نسخه چاپی

احتمال تاخیر دو باره در جستجوی پرواز مرموز مالزی

مالزی روز دوشنبه تاكید كرد خود را نسبت به ادامه جستجوی پرواز مرموز ام.اچ 370 این كشور كه بیش از دو سال پیش در مسیر كوالالامپور به پكن با دو مسافر ایرانی ناپدید شد، متعهد می داند و به جستجوها ادامه خواهد داد هر چند ممكن است در آن تاخیر شود.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، 'جایلانی جوهری' معاون وزیر ارتباطات و چندرسانه ای مالزی گفت که همکاری با چین و استرالیا به منظور آغاز دور تازه ای از جستجوها ادامه می یابد.
این مقام مالزیایی همچنین تاکید کرد که به دلیل نامناسب بودن شرایط آب و هوایی ممکن است عملیات جستجو در پایان سال جاری به تاخیر بیافتد.
وی با اشاره به اینکه همچنان این دو کشور در آبهای جنوب اقیانوس هند عملیات جستجو را انجام می دهند، گفت: دولت به طور مداوم آخرین اطلاعات کسب شده در زمینه پرواز ام.اچ 370 را در اختیار خانواده سرنشینان این پرواز قرار می دهد.
این هواپیما با 12 خدمه مالزیایی و 227 مسافر که 152 نفر چینی، 50 نفر مالزیایی، 20 نفر از کشورهای غربی و دو نفر ایرانی بود، ناپدید شد.
به نوشته تارنمای روزنامه 'نیو استریت تایمز'، 'جیلانی' که ریاست کمیته ارتباطات عملیات جستجو را بر عهده دارد، همچنین تصریح کرد براساس آخرین اطلاعات کسب شده، امدادگران و محققان در حال حاضر به دلیل انجام تحقیقات بر روی بخش های پیدا شده هواپیما، در کانبرا به سر می برند.
این مقام مالزیایی اعلام کرد در این نشست نتایج، فرایند عملیات استاندارد (سوپ) و فراهم کردن شرایط مالی این عملیات مورد بررسی قرار می گیرند.
عملیات یافتن هواپیمای ناپدیدشده مالزی هر روز بیش از یک میلیون دلار هزینه ‌دارد، به گونه ای که مخارج کشتی استرالیایی، به تنهایی روزانه 500 هزار دلار است.
در میان کشورهای جستجوگر، تنها آمریکا و کره جنوبی هر کدام به ترتیب بیش از سه میلیون و 300 هزار و حدود 563 هزار دلار در این زمینه هزینه کرده اند.
کارشناسان آمریکایی معتقدند هزینه اکتشاف و انتقال لاشهٔ هواپیمای ناپدید شده مالزی به خشکی، در صورت پیداشدن، صدها میلیون دلار خواهد بود.
تاکنون، عملیات جستجو برای یافتن هواپیمای ایرفرانس که سال 2009 در اقیانوس اطلس سقوط کرد، با هزینه ‌ای بالغ بر 160 میلیون دلار، گران ‌ترین 'برنامهٔ اکتشافی هوایی' به شمار می‌رفت. پس از آن، مخارج 39 میلیون دلاری جستجو و انتقال بوئینگ سرنگون‌ شده شرکت هواپیمایی سوئیس اینترنشنال ایرلاینز درسال 1998 در ردیف دوم قرار داشت.
تازه ترین گزارش جستجوی پرواز ناپدید شده 'ام.اچ 370' که هفته گذشته منتشر شد نشان می دهد تجزیه و تحلیل های ارتباطات ماهواره ای از این هواپیما با 'فرود با سرعت بالا و رو به افزایش' هنگام ناپدید شدن مطابقت دارد.
با توجه به گذشت بیش از دو سال از عملیات جستجو و به رغم پیدا شدن برخی قطعات منسوب به پرواز در برخی کشورهای آفریقایی مجاور اقیانوس هند، متخصصان بر این باورند منطقه مورد جستجوی فعلی به احتمال زیاد محل سقوط این هواپیما است.

۱۳۹۵/۸/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...