نسخه چاپی

دومین دور گفت‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپا در سطح معاونان امروز در بروكسل

دومین دور گفت‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپا در سطح معاونان و به ریاست تخت‌روانچی و هلگا اشمیت امروز (چهارشنبه) در بروكسل برگزار می‌شود.

به گزارش نما به نقل از فارس، دومین دور گفت‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپا امروز (چهارشنبه) در بروکسل و به ریاست مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه کشورمان و هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار می‌شود.

مجید تخت‌روانچی دیشب در رأس هیأتی از جمله نماینده‌ای از ستاد حقوق بشر قوه قضائیه راهی بروکسل پایتخت بلژیک (مقر اتحادیه اروپا) شد.

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه کشورمان پیش از این سفر با اشاره به اینکه در این دوره از گفت‌وگوها درباره موضوعات مورد علاقه جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا مانند همکاری در زمینه انرژی‌، حمل و نقل‌، آموزش‌، همکاری‌های دانشگاهی و مسائل دوجانبه دیگر مذاکره می‌کنیم، تصریح کرد: ما همچنین گفت‌وگوهایی در زمینه مسائل منطقه‌ای به‌ویژه درخصوص رویدادهای عراق‌، یمن‌، سوریه و افغانستان و نیز درباره افراط‌گرایی و تروریسم خواهیم داشت.

وی همچنین با اشاره به برگزاری دور نخست گفت‌وگوها با اتحادیه اروپا در تهران گفت: در دور پیشین گفت‌وگوها درباره بسیاری از موضوعات صحبت کرده‌ایم و روز چهارشنبه به این گفت‌وگوها در بروکسل ادامه خواهیم داد.

تخت‌روانچی افزود: دو موضوع در این دوره از گفت‌وگوها به دستورکار مذاکرات اضافه شده است، نخست گفت‌وگوهای حقوق بشری و دیگر گفتگو درباره همکاری‌های بانکی بین کشورمان و اتحادیه اروپا.

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه عنوان کرد: هیأت ما متشکل از کارشناسان وزارت امور خارجه‌، کارشناسان ستاد حقوق بشر زیر نظر قوه قضائیه و نیز مدیران و کارشناسان بانک مرکزی است.

تخت‌روانچی گفت: ‌نخستین بار در این دور از گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا با بانک مرکزی اروپا گفت‌وگو می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در این دور از گفت‌وگوها با اتحادیه اروپا مشکل تعامل با بانک‌های بزرگ اروپایی برطرف خواهد شد، اظهار داشت: پیش‌بینی نمی‌کنم که با یک جلسه این کار انجام شود، اما نخستین بار با بانک مرکزی اروپا گفت‌وگو خواهیم کرد.

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ادامه داد: مسئولان و کارشناسان بانک مرکزی برای این دور از گفت‌وگوها با اتحادیه اروپا با ما به بروکسل می‌آیند و بخشی از ساختار گفت‌وگوها مربوط به کارگروهی است که با بانک مرکزی اروپا تماس دارد.

تخت‌روانچی افزود: این حرکت قدم دیگری در چارچوب رفع مشکل تعامل با بانک‌های بزرگ اروپایی است، اما اینکه انتظار داشته باشیم فردا یا پس‌فردا این مسئله حل شود، چنین انتظاری نمی‌شود داشت گرچه در تلاشیم و جهتی که در پیش گرفته‌ایم، جهتی درست است.

وی همچنین درباره کیفیت مذاکرات با اتحادیه اروپا و ترتیب و اولویت موضوعات اظهار داشت: در جلسه عمومی درباره همه موضوعات در نشست اولیه صحبت خواهیم کرد و در ادامه دو کارگروه حقوق بشر و مسائل بانکی تشکیل می‌شود.

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه گفت: این کارگروه‌ها گزارش عملکرد و مذاکرات خود را در بعدازظهر چهارشنبه به جلسه اصلی ارائه می‌کنند و در انتهای روز گفت‌وگوها به پایان خواهد رسید.

تخت‌روانچی با اشاره به دور نخست گفت‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپا در بهمن گذشته افزود: در فاصله بهمن 94 تاکنون رفت و آمدهای زیادی بین مسئولان اتحادیه اروپا و مسئولان کشورمان انجام شد و در سفر فروردین خانم موگرینی به کشورمان 7 کمیسیونر اتحادیه اروپا که در حوزه‌های مختلف در سطح وزیر هستند به تهران آمدند و با وزرای ذی‌ربط در کشورمان گفت‌وگو داشتند.

وی اضافه کرد: از ایران نیز مقاماتی به بروکسل رفتند و با طرف‌های اروپایی گفت‌وگو کردند؛ بر این اساس مذاکرات کارشناسی در حدود 8 ماه گذشته بین دو طرف در حوزه‌های تخصصی انجام شده و در حال انجام است.

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه با بیان اینکه این گفت‌وگوهایی که در سطح معاونان وزارت امور خارجه هر 6 ماه یک بار انجام می‌شود به منظور ارزیابی از پیشرفت کار است، گفت: با برگزاری این گفت‌وگوها می‌خواهیم ببینیم در چه حوزه‌هایی باید چه اقدامات دیگری انجام دهیم که تعاملات دو طرف با نظم خاصی ادامه یابد.

