نسخه چاپی

بارش تگرگ بی سابقه در خرم آباد

به گزارش نما- ایرنا نوشت: مدیرکل ستاد بحران استان لرستان با اشاره به بارش شدید باران همراه با تگرگ در روز دوشنبه گفت: شدت بارش، رگبار و تگرگ در خرم آباد طی 25 سال اخیر بی سابقه بوده است

رضا آریایی در نشست ستاد مدیریت بحران خرم آباد در استانداری لرستان افزود: بنابر اعلام سازمان هواشناسی اگر چه با وجود پدیده لانینو با کم بارشی مواجه هستیم اما به دلیل افزایش دما با باران های رگباری و کوتاه کوتاه مواجه خواهیم بود.
وی گفت: با توجه به پوشیده شدن معابر شهر خرم آباد با آسفالت و بتن، آب در زمین نفوذ نمی کند و همین موضوع باعث جاری شدن سیل در سطح شهر می شود که در بلوار شورا که یک تن از دانشجویان دانشگاه لرستان با سقوط در کانال آب جان خود را از دست داد، این مشکل نیز وجود دارد.
وی اضافه کرد: یک دختر دانشجوی دیگر نیز که در بخش ICU بیمارستان شهدای عشایر بستری است اکنون در کما به سر می برد؛ البته تیم درمانی تلاش های زیادی برای بازگرداندن سلامت این دختر می کنند.
مدیرکل ستاد بحران استان لرستان با بیان اینکه در محلی که این 2 دختر دانشجو در کانال آب سقوط کرده اند، هیچ پلی وجود ندارد، گفت: با توجه به عرض زیاد کانال، دانشجویان دختر با پوشش چادر و مانتو به سختی از این کانال عبور می کنند.
آریایی افزود: در جریان وقوع سیل امروز در خرم آباد، زیرگذر میدان امام حسین(ع) دچار آبگرفتگی شد و 2 دستگاه خودرو در داخل آن گرفتار شدند که همچنان ماموران آتش نشانی و حوزه خدمات شهری شهرداری خرم آباد در حال تخلیه آب این زیرگذر هستند.
وی خاطرنشان کرد: 48 ساعت پیش از وقوع سیلاب در خرم آباد نشست ستاد مدیریت بحران شهرستان خرم آباد به ریاست فرماندار برگزار و نقاط ضعفی را که در بارش های گذشته مشکل ساز شده بودند؛ مطرح شد.
مدیر کل ستاد بحران لرستان با اشاره به اینکه بافت مرکزی شهر خرم آباد دارای مشکل اساسی است، گفت: در خیابان انقلاب وضعیت کانال ها برای انتقال آب مناسب است اما حفاری هایی که انجام شده اجازه ورود آب به داخل کانال ها را نمی دهند؛ از طرفی در بخش مرکزی شهر کانال ها گنجایش عبور آب را ندارند.
آریایی اظهار کرد: انبار شرکت های آب و فاضلاب و دیگر دستگاه های خدمات رسان از تجهیزات خالی شده است و اگر مشکلی پیش بیاید این شرکت با کمبود تجهیزات مواجه خواهد بود.
وی افزود: با توجه به اینکه این دستگاه ها توانی برای تامین تجهیزات خود ندارند از استاندار انتظار داریم برای تامین تجهیزات مورد نیاز تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.
وی بیان کرد: آتش نشانی و حوزه خدمات شهری شهرداری خرم آباد نیز از تجهیزات نامناسبی برخوردار هستند.
مدیرکل ستاد بحران لرستان گفت: از زمانی که سازمان برنامه و بودجه حذف شده اعتباری به ستاد مدیریت بحران اختصاص نیافته است.

**بسیاری از دستگاه ها در حوزی شهری به وظایف خود عمل نمی کنند
شهردار خرم آباد نیز در این نشست ریشه مشکلات شهر خرم آباد را اعمال نشدن درست قوانین حوزه شهرسازی دانست و گفت: طبق قانون زمانی که شهر توسعه می یابد، اداره کل راه و شهرسازی باید یک تونل مشترک ایجاد کند که این کار انجام نشده است.
یحیی عیدی بیرانوند افزود: چرا باید زمانی 107 هکتار و زمانی 300 هکتار از اراضی گلدشت به ساخت و ساز اختصاص یابد و از طرفی سایت های مسکن مهر بدون هیچ مطالعه ای در خرم آباد احداث شوند.
وی با بیان اینکه هیچ طرح مطالعاتی مهار آب های سطحی در شهر خرم آباد انجام نشده است، اظهار کرد: سایت های مسکن مهر فاقد طرح مطالعاتی مهار آب های سطحی هستند.
وی گفت: به عنوان تنها شهرداری در سطح کشور در سال جاری طرح مطالعاتی مهار آب های سطحی شهر خرم آباد را شروع کرده ایم اما به دلیل هزینه بالا اجرای آن زمان بر است.
شهردار خرم آباد افزود: بسیاری از دستگاه ها در حوزه شهری به وظایف خود عمل نمی کنند اما هنگامی که حادثه ای رخ می دهد همه شهرداری را مقصر می دانند.
وی اظهار کرد: در جریان جاری شدن سیل در خرم آباد اوج ترافیک و شدت بارندگی باعث شد ماشین آلات سنگین شهرداری امکان تردد در شهر نداشته باشند و نیروها با تجهیزاتی مانند بیل و فرغون معابر را بازگشایی کنند.
عیدی بیرانوند با بیان اینکه یک کانال مرتبط با شهرداری در سطح شهر خرم آباد مسدود نبوده است، افزود: دختر دانشجویی که بر اثر سقوط در کانال جان خود را از دست داد که ما نیز از این حادثه بسیار متاثر هستیم می توانست به جای عبور از بخش بدون پل کانال از بخش دارای پل عبور کند.
وی اضافه کرد: اگر شهرداری در فوت دانشجوی دختر مقصر شناخته شود تمام مسئولیت ها را بر عهده می گیرم.
شهردار خرم آباد گفت: 165 هزار هکتار ساخت و ساز در شهر خرم آباد شده اما میانگین پرداخت عوارض تنها کمتر از پنج درصد است.
عیدی بیرانوند بیان کرد: با وجود مشکلات مالی شهرداری تاکنون اعتباری از طرف استان لرستان برای مهار آب های سطحی اختصاص نیافته است.
وی با بیان اینکه اکنون 260 طرح عمرانی در سطح شهر خرم آباد توسط شهرداری در حال اجراست، گفت: مشکلات شهر خرم آباد از گذشته انباشته شده اند اما معتقدیم اگر آیین نامه های شهری رعایت شوند، شهر هم مشکل ندارد.
عصر دوشنبه بارش شدید باران و تگرگ در خرم آباد موجب آبگرفتگی خیابان ها، زیرگذرها و منازل مسکونی نقاط مختلفی از سطح این شهر شد و خودروها نیز در سیلاب و ترافیک سنگین گرفتار شدند

۱۳۹۵/۸/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...