نسخه چاپی

رایزنی معاون وزیر خارجه با وزیر امور خارجه و همتای استرالیایی برای توسعه مناسبات

'ابراهیم رحیم پور' معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه كشورمان در سفر به كانبرا با وزیر امور خارجه و همتای استرالیایی به طور جداگانه دیدار و در مورد راه های توسعه همكاری های سیاسی و اقتصادی و مسائل و تحولات منطقه ای گفت وگو كرد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، معاون وزیر امور خارجه که در ادامه سفر منطقه ای به استرالیا سفر کرده است روز دوشنبه با مقام های بلندپایه این کشور در کانبرا پایتخت استرالیا دیدار و رایزنی کرد.
در این دیدارها 'عبدالحسین وهاجی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در کانبرا نیز رحیم پور را همراهی می کرد.
معاون وزیر امور خارجه کشورمان روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد که در دیدار با 'جولی بیشاپ' وزیر امور خارجه و 'ریک ولز' معاون وزارت امور خارجه استرالیا مسائل مورد علاقه از جمله توسعه همکاری های اقتصادی و سیاسی، مقابله با تروریسم، همکاری های دانشگاهی، وضعیت پناهجویان و تحولات منطقه ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی گفت که در این دو نشست بر توسعه همکاری های اقتصادی دو کشور و برداشتن موانع از جمله موانع بانکی برای افزایش مناسبات تجار و بازرگانان و مبادلات دوطرف تاکید شد.
به گفته رحیم پور، در میزگردی با حضور مدیران موسسه 'ای.اس.پی.آی' استرالیا که در زمینه دفاعی و امنیتی فعال است نیز پس از مذاکرات دو جانبه با همتای استرالیایی، سئوال هایی در زمینه مسائل منطقه و بحث امنیت و تروریسم مطرح که به آن پاسخ داده شد.
وی گفت که در این میزگرد مواضع جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با تروریسم و مسائل منطقه از جمله سوریه تشریح شد.
معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه، گفت که در نشست ها و دیدارهای روز دوشنبه شرایط حاکم بر منطقه خاورمیانه و غرب آسیا تشریح و در مورد آینده روابط تبادل نظر شد.
وی گفت در موضوع همکاری های اقتصادی با استرالیا در دوران پساتحریم پس از مذاکرات انجام شده و بدنبال سفر اسفند ماه سال گذشته 'محمدجواد ظریف' به استرالیا و سفر مهر ماه امسال 'استیون چیوبو' وزیر تجارت، سرمایه گذاری و گردشگری این کشور به تهران مباحثی مطرح و بر برداشتن موانع توسعه همکاری ها تاکید شد.
وی گفت موانع بانکی در توسعه مناسبات فی مابین از چالش های پیش روی بازرگانان و توسعه همکاری ها است که باید به سرعت این مانع برطرف شود.
رحیم پور مساله پناهجویان و مهاجران غیرقانونی را از دیگر مباحث مطرح شده در نخستین روز مذاکراتش با مقام های استرالیا عنوان کرد و گفت که در این دیدارها بر مواضع قبلی کشورمان در این زمینه تاکید شد.
وی با رد بازگشت اجباری این پناهجویان به کشور به دلیل روند قانونی خروج آنها، گفت که در این نشست ها اعلام شد بازگشت این پناهندگان به کشور باید داوطلبانه و پس از شناسایی و احراز هویت آنها صورت گیرد.
معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه مسائل دانشجویان ایرانی و مناسبات دانشگاهی نیز از مسائل مطرح در نشست ها بود، گفت که مقرر شد این مسائل در دیدار وزرای مربوطه دو کشور مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
وی گفت که در مورد بحث مقابله با تروریسم نیز دو کشور علاقه مندی خود را برای همکاری دو جانبه و کمک به یکدیگر در این زمینه اعلام کردند.
معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه قرار است روز سه شنبه و در دومین روز از سفر به استرالیا نیز در شهر سیدنی در موسسه بین المللی استرالیا (AIIA) و کمیسیون تجارت خارجی استرالیا (آسترید) حضور یابد.
رحیم پور در موسسه بین المللی استرالیا به سئوال های نخبگان و شرکت کنندگان در نشست پاسخ می دهد و در آسترید با مقام های این مرکز ملاقات و رایزنی می کند.
وی پس از سیدنی عازم نیوزیلند آخرین مقصد سفر منطقه ای خود خواهد شد تا با مقام های این کشور برای توسعه همکاری ها رایزنی کند.
معاون وزیر امور خارجه این سفر منطقه ای آسیا و اقیانوسیه ای را از قزاقستان با شرکت در پانزدهمین نشست نخست وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری‌ های شانگهای آغاز و سپس در مانیل با مقام های بلندپایه فیلیپین رایزنی کرد.
استرالیا سومین مقصد این سفر است.

۱۳۹۵/۸/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...