نسخه چاپی

نماینده شاهین شهر وزیر كشور را به مجلس می‌كشاند

سئوال نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی از وزیر كشور درباره وضعیت نابسامان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به هیئت رئیسه مجلس ارائه شد.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو، سئوال حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی از عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور درباره علت نابسامانی در شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، روز گذشته (یکشنبه 2 آبان) تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد و هئیت رئیسه مجلس نیز این طرح سئوال را به کمیسیون شوراها و امورداخلی پارلمان برای بررسی بیشتر ارجاع داد.

متن سئوال نماینده مردم شاهین‌شهر از وزیر کشور به شرح زیر است:

جناب آقای وزیر مستنبط از ماده 1 اساسنامه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها فلسفه وجودی این سازمان هماهنگی در امور شهرداری‌ها، هدایت و نظارت بر فعالیت شهرداری‌ها در چارچوب اجرای وظایف شهرداری‌ها است که بر قانوناً برعهده آنها است.

قطعاً ایجاد هماهنگی، هدایت و نظارت برفعالیت‌های حدوداً 1300 شهرداری و 40 هزار دهیاری مستلزم مدیریت مسنجم و پایدار است که سازمان فعلاً فاقد این شرایط است.

جناب آقای وزیر

چرا یارانه بلیط اتوبوس و مترو پرداخت نمی‌شود؟

دلایل پرداخت نشدن چندین ماهه کارکنان و کارمندان شهرداری‌ها چیست؟

چرا درخصوص اتوبوس‌های فرسوده در کلانشهرها و شهرها تدبیر نمی‌کنید؟

برنامه و اقدامات سازمان در اعمال اجرای سیاست‌های بخش حمل و نقل چیست؟

نحوه رسیدگی به سؤال نماینده از وزیر در آیین نامه داخلی مجلس به شرح‌ زیر است:

هر نماینده می‌تواند راجع به مسائل داخلی و خارجی کشور از وزیر مسؤول درباره وظایف او سؤال نماید. سؤال باید کتبی و صریح بوده و در فرم مخصوص که هیئت رئیسه تهیه می‌نماید توسط نماینده تنظیم و به هیئت رئیسه تسلیم شود که هیئت رئیسه نیز موظف است سؤال را فوری به کمیسیون تخصصی ذی‌ربط ارسال نماید.

کمیسیون موظف است حداکثر ظرف پانزده‌ روز پس از وصول سؤال، جلسه‌ای با حضور وزیر و سؤال‌کننده تشکیل دهد و با استماع نظرات سؤال‌کننده و وزیر و بررسی‌های لازم، به موضوع رسیدگی کند. چنانچه سؤال‌کننده، توضیحات وزیر را قانع‌کننده نداند، کمیسیون با تعیین قلمرو «ملی» یا «منطق‌های» سؤال، بلافاصله نسبت به ارجاع سؤال ملی به هیئت رئیسه جهت اعلام وصول در اولین جلسه علنی اقدام می‌نماید.

در رابطه با سؤال منطق‌های، کمیسیون موظف است حداکثر ظرف ده‌ روز نسبت به ارائه راه‌حل و ارسال گزارش به هیئت رئیسه مجلس و رئیس جمهور (توسط رئیس مجلس) اقدام نماید.هیئت رئیسه مساعی لازم نسبت به حل موضوع سؤال منطق‌های را به عمل می‌آورد.

چنانچه پس از پانزده روز از ارجاع نامه کمیسیون، نماینده سؤال‌کننده همچنان موضوع را حل و فصل نشده بداند، از هیئت رئیسه درخواست طرح سؤال منطق‌های در جلسه علنی را می‌نماید.

هیئت رئیسه موظف است در اولین جلسه علنی، سؤال منطق‌های را اعلام وصول و فوری به وزیر ابلاغ و به کمیسیون ذی‌ربط ارسال نماید. کمیسیون موظف است ظرف یک هفته گزارش نهایی را به هیأت رئیسه ارائه نماید.

طبق اصل هشتاد و هشتم (88) قانون اساسی، وزیر مورد سؤال مکلف است حداکثر ظرف ده‌ روز از تاریخ ابلاغ سؤال در مجلس حضور یافته و به سؤال پاسخ دهد مگر آنکه وزیر به صورت رسمی و با عذر موجه تقاضای تأخیر حداکثر برای مدت ده‌ روز داشته باشد.

در جلسه علنی ابتدا گزارش کمیسیون متضمن طرح سؤال و بررسی‌های انجام شده توسط سخنگوی کمیسیون به مدت حداکثر پنج ‌دقیقه مطرح می‌شود سپس وزیر و نماینده سؤال کننده به ترتیب و هر کدام حداکثر به مدت پانزده‌ دقیقه توضیحات خود را ارائه می‌دهند و در صورت قانع نشدن نماینده، رئیس جلسه نظر مجلس را در این مورد أخذ می‌کند.

در صورتی که اکثر نمایندگان حاضر، نظر به وارد بودن سؤال نماینده یا نمایندگان بدهند رئیس مجلس موظف است موضوع را به رئیس جمهور جهت رسیدگی ارجاع نماید.

منبع: تسنیم

۱۳۹۵/۸/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...