نسخه چاپی

بازتاب سفر مقام ارشد ایرانی به لبنان در روزنامه های خارجی

روزنامه های لبنانی نوشتند كه دیدار « محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و « سعد حریری» نخست وزیر مامور تشكیل دولت جدید وهمپیمان سعودی از« اهمیت ویژه ای» برخوردار است.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، روزنامه السفیر نوشت که دیدار ظریف و حریری همپیمان ریاض از اهمیت ویژه ای برخوردار است به ویژه اینکه نخستین دیدار بین حریری و یک مقام ارشد ایرانی از سال 2010 میلادی تاکنون است.
ظریف نخستین مقام بلندپایه جهان است که یک هفته بعد از انتخابات مهم ریاست جمهوری لبنان به این کشور سفر و با ژنرال « میشل عون» رئیس جمهوری جدید و « سعد حریری» نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید دیدار و گفت وگو کرد.
وزیر امور خارجه ایران درصدر هیاتی اقتصادی و سیاسی عصر دوشنبه وارد بیروت پایتخت لبنان شد وعصر دیروز سه شنبه بیروت را به مقصد بخارست پایتخت رومانی ترک کرد تا سفرش به اروپای شرقی آغاز شود.
یک هیات 30 نفری اقتصادی ظریف را در این سفر همراهی کرد.
وی در این سفر که مورد اهتمام محافل رسانه ای، سیاسی و دیپلماتیک منطقه و جهان و به ویژه لبنان قرار گرفت، با « نبیه بری» رئیس مجلس،« تمام سلام» نخست وزیر فعلی و « جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان به طور جداگانه دیدار و گفت وگو کرد.
وزیر امور خارجه ایران همچنین با « سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان ملاقات و با وی در باره تحولات منطقه و جهان گفت وگو کرد.
ظریف همچنین در همایش فرصت های اقتصادی ایران و لبنان شرکت و با گروه های فلسطینی مقیم لبنان و خانواده ها و مسئولان ایرانی در لبنان دیدار و در جمع آنان سخنرانی کرد.
السفیر با اشاره به دیدار ظریف و حریری نوشت: ظریف معرفی شدن حریری به عنوان نخست وزیر برای تشکیل دولت جدید را تبریک گفت و تاکید کرد که تهران تمایل زیادی دارد با مرحله جدید لبنان همراهی مثبت کند.
این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد که ظریف در روز دوم سفرش به لبنان، 4 بار برتشکیل دولت جدید در سریعترین زمان ممکن تاکید کرد.
السفیر افزود:این دیدار که « نادر حریری» مشاور و مدیر دفتر حریری و باسم السبع و غطاس خوری دو مشاور اصلی حریری حضور داشتند، بسیار دوستانه بود و دو طرف وارد جزئیات هیچ پرونده ای نشدند.
این روزنامه لبنانی تاکید کرد که این دیدار در چارچوب سیاست ایران برای همراهی با فضای مثبت کنونی در لبنان صورت گرفت.
السفیر اضافه کرد:حریری در ابتدای دیدار به زبان انگلیسی به ظریف خوش آمد گفت و از سفرش به لبنان و ملاقات با او تشکر کرد.
این روزنامه لبنانی نوشت که ظریف ابتکار حریری در حمایت از نامزدی ژنرال عون در انتخابات را مثبت و شجاعانه خواند و به وی توصیه کرد که این روند را ادامه دهد
به نوشته السفیر، ظریف بر آمادگی ایران برای حمایت از دولت جدید لبنان تاکید کرد و گفت که حل و فصل سیاسی پرونده انتخابات ریاست جمهوری لبنان می تواند یک نمونه برای پرونده های منطقه باشد.
وزیر امور خارجه ایران بر ضرورت تقویت روابط اقتصادی و سرمایه گذاری های مشترک دو بخش خصوصی ایران و لبنان تاکید کرد.
السفیر نوشت: حریری با تشکر از ظریف گفت که ابتکارش برای نجات لبنان بود.
این روزنامه لبنانی افزود: دو طرف بر ضرورت ایجاد راه حل های مسالمت آمیز برای بحران های موجود در منطقه به ویژه سوریه توافق کردند.
