در صورت مالی‌های این شرکت‌ها وجود داشته باشد اما نکته ویژه در مورد این صنعت توجه ویژه سهامداران بزرگ به آن است؛ موضوعی که در پانزده دقیقه پایانی دیروز بازار به خوبی قابل مشاهده بود. جایی که شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر شاهد انجام معامله حدود 5 میلیون از سهام خود در این‌بازه زمانی بود که بیشتر آن توسط حقوقی‌ها خرید و فروش شد. همچنین در این مدت نزدیک به 3 میلیون سهم از شرکت توسعه معادن و فلزات خرید و فروش شد. به این اتفاقات اگر تبادل بیش از 5‌میلیونی سهام در نماد «کروی» را نیز اضافه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که حمایت حقوقی‌ها در نماد‌ها قابل‌توجه بوده است. به‌طور کلی به نظر می‌رسد با توجه به رشد نسبی بازارهای جهانی و فولاد در ماه‌های گذشته انتظار تحرکات جدی در صورت‌های مالی نماد‌های این گروه محتمل به نظر می‌رسد.

به‌طور کلی به نظر می‌رسد به دلیل اینکه صنایع بزرگ نظیر مواد شیمیایی و فرآورده‌های نفتی پتانسیل تحول خاصی را ندارند و نقدینگی موجود در بازار عمدتا در صنایع کوچکتر و تحت‌تاثیر سفته‌بازی‌ها در چرخش باشد، احتمال جهش خاص در شاخص چندان پررنگ به‌نظر نمی‌رسد.

گشایش‌های جدید در شاخص

با عبور شاخص کل از عدد 77 هزار و 500 واحد در روز شنبه هفته جاری، بخشی از فعالان بازار که از روش‌های تکنیکال برای پیش‌بینی بازار استفاده می‌کنند، به ادامه روند رو به‌رشد بازار امیدوارتر شدند. حال اما به نظر می‌رسد با حصول بازار به سطح 78 هزار واحد این کارشناسان روند نزولی کوتاه‌مدت را متصور نیستند. این در حالی است که با توجه به اینکه گزارش‌های فصلی تا‌کنون چندان چنگی به دل نزده و انتظار نمی‌رود تغییرات چندانی نیز داشته باشند، می‌توان این فرضیه را بیان کرد که سطح جدید چندان زیربنای قوی ندارد. به هر ترتیب باید منتظر ماند و آینده شاخص پس از عبور از این کانال را به نظاره نشست.

۱۳۹۵/۷/۲۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...