نسخه چاپی

خرید ساختمان 200 میلیاردی برای آموزش و پرورش با پول فرهنگیان

عکس خبري -خريد ساختمان 200 ميلياردي براي آموزش و پرورش با پول فرهنگيان

قائم‌مقام مدیرعامل سابق صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینكه ارزش پول ساختمان «علاقه‌مندان» بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است گفت: این ساختمان با پول فرهنگیان خریداری شده ولی بدون هیچ اجاره‌ای و قراردادی در اختیار آموزش و پرورش است.

به گزارش نما؛ محمدرضا محدث خراسانی قائم‌مقام مدیرعامل اسبق صندوق ذخیره فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس اظهار داشت: صندوق ذخیره فرهنگیان در سال 74 و بر اساس برنامه دوم توسعه، تأسیس شد و قرار بر این بود که فرهنگیان 5 درصد از حقوق‌شان را به صندوق واریز کنند و دولت نیز معادل این رقم را کمک کند تا این صندوق جان بگیرد.

* بررسی 3 دوره فعالیت صندوق ذخیره فرهنگیان

نایب رئیس‌ اسبق هیأت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه این صندوق تقریباً 3 دوره را شاهد بوده است، گفت: یک دوره به کسانی باز می‌گردد که صندوق را تأسیس کردند و تا سال‌های 79، 80 هم به دنبال اقبال فرهنگیان بودند و اقداماتی نیز انجام شد.

وی اضافه کرد: یک دوره از سال 80 به بعد تا سال 84 هست و در این دوره حدود 600 هزار فرهنگی عضو شدند و سرمایه صندوق هم، رقم بسیار خوبی بود.

* اداره صندوق ذخیره فرهنگیان به شکل خانوادگی

محدث با بیان اینکه این دوره با وزارت مرتضی حاجی همزمان بود، افزود: مدیران این زمان که مدیران دولت اصلاحات بودند، یک مقداری مسائلی را برای صندوق ایجاد کردند که مسئله اول این بود که به شکل خانوادگی صندوق اداره می‌‌شد.

قائم‌مقام مدیرعامل اسبق صندوق ذخیره فرهنگیان ادامه داد: مرتضی حاجی که وزیر آموزش و پرورش بود، برادرش مهدی حاجی را به عنوان مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان منصوب کرد و از طرف دیگر شرکت بازرگانی ایجاد کردند و دامادشان را به عنوان مدیرعامل آن شرکت منصوب کردند.

وی با بیان اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان در آن زمان یک مقداری از کارهای تخصصی و اقدامات مفید خارج شد و اوجش تا سال‌های 83، 84 بود که اقدامات مناسبی انجام نشد، گفت: آقای غندالی آن زمان مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران بود که توسط آقای حاجی به عنوان معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش و قائم‌مقام وی در صندوق ذخیره فرهنگیان، منصوب شد.

محدث اضافه کرد: در دوره آقای غندالی یک مقدار حرکت‌‌هایی انجام شد که بعدها وقتی بنده به صندوق آمدم، نامه‌های سازمان بازرسی و دیوان محاسبات را در خصوص آن عملکردها مشاهده کردم.

* خرید ساختمانی برای آموزش و پرورش با پول فرهنگیان

عضو اسبق هیأت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان ادامه داد: به عنوان مثال نامه‌هایی از سازمان بازرسی آمد که نشان می‌داد ساختمان علاقه‌مندان که مقابل ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش در خیابان قرنی قرار دارد، با پول صندوق خریداری شده است؛ در حقیقت آموزش و پرورش در آن زمان قصد خرید آن ساختمان را داشته است که دیوان محاسبات اجازه نداده است و به همین دلیل آقای غندالی به صندوق ذخیره دستور داد که این ساختمان را برای وزارتخانه از محل پول فرهنگیان خریداری کند.

وی با بیان اینکه ارزش پول این ساختمان در حال حاضر شاید بیش از 200 میلیارد تومان باشد، اظهار داشت: این ساختمان مال فرهنگیان بوده ولی بدون هیچ اجاره‌ای و هیچ قراردادی در اختیار وزارت آموزش و پرورش است.

محدث افزود: حکم دادگاه را هم ما گرفتیم که ساختمان باید برگردد ولی متأسفانه وزارت آموزش و پرورش نه ساختمان را پس می‌داد و نه اجاره‌ای پرداخت می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه اقداماتی از این شکل بسیار انجام شده است، گفت: در بخش بازرگانی، یک‌سری خریدهایی خارج از کشور انجام شد که معلوم نشد چطور شده است و رقم درشتی را صندوق ضرر کرد؛ البته این قضیه پرونده دارد ولی این موضوع به دلایلی چون فوت چند نفر از افراد مرتبط به آن، همچنان به سرانجام نرسیده است؛ در کنار این موارد، شرکت‌های کوچکی در صندوق تشکیل شد که با هدف سودآوری نبود.

* ایجاد هیأت تسویه در صندوق ذخیره فرهنگیان

محدث بیان کرد: در سال 87 که به صندوق رفتیم، تعدادی پرونده از این دست وجود داشت و سعی کردیم که در فضای آرام، این موارد را احقاق حق کنیم؛ به عنوان مثال افرادی در بعضی از شرکت‌ها وام‌هایی را مثلا برای سفرهای خارج گرفته بودند و پول‌ها برنگشته بود.

وی با بیان اینکه هیأتی به نام تسویه را ایجاد کردیم، اضافه کرد: افراد امینی را انتخاب کردیم تا وجوه را به صندوق برگردانند که موفق هم بودیم و 90 درصد این پرونده‌ها، حل شد؛ البته چند پرونده حل نشد که یکی از آنها همان ساختمان علاقه‌مندان است.

