نسخه چاپی

عادل الجبیر ادعای مالكیت جزایر مصر را تكرار كرد

به گزارش نما - مهر نوشت: وزیر خارجه سعودی در سخنانی مدعی شد که اسناد مربوط به سعودی بودن جزایر تیران و صنافیر به دوران عثمانی باز می گردد که در دسترس است.

به گزارش روزنامه مکه، وزیر خارجه سعودی در سخنانی ادعای تصاحب جزایر تیران و صنافیر را مطرح کرد.

بر اساس این گزارش، «عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی در سخنانی ادعا کرد: ۲ جزیره تیران و صنافیر از ابتدا متعلق به آل سعود بودند و اسناد مربوط به آن که به دوران عثمانی باز می گردد، موجود است. پادشاه سعودی در اواخر دهه چهل این جزایر را به پادشاه مصر داد و به مقامات مصری اجازه داد که از این جزایر تا زمان جنگ ۱۹۶۷ استفاده کنند.

وی در ادامه سخنان خود در همین راستا گفت: در سال ۱۹۶۷ اسرائیل جزیره سینا و ۲ تیران و صنافیر را اشغال کرد و در زمان امضای توافق کمپ دیوید، این جزایر مجددا به مصر تحویل داده شد. مقامات مصری طی سال های اخیر به سعودی بودن این جزایر اذعان کرده اند.

وزیر خارجه سعودی همچنین افزود: ما در خصوص این ۲ جزیره با اسرائیل ارتباطی نداریم و این موضوعی بین مصر و عربستان است.

این در حالی است که اخیرا دستگاه قضