نسخه چاپی

رضایی: پلیس تخصصی محیط زیست باید تشكیل شود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این كه پلیس تخصصی محیط زیست باید تشكیل شود، گفت: یك پلیس تخصصی محیط زیست می خواهیم كه ضابط قوه قضاییه در مساله برخورد با جرائم زیست محیطی باشد.

به گزارش نما، محسن رضایی روز یکشنبه در همایش بررسی سیاست های کلی محیط زیست ضمن تشکر از رییس سازمان حفاظت محیط زیست در اجرای این سیاست ها افزود: اقدام خوبی در سیاست های کلی صورت گرفته و بعد از سیاست باید به سمت قانون، نقشه، برنامه، نظارت، تبلیغات و آموزش برویم.
وی برگزاری این همایش را به فال نیک گرفت و اظهارامیدواری کرد: سرآغاز اجرای واقعی و جدی این سیاست ها باشیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نخستین مساله در اجرای سیاست های کلی محیط زیست را مساله ادبیات مربوط به محیط زیست عنوان کرد و اظهارداشت: امروز در دنیا محیط زیست را با توسعه پایدار می شناسند. از 50 سال پیش متوجه شدند که صنعت با فناوری های جدید به پیشرفت اقتصادی سرعت می بخشد اما پایداری را از بین می برد و به همین دلیل ادبیاتی تحت عنوان توسعه پایدار درست کردند.

رضایی یادآور شد: البته پس از مدتی عدالت و فرهنگ نیز به توسعه پایدار اضافه شد بنابراین امروز وقتی توسعه پایدار را مطرح می کنند تنها محیط زیست نیست.
وی افزود: در ایران که دیرتر از همه جا به فکر محیط زیست افتادیم باید ادبیات مربوط به محیط زیست را جدی بگیریم که با محیط بومی ما سنخیت داشته باشد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما نیاز به زندگی پایدار و زندگی سبز داریم یعنی نه تنها توسعه باید پایدار باشد بلکه باید زندگی نیز پایدار باشد.

رضایی با بیان این که تمام منابع در اختیار ما امانت الهی است، گفت: باید یک مبنای فلسفی و اعتقادی در این زمینه در زندگی ما شکل بگیرد و اگر چنین تفکر عمیق و اعتقادی در ذهن جامعه شکل نگیرد ما نمی توانیم از این نیروی عظیم مردم استفاده کنیم.
وی افزود: اولین مساله این است که سازمان حفاظت محیط زیست در کار پژوهشی را شروع کند و خود را محدود به ادبیات تولید شده در دنیا نکند.

وی ادامه داد: مجلس باید یک قانون جامع در حوزه محیط زیست تدوین کند و همه چیز را متناسب با سیاست ها در آنجا ببیند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به هفت محور اساسی در سیاست های کلی محیط زیست اشاره کرد و گفت: در این سیاست ها به مدیریت جامع، هماهنگ و نظام مند حیاتی، پایش مستمر و کنترل منابع آلاینده، گسترش اقتصاد سبز و جرم انگاری محیط زیست اشاره شده است.

رضایی یادآور شد: تاکنون در ایران کسی در خصوص جرم انگاری محیط زیست حرفی نزده بود، در حال حاضر رهبر معطم انقلاب راه را باز کرده است.
وی ادامه داد: سندی که امروز درباره محیط زیست تهیه شده هم به مسایل درونی و هم مسایل بین بخشی محیط زیست اشاره کرده است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: دومین مساله در زمینه اجرا همانطور که به جرم انگاری اشاره شده ما نیاز به یک ضابط قوه قضاییه داریم.

رضایی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست به تنهایی نمی تواند ضابط قوه قضاییه باشد و ما پلیس محیط زیست می خواهیم، پلیسی که ضابط قوه قضاییه در مساله برخورد با جرائم زیست محیطی باشد.
وی ادامه داد: یک پلیس تخصصی محیط زیست باید شکل بگیرد و آموزش ببینند و دوره آموزشی لیسانس، فوق لیسانس و دکترا داشته باشند.

همایش سیاست‌ های کلی محیط زیست؛ نظارت و اجرا امروز با حضور آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، شماری از نمایندگان قوه مقننه و قضائیه و مسوولان کشوری در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد.

۱۳۹۵/۸/۱۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...