*در دوره اصلاحات، ضربه‌های سنگینی به صندوق ذخیره فرهنگیان وارد شد

معاون اسبق توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در دوره اصلاحات، ضربه‌های سنگینی به صندوق ذخیره فرهنگیان وارد شد، گفت: خوشبختانه در این 7، 8 سال مدیرانی که آمدند، اقدامات خوبی انجام شد؛ مدیر اول فعالیت‌های خوبی داشت و آقای امیدعلی مدیر دوم که تا چندی پیش عضو هیأت مدیره صندوق ذخیره نیز فرهنگیان بود، کار اقتصادی کرد و تیمی شامل فرهیختگان دانشگاهی و افراد اقتصادی را در مدیریت هلدینگ قرار داد و انصافاً کار اقتصادی انجام شد.

وی ادامه داد: یک نکته را باید بگویم و اینکه آقای امیدعلی، هم‌گرایش سیاسی با ما نبود ولی فردی متدین و اقتصادی بود که کارهای موفقیت‌آمیزی را انجام داد و ثروت صندوق ذخیره فرهنگیان را به حدود 6 هزار میلیارد تومان رساند.

محدث اضافه کرد: سود صندوق ذخیره فرهنگیان که در دوره اصلاحات حدود 70 میلیارد تومان بود، در دوره اول مدیران اصولگرا به 400 میلیارد تومان رسید و آقای امیدعلی این میزان را در سال 92 به نزدیک 1200 میلیارد تومان رساند و در جلسه‌ای که ایشان تودیع شد، اعلام کرد که اگر بنده باشم سال دیگر این سود به 1500 میلیارد تومان خواهد رسید.

* برخورد سیاسی در صندوق ذخیره فرهنگیان

قائم مقام اسبق مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار داشت: مشکل تیم جدیدی که آمد، این بود که یک مقدار برخورد سیاسی کردند و افرادی که بر شرکت‌های مختلف منصوب شدند بر اساس تخصص نبودند و افراد مرتب تغییر پیدا می‌کردند.

وی با بیان اینکه احساس می‌شد نگاه اقتصادی به صندوق نبود، گفت: فعلا نمی‌خواهم به مسائل داخل صندوق و اختلاس‌های آن وارد شوم فقط از یک دیدگاه تخصصی و مدیریتی عنوان می‌کنم که آن تیم نتوانست کار اقتصادی کند و متأسفانه شنیدم سود را در سال 94 به 400 میلیارد تومان رساند.

* ثروت صندوق باید اکنون 10 هزار میلیارد تومان باشد

محدث ادامه داد: در دوره ما، مطالباتی را که از دولت داشتیم در قالب سهام پتروشیمی گرفتیم و سهامدار 2 پتروشیمی بزرگ شدیم که مجموعه اینها در این‌ سال‌ها باید به سودآوری می‌رسید یعنی در آن زمان دوره ساخت و آماده شدن این شرکت‌ها بود و الان دوره بهره‌برداری است که سود صندوق به شدت بالا می‌رفت؛ متأسفانه افرادی که در منصب‌ها قرار گرفتند، توانایی اقتصادی نداشتند و بیشتر نگاه سیاسی بود.

وی افزود: در حال حاضر می‌بینید که فرهنگیان به شدت نگران هستند زیرا ثروت صندوق ذخیره فرهنگیان باید الان به 10 هزار میلیارد تومان می‌رسید و سود آن باید حداقل 1700 میلیارد تومان بود؛ ولی می‌بینید در نامه‌ای که چندی پیش آقای غندالی به دادستانی نوشته بود، این اتفاقات باعث شده است که 200 میلیارد صندوق ضرر ببیند و نشان دهنده آن است که تیم اقتصادی که بتواند در بحران‌ها، مشکلات را حل کند، وجود ندارد.

* قوه قضائیه با قدرت و بودن اغماض با مجرمان برخورد کند

معاون اسبق توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: امروز همه فرهنگیان چشم‌شان به یک اقدام عادلانه از سوی قوه قضائیه است تا با قدرت و بدون اغماض با آنها برخورد کند؛ چه اشکالی دارد که نام افراد را اعلام کنند و جرم آنها را بگویند و تیم قوی حسابرسی را به صندوق و شرکت‌های تابعه‌اش بفرستند تا مشخص شود با پول معلمان چه کرده‌اند و این موارد را نیز به اطلاع فرهنگیان برسانند؛

وی با بیان اینکه فرهنگیان می‌گویند ما که اقتصادی نبودیم و وزیر آموزش و پرورش قرار بود که به نیابت از ما هلدینگی را نظارت کند پس این چه وضیعتی است؟، ادامه داد: اگر این موضوع در هر دستگاهی بود، تا به امروز اقداماتی می‌کردند ولی متأسفانه اقدام دیرهنگام آقای فانی و انتصاب در روز آخر، چه تأثیری داشت و چرا وی این جفا را به حق معلمان کرد؟

محدث با بیان اینکه این موضوع حق و حقوق 900 هزار فرهنگی است که به فرزندان ما تدریس می‌کنند و اگر آنها نگران باشند، چه اتفاقی می‌افتد، گفت: از مجلسیان توقع داریم که در مورد وزیر بعدی آموزش و پرورش با قدرت برخورد شود و دور از مسائل سیاسی، به وزیری رأی دهند که از بین فرهنگیان باشد، توانایی اداره وزارت آموزش و پرورش را داشته، برخورد مناسب در شرایط داشته باشد و به دور از تیم‌های سیاسی اقدام کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تیمی که در صندوق ذخیره فرهنگیان مستقر شده است، تیمی سیاسی بوده و اقتصادی نیست.

۱۳۹۵/۸/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...