نسخه چاپی

با حضور رئیس جمهوری، فاز نخست طرح توسعه آزادگان شمالی افتتاح شد

با حضور رئیس جمهور طرح توسعه ای میدان های آزادگان شمالی و یادآوران و همچنین طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی افتتاح شد.

به گزارش نما، رئيس جمهوري پيش از ظهر امروز (يكشنبه؛ 23 آبان ماه) ضمن حضور در اهواز، سه پروژه بزرگ نفتي در منطقه غرب كارون را به طور رسمي افتتاح كرد.

برداشت کنونی نفت از سه میدان آزادگان شمالی، یاران شمالی و یادآوران هم اكنون به ترتیب ٧٥ هزار بشکه، ٣٠ هزار بشکه و ١١٥ هزار بشکه در روز است و در مجموع، برداشت نفت از این میدان‎ها به بیش از 220 هزار بشکه در روز رسیده است.

بر اساس اين گزارش، میزان نفت درجای میدان نفتي آزادگان شمالي معادل 5.6 میلیارد بشکه نفت خام است که با احتساب ضریب بازیافت 5.6 درصد، نفت قابل استحصال آن معادل 279 میلیون بشکه نفت خام برآورد مي شود.

اجرای عملیات توسعه اين میدان به روش بیع متقابل به منظور ایجاد ظرفیت تولید، فرآورش و انتقال حداکثر 75 هزار بشکه نفت خام در فاز نخست از طریق حفر مجموع ۵۸ حلقه چاه شامل 50 حلقه چاه توليدي و 8 حلقه چاه دفع پساب، ازدياد برداشت و توصيفي است.

طرح توسعه میدان آزادگان شمالي در 2 فاز با تولید 75 هزار بشکه نفت خام و برداشت گاز همراه روزانه به ميزان 39.08 میلیون فوت مکعب گاز در هر فاز مدنظر است كه فاز اول به مرحله بهره برداري رسيده است.

این میدان با مساحتی حدود ۴۶۰ کیلومتر مربع بخشی از میــدان نفتی آزادگان است که در حدود ۱۲۰ کیلومتـری غرب اهـواز(غرب رودخانه کارون) در منطقه مرز مشترک بین ایران و عــراق در جنوب غرب ایران و عمدتاً در تالاب هورالهویزه واقع شده است.

طرح توسعه ميدان نفتي يادآوران نيز در سه فاز طراحي شده است كه فاز نخست آن امروز با حضور رئيس جمهوري افتتاح مي شود. در فاز نخست اين طرح توسعه اي رسیدن به سقف تولید ۸۵ هزار بشکه نفت خام با حفاری 49 حلقه چاه تولیدی جدید، ۳ حلقه چاه توصیفی و ۳ حلقه چاه تزریق آب زائد مد نظر بوده اين در حالي است كه برداشت نفت از اين ميدان از ابتداي ماه جاري با افزايش 30 هزار بشكه اي به 115 هزار بشكه در روز رسيده است.

در فاز دوم طرح توسعه ميدان نفتي يادآوران رسيدن به سقف تولید 180 هزار بشکه نفت خام و در فاز سوم تحقق سقف تولید ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز پيش بيني شده است.

ميدان نفتی یادآوران در ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی میدان آزادگان و درحدود ۷۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز و شمال خرمشهر در منطقه جغرافیایی کوشک و حسینیه به صورت شمالی- جنوبی در گستره نوار مرزی کشور عراق واقع شده است.

بر اساس اين گزارش، عمليات برداشت 30 هزار بشكه اي نفت از میدان نفتی یاران شمالی نيز به تازگي محقق شده است اين ميدان در استان خوزستان و در فاصله تقریبی ۱۳۰ کیلومتری غرب شهر اهواز در نزدیکی مرز ایران و عراق و در مجاورت تالاب هورالهویزه قرار گرفته است. این میدان در غرب میدان آزادگان شمالی و شمال میدان یاران جنوبی واقع است و API نفت تولیدی آن ١٦ تا ١٨ برآورد می شود.

همچنین در پایان این مراسم از تمر یادبود طرح توسعه میدان نفتی یادآوران رونمایی شد.

۱۳۹۵/۸/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...