نسخه چاپی

تبلیغ برای شركت در لاتاری علنی شد!

این روزها و با گسترش تبلیغ آشكار شركت در لاتاری در فضاهای شهری و مجازی، ایرانیان بخت خود را برای شركت در لاتاری و دریافت ویزای تنوع فرهنگی امریكا می‌آزمایند.

به گزارش نما به نقل از روزنامه جوان: اين روزها و با گسترش تبليغ آشكار شركت در لاتاري در فضاهاي شهري و مجازي، ايرانيان بخت خود را براي شركت در لاتاري و دريافت ويزاي تنوع فرهنگي امريكا مي‌آزمايند. اين در حالي است كه برنده شدن سالانه 5هزار نفر ايراني در لاتاري و فراهم شدن زمينه خروج آنها و خانواده‌هاي‌شان از كشور و مهاجرت دائم به امريكا كه از سوي كارشناسان به نوعي برده‌گيري مدرن براي حفظ موازنه نژادي و فرهنگي جمعيت امريكا صورت مي‌گيرد، از ديد مسئولان قضايي و انتظامي و نهادهاي نظارتي دور مانده است. نكته قابل توجه اين است كه سهم ايران از لاتاري در سال‌هاي متمادي كاهش نيافته است.

دولت امريكا از سال 1990 و به دستور كنگره همه ساله از طريق قرعه‌كشي به 55 هزار نفر از سراسر دنيا گرين‌كارت رايگان اعطا مي‌كند. در صورتي كه در اين قرعه‌‌كشي برنده شويد، مي‌توانيد به همراه خانواده‌تان به طور دائمي در امريكا اقامت داشته باشيد و كار كنيد. گرين‌كارت يك مجوز براي اقامت دائم در كشور مورد نظر است و به شما حق قانوني كار و زندگي دائمي را مي‌دهد. دارندگان گرين‌كارت از خدمات بهداشتي، تحصيلي و بسياري مزاياي ديگر برخوردار مي‌شوند و همچنين مي‌توانند آزادانه و بدون نياز به اخذ ويزا به امريكا رفت و آمد كنند.

از سوي ديگر معيار اينكه اتباع چه كشورهايي مي‌توانند در لاتاري شركت كنند و چه كشورهايي نمي‌توانند، بستگي به تعداد مهاجران آن كشور در ايالات متحده دارد. تعداد بسيار زيادي از اتباع كشورها هر ساله از طرق ديگر به امريكا مهاجرت مي‌كنند. در واقع لاتاري فرصتي براي كشورهايي است كه هر ساله مهاجر كمتري به اين كشور مي‌فرستند، تا از اين طريق بتوانند موازنه‌اي بين نژاد و جمعيت مهاجران به‌وجود آورند. به همين دليل اين برنامه Diversity Visa Lottery(قرعه‌كشي ويزاي گونه‌گوني يا ويزاي تنوع فرهنگي) نام گرفته است.

خوشبختي از بين 14 ميليون نفر سهم شما شده است!

طبق آمار منتشر شده، در حال حاضر حدود يك ميليون و 400 هزار ايراني ساكن ايالات متحده هستند. يعني بالغ بر نيم درصد از جمعيت كل ينگه‌دنيا را ايرانيان تشكيل مي‌دهند. با اين وجود ايران جزو كشورهايي است كه سهم آن براي شركت در لاتاري سالانه كاهش نمي‌يابد. اين در حالي است كه مثلاً 14 ميليون شركت كننده براي لاتاري سال 2014 ثبت‌نام كرده بودند.

در اين ميان با نزديك شدن به تاريخ برگزاري اين قرعه‌كشي شركت‌ها در فضاي شهري يا مجازي با انجام تبليغات گسترده دست به جذب مشتري براي خود و قرباني براي تكميل تنوع ‌نژادي امريكا مي‌زنند، به طوري كه برخي از اين سايت‌ها با گذاشتن ساعت، ثانيه‌هاي باقي مانده از فرصت ثبت‌نام در لاتاري را مي‌شمارند و با اين كار نشان مي‌دهند اين فرصتي است كه يك بار در خانه افراد را مي‌زند و ثانيه‌ها هم براي تصميم‌گيري براي ثبت‌نام در آن هم مهم است.

شركت‌هاي داخلي كه اينگونه بر آتش مهاجرت به امريكا مي‌دمند، ثبت‌نام از طريق شركت خود را مطمئن‌ترين راه براي ثبت‌نامي موفق و نزديك‌تر به برنده شدن معرفي مي‌كنند و براي ارائه خدماتي مانند ثبت‌نام بدون اشكال، اطلاع به موقع از زمان ثبت‌نام، سهميه‌ها و تمديد مهلت قرعه‌كشي، استانداردهاي عكسي، جلوگيري از خطر كلاهبرداري، اطلاعات زندگي و مهاجرت و هزينه‌هاي فرآيند مهاجرت بين 15 تا 60 هزار تومان دريافت مي‌كنند.
به بيان ديگر با وجودي كه شركت در لاتاري براي متقاضيان رايگان است، با اين حال به طور متوسط با احتساب نيم ميليون متقاضي و رقم 40 هزار تومان سالانه 20 ميليارد تومان گردش مالي در داخل كشور ايجاد مي‌كند.