به گزارش فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان سوم آبان ماه در نشست خبری خود با خبرنگاران با بیان اینکه قرار است در ماه دسامبر نشست جامع مذاکرات ایران و اروپا را در اروپا داشته باشیم، گفت: نوبت ما است که به اروپا برویم، این مذاکرات در بروکسل انجام خواهد شد و مذاکرات در سطح معاون وزیر خارجه ایران خواهد بود و در همین سطح هم از اتحادیه اروپا شرکت خواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین روز دوشنبه 17 آبان در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره این نشست و دستورکار آن گفت: دستور کار این نشست مشخص است و نکات متنوع و متعددی که در روابط ما و مسائل بین ما و اتحادیه اروپا مطرح است در این نشست بررسی خواهد شد. مسائلی را ما داریم و مسائلی هم آنها دارند که دنبال خواهند کرد.

وی گفت: کار با اتحادیه اروپا دشوار و از پیچیدگی‌های خود برخوردار است و دارای بوروکراسی خاص خود است و عمدتا آنچه ما تجربه کردیم این است که مذاکرات عمدتا طولانی‌مدت، زمانبر و تا حدی از پیچیدگی‌ها برخوردار است، ولی ما نفس و آغاز مذاکرات را مثبت می‌دانیم و امیدواریم در نشست‌های رو در رو و منظم بتوانیم بر چالش‌هایی که بین ما و آنها وجود دارد فائق بیاییم و بتوانیم خطوط و منافع مشترک بیشتری را برای همکاری‌های آتی تعریف کنیم.

*سفرهای موگرینی به تهران

به گزارش فارس، فدریکا موگرینی 6 مرداد 1394 برای نخستین بار بعد از توافق وین و در راستای پیگیری‌ برجام و همچنین گسترش روابط تهران و اتحادیه اروپا به همراه معاونان خود به تهران سفر کرد. وی در این سفر به دیدار و رایزنی با مسئولان و مقامات ایرانی پرداخت.

پس از این سفر و توافق حاصل شده بین ایران و اتحادیه اروپا برای برگزاری دو نشست سالیانه در سطح عالی، هلگا اشمیت در 19 بهمن به تهران سفر و با عراقچی و روانچی معاونان وزیر خارجه ایران دیدار و ظریف نیز 25 بهمن ماه در سفری دو روزه به بروکسل ضمن رایزنی با مقامات بلژیک با موگرینی و دیگر مسئولان اتحادیه اروپایی در این شهر دیدار و گفت‌وگو کرد.

در دیدار اشمیت با روانچی و عراقچی مناسبات دوجانبه ایران و اتحادیه اروپا در زمینه‌های مختلف از جمله در زمینه انرژی، تجارت، همکاری‌های مالی و بانکی، محیط زیست و مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری مورد بحث و رایزنی قرار گرفت.

هلگا اشمیت در این سفر همچنین دیداری نیز با ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه داشت و در این دیدار و طرفین پیرامون موضوعات منطقه‌ای به ویژه افغانستان گفت‌وگو کردند.

اشمیت در این دیدار ضمن اشاره به نقش جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه به ویژه در افغانستان، از آمادگی اتحادیه اروپا برای گسترش همکاری با جمهوری اسلامی ایران در جهت صلح و ثبات در منطقه خبر داد.

رحیم‌پور نیز با استقبال از اعلام آمادگی اتحادیه اروپا برای توسعه همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران، به نقش و اقدامات موثر کشورمان در راستای مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه اشاره و بر لزوم تقویت همکاری‌ها در این خصوص تاکید کرد.

به گزارش فارس، 28 فروردین سالجاری نیز فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در رأس هیأتی متشکل از هفت کمیسیونر این اتحادیه سفری به تهران داشت.

این دومین سفر موگرینی به ایران از زمان تصدی در این سمت و اولین سفر پس از اجرایی شدن برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بود و حضور این هیأت اروپایی برای اولین بار در تاریخ مناسبات دوجانبه ایران و اتحادیه اروپا صورت گرفت.

کمیسیونر تغییرات آب و هوایی و انرژی، کمیسر بازار داخلی، صنعت، کارآفرینی و شرکت‌های کوچک، کمیسر تحقیقات، علوم و نوآوری، کمیسر کمک‌های بشردوستانه و مدیریت بحران، کمیسر حمل و نقل، کمیسر محیط زیست، امور دریایی و شیلات و کمیسر آموزش، فرهنگ، جوانان و ورزش موگرینی را در این سفر همراهی می‌کردند.

موگرینی همچنین 7 آبان ماه سال جاری به منظور رایزنی درباره بحران سوریه سفری یک روزه به تهران داشت و در این سفر ضمن برگزاری دو نشست با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، دیداری نیز با حسن روحانی رئیس‌جمهور داشت.

موگرینی در دیدار با ظریف در خصوص روابط دوجانبه ایران و اتحادیه اروپا و تحولات منطقه به ویژه بحران جاری در سوریه و راه‌های پایان بخشیدن به آن با نگاه به آینده گفت‌و‌گو و رایزنی کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز در این دیدار ضمن استقبال از نقش سازنده اتحادیه اروپا در بحران سوریه، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری نزدیک‌تر با اتحادیه اروپا اعلام کرد.

۱۳۹۵/۸/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...