السفیر تاکید کرد:اگر چه دو طرف در این دیدار در باره جزئیات آینده روابط بین خود گفت وگو نکردند اما حسن نیت خود را نشان دادند.
** رویدادی مثبت
الاخبار دیگر روزنامه لبنانی هم نوشت:سعد حریری نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید لبنان دیروز( سه شنبه) در منزلش در بیروت از « محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران میزبانی کرد.
الاخبار، دیدار ظریف و حریری را یک «رویداد مثبت» توصیف کرد و افزود: این نخستین دیدار حریری با مقامات ایرانی نبود زیرا رئیس حزب جریان المستقبل پیشتر به تهران سفر کرده بود اما آن زمان درگیری بین سعودی و ایران که امروز به اوج خود رسیده است، وجود نداشت.
این روزنامه لبنانی اضافه کرد: با توجه به این درگیری بزرگ منطقه ای، دیدار ظریف و حریری پیام های سیاسی قابل توجهی دارد.
الاخبار خاطرنشان کرد:حریری در حالی از ظریف میزبانی کرد که قبل از آن بسیار گفته شده بود سفر وزیر امور خارجه ایران به لبنان وملاقاتش با رئیس جمهوری میشل عون، برای تقویت پیروزی محور ایران، سوریه و حزب الله درانتخابات ریاست جمهوری لبنان است.
این روزنامه لبنانی نوشت: زمانی که رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفت کشور متبوعش حل پرونده انتخاب رئیس جمهوری را به همه لبنانی ها تبریک می گوید و نه فقط رسیدن ژنرال عون به کاخ ریاست جمهوری (بعبدا) را، به این معنا است که تهران از ثبات پایدار و گفت وگوهای مستمر درلبنان بین همپیمانانش و همپیمانان سعودی حمایت می کند.
الاخبار به نقل از منابع آگاه از دیدار حریری و ظریف تاکید کرد: این دیدار بعداز سال ها هجمه حریری علیه تهران و سیاست های آن در منطقه، منابع ، دو طرف در این دیدار« قابل توجه» ، « پیام های مثبت» رد و بدل کردند.
این روزنامه لبنانی افزود: طرف ایرانی حل پرونده انتخاب رئیس جمهوری را مثبت و پیروزی همه لبنانی ها خواند و بر تمایلش برای همکاری و ایجاد روابط خوب با همه طرف های لبنانی تاکید کرد.
الاخبار اضافه کرد:از طرف جریان المستقبل هم اعلام شد که تمایل دارد لبنان بهترین روابط منطقه ای را داشته باشد، ایران را بازیگر مهم می داند که باید نقش مثبتی بازی کند و همچنین احدی خواستار تنش مذهبی نیست زیرا برای هیچ طرفی سودی ندارد.
این روزنامه لبنانی به نقل از منابعی نوشت که دیدار ظریف و حریری انعکاس روابط بد بین سعودی و جریان المستقبل نیست و حریری به عنوان نخست وزیر لبنان باید با همه طرف ها ملاقات کند.
این منابع افزودند: با وجود اختلاف بین سعودی و ایران، پادشاهی سعودی جمهوری اسلامی ایران را دشمن نمی داند.
** دیدار با ظریف و دریافت پیام از لاوروف
روزنامه المستقبل ارگان حزب جریان المستقبل هم ضمن استقبال از دیدار ظریف و حریری نوشت که حریری همزمان با دیدار با وزیر امور خارجه ایران، پیام تبریکی از « سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه دریافت کرد.
به نوشته المستقبل، لاوروف ضمن تبریک نخست وزیری حریری و ماموریت تشکیل دولت جدید لبنان ابراز امیدواری کرد که با ایجاد راه حل های مناسب مشکلات پیچیده لبنان بسرعت حل شود.
وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرده است که مسکو از ثبات و وفاق ملی کشور دوست لبنان حمایت می کند و امیدوار است که صلح و امنیت در منطقه برقرار شود.

۱۳۹۵/۸/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...