نسخه چاپی

موزه هنرهای معاصر همچنان پرحاشیه

به نظر می‌رسد با اتفاقاتی كه افتاد یكی از نقاط ضعف وزیر ارشاد كه باعث استعفا شد، بخش معاونت هنری و مشخصا موزه هنرهای معاصر و گنجینه بود كه خیلی سروصدا كرد.

به گزارش نما به نقل از شهروند: به نظر می‌رسد با اتفاقاتی که افتاد یکی از نقاط ضعف وزیر ارشاد که باعث استعفا شد، بخش معاونت هنری و مشخصا موزه هنرهای معاصر و گنجینه بود که خیلی سروصدا کرد.

موزه هنرهای معاصر از روزهای پایانی فروردین‌ماه ‌سال‌ جاری تا امروز که بیش از نیمی از ‌سال ٩٥ سپری شده، روزهای آرامی را پشت سر نگذاشته است. در روزهای ابتدایی ‌سال ٩٥ خبرهايی منتشر شد که حاکی از واگذاری موزه هنرهای معاصر به بنیاد رودکی بود. هنرمندان و دانشجویان رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی تجربه خوبی از واگذاری‌ها در ذهن نداشتند؛ به همین خاطر تجمع کردند و با اعتراض‌های پی‌در‌پی جلوی این انتخاب را گرفتند. بعدا معلوم شد بسیاری از آثاری که در این موزه نگهداری می شوند، از امکانات تهویه‌ای مناسبی برخوردار نیستند. هنرمندان حوزه تجسمی معتقد بودند همین شرایط ممکن است باعث ایجاد اشکالات کیفی در آثار مهم و حتی از بین رفتن برخی از آنها شود.

مدیریت موزه هنرهای معاصر برای روشن‌شدن وضع موزه و آثارش، از روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه دعوت کرد تا به دیدار گنجینه بروند. این دیدارها انگشت تأکیدی بود بر ملاحظات قابل اعتنای موزه برای حفظ آثار ارزشمند گنجینه؛ بعدتر مشکلات در فاز جدیدی مطرح شدند.

بنا شد برخی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر به آلمان و ایتالیا فرستاده شوند تا تور نمایشگاهی با این آثار برگزار شود. انتشار این خبر هم حاشیه‌های زیادی در پی داشت و بسیاری از اهالی رسانه و هنرمندان از خطرهایی که ممکن است جابه‌جایی این آثار و انتقال مدت‌دار آنها به کشورهای اروپایی ایجاد شود، سخن به میان آوردند. همه حواشی به وجود آمده فضا را به‌گونه‌ای مدیریت کرد که چندی پیش خبری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد مبنی بر لغو سفر تور نمایشگاهی ایران به آلمان و ایتالیا.

در این خبر آمده بود پس از تلاش‌های شبانه‌روزی و رایزنی‌های متعدد با مسئولان نهادهای نظارتی قضائی و امنیتی، از روز سوم آبان‌ماه قراردادهای منعقده میان معاونت هنری با وزرای فرهنگ آلمان و ایتالیا تا اطلاع ثانوی و تا پایان مراحل تحقیق‌و‌تفحص از موزه هنرهای معاصر به حالت تعلیق درآمد که باتوجه به زمانبندی نمایشگاه‌ها در این دو کشور اروپایی، رسما این قرارداد‌ها از رسمیت خارج شده و آثار مهم گنجینه موزه هنرهای معاصر در ایران باقی خواهد ماند.

این در حالی‌ است که موزه هنرهای معاصر تهران روز گذشته متن تفاهمنامه ایران و ایتالیا را برای ارسال آثار گنجینه موزه منتشر کرد. طبق بند ۵ تفاهمنامه فرهنگی، هنری گردشگری (نقشه راه) که توسط ریاست‌جمهوری ایران و نخست‌وزیر ایتالیا به امضا رسیده است، ۳۰ اثر ایرانی و ۳۰ اثر غربی از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران در ژانویه ۲۰۱۷ در موزه ماکسی شهر رم به نمایش گذاشته خواهد شد. مجید ملانوروزی، رئیس مرکز موزه هنرهای معاصر روز گذشته با بیان این‌که از اخبار منتشرشده در شبکه‌های مجازی مبنی بر توقف این قرارداد‌ها اطلاعی ندارد، گفت: هنوز نامه‌ای طبق آنچه در این اخبار گفته می‌شود، به دست ما نرسیده است.

موزه هنرهای معاصر از هیچ نهاد نظارتی قضائی و امنیتی نامه‌ای درخصوص لغو این قرارداد‌ها دریافت نکرده و ما قرارداد‌هایمان را تا لحظه‌ای که از سوی نهادهای رسمی بالا‌تر به ما دستوری مبنی بر لغو آن داده نشود، دنبال می‌کنیم. مجید فروغی، مدیر روابط‌عمومی دفتر هنرهای تجسمی نیز در این‌باره توضیح داد: انتشار تفاهمنامه بین ایران و ایتالیا درباره ارسال آثار تور نمایشگاهی برای نمایش در موزه ماکسی ایتالیا برای پایان‌دادن به شایعاتی است که براساس آن اعلام می‌شد این تفاهمنامه‌ها بین موزه‌ هنرهای معاصر و موزه‌های آلمان و ایتالیا منعقد شده است. براساس این تفاهمنامه دولت‌ها در این میان نقش داشتند و این قرارداد‌ها در سطوح بالاتری شکل گرفته است

۱۳۹۵/۸/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...