نسخه چاپی

سرنوشت كره شمالی در گرو انتخابات آمریكا

به گزارش نما - ایرنا نوشت: پس از 2 ماه تلاش برخی کشورها بر اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه کره شمالی در شورای امنیت سازمان ملل، شواهد حاکی است که مذاکرات کشورهای عضو برای این منظور متوقف شده که برخی گمانه زنی ها، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را در این زمینه دخیل می دانند.

پس از آزمایش دوم هسته ای کره شمالی در سال جاری میلادی؛ ‌کره جنوبی، آمریکا و ژاپن تلاش گسترده ای را برای صدور یک قطعنامه حاوی تحریم های تازه علیه کره شمالی آغاز کرده بودند.
با این حال از آن زمان نزدیک به 2 ماه می گذرد و هیچ مدرکی در دست نیست که نشان دهد این گفت وگوها پیشرفت هایی داشته است.
به همین دلیل برآوردها حکایت از آن دارد که مذاکرات به طور کلی متوقف شده و کشورها فعلا درگیر موضوعات دیگری شده اند.
یکی از اصلی ترین علت ها نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و برگزاری آن در این هفته است که نتیجه اش می تواند در نوع برخورد آمریکا با کره شمالی تاثیرگذار باشد.

بخصوص آنکه پیشتر دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان، سیاست های دولت های قبلی و از جمله باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در باره کره شمالی را مورد انتقاد قرار داده و گفته است اگر لازم باشد با کره شمالی وارد مذاکره می شود.
از سوی دیگر خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی می نویسد که این انتخابات می تواند باعث تحول در روابط آمریکا با دیگر کشورها بخصوص چین شود که یکی از اصلی ترین بازیگران شبه جزیره کره است.

همین گزارش می افزاید، مذاکرات در شورای امنیت بدون پیشرفت مانده زیرا چین هم مایل به افزودن بر فشارها علیه کره شمالی نیست.
تاکید کره جنوبی و آمریکا بر استقرار سامانه پیشرفته موشکی «تاد» در شبه جزیره کره نیز از دیگر ناخرسندی های چین است و این کشور به تلافی چنین اقدامی نمی خواهد تحریم های تازه ای علیه کره شمالی در این شرایط اعمال شود.
به بن بست رسیدن مذاکرات تحریمی علیه کره شمالی در شورای امنیت یکی از اخبار خرسند کننده و همچنین یک پیروزی برای کره شمالی خواهد بود که تلاش دارد تحریم های غرب را علیه خود خنثی کند.

یونهاپ افزوده است که حتی اگر آمریکا با چین به پیشرفت هایی در مذاکرات دست یابد باید با یک بازیگر دیگر یعنی روسیه نیز وارد تعامل شود تا این دو کشور آماده تحریم های جدید علیه کره شمالی باشند.
دفعه گذشته و پس از آزمایش هسته ای ماه ژانویه کره شمالی و پرتاب یک موشک دوربرد در ماه فوریه، ۵۷ روز طول کشید تا کشورهای عضو شورای امنیت یک قطعنامه تحریمی علیه پیونگ یانگ صادر کردند اما به نظر می رسد این بار زمانی بسیار بیشتر برای این کار نیاز خواهند داشت.
کره شمالی پیشتر و در سالهای 2006 ، 2009 و 2013 نیز دست به آزمایش هسته ای زد و در همان زمان نیز تحریم هایی متوجه این کشور شد.

۱۳۹۵/۸/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...