لاتاري رؤياي زندگي در امريكا را زنده نگه مي‌دارد

البته قرعه‌كشي‌هايي با اين ماهيت و با عناوين مختلف از جمله «ميليونر شو» و... در رسانه‌هاي رسمي ما نيز تبليغ مي‌شود كه در برخي موارد از بين چندين هزار يا چندين ميليون نفر تعداد محدودي از مزايا و جوايز قرعه‌كشي برخوردار مي‌شوند، منتهي آنچه لاتاري را از ساير قرعه‌كشي‌هاي اينچنيني در كشور متمايز مي‌كند، ابتدا نيت امريكا در جلب مهاجر و ديگري ظرفيت انساني و فرهنگي كشور است كه در معرض تهديد قرار مي‌گيرد. علاوه بر اين برگزاري لاتاري در بازه‌هاي زماني مختلف باعث مي‌شود مهاجرت و زندگي در امريكا به عنوان يك رؤيا براي هميشه در ذهن شهروندان ساير كشورها باقي بماند.

همچنين تازه نگه داشتن تركيب نژادي و فرهنگي مهاجرين امريكا و اختصاص ظرفيت معيني از جغرافياي انساني اين كشور به مهاجرين مسئله‌اي است كه سياستمداران اين كشور روي آن و حفظ و ارتقاي رشد اقتصادي و توليد ناخالص ملي‌شان حساب كرده‌اند. از طرفي اختصاص سهميه ثابت براي مهاجرين ايراني در لاتاري به جز اينكه دست‌درازي به سرمايه‌هاي انساني كشورمان محسوب مي‌شود، تنور مهاجرت به خارج از كشور و به ويژه غرب را داغ نگه مي‌دارد. اين در حالي است كه كشورمان داراي رتبه‌هاي بالاي مهاجرفرستي به ويژه مهاجرت نخبگان در ميان ساير كشورها است.

علاوه بر اين اينكه در طول سال‌هاي تحريم، شركت در لاتاري براي شهروندان ايراني ممنوع نشد و مهاجرپذيري از ايران جزو تحريم‌ها قرار نگرفت، نكته قابل تامل برنامه‌ريزي براي اين قرعه‌كشي است.
به هر رو اقدامات سايت‌ها و شركت‌هاي داخلي براي فعاليت در فضاي مجازي براي جذب متقاضي بيشتر براي شركت در لاتاري از جمله اقداماتي است كه يا از چشم پليس فتا دور مانده يا قانوني براي برخورد با اين نوع فعاليت در فضاي مجازي ندارند.

مسئولان بی‌خبرند!

تماس «جوان» با تعدادي از نمايندگان مجلس، مسئولان اداره ارشاد استان تهران و مسئولان انتظامي نشان داد كه بسياري از آنها اساساً از چنين فرآيند برده‌گيري امريكا در كشور خبر ندارند.
از سوي ديگر تخلفات در اين حوزه قابل پيگيري کامل در دستگاه قضاي كشور نيست، مگر در حد برخورد با شركت ثبت‌نام‌كننده لاتاري.

اپراتورهاي يكي از شركت‌هاي داخلي ثبت‌نام‌كننده لاتاري كه تبليغاتش گام به گام بر سنگفرش خيابان پررفت و آمد انقلاب و خيابان‌هاي اطراف دانشگاه تهران همراه عابران است و همسفر مقصد سفرهاي روزانه بسياري از جوانان و نخبگان فكري و فرهنگي و علمي مي‌شود، در پاسخ به تماس «جوان» كه در قالب يك متقاضي ثبت‌نام لاتاري صورت گرفته بود، ضمن تبليغ براي زندگي راحت و بي‌دردسري كه در امريكا منتظر برندگان در لاتاري است، مي‌گويد: فرصت را از دست ندهيد، در هر سن و با هر موقعيت اجتماعي و سطح تحصيلي كه هستيد زودتر براي شركت در لاتاري ثبت‌نام كنيد. كمتر از دو هفته ديگر تا برگزاري قرعه‌كشي باقي است! وي ادامه مي‌دهد: 15 هزار تومان به حساب ما بريزيد، بقيه كارها را به ما بسپاريد و با خيال راحت فكر كنيد كه رؤياي زندگي در امريكا برايتان دست‌يافتني مي‌شود. خدا را چه ديديد شايد شما يكي از 5هزار نفر امسال باشيد!

۱۳۹۵/۸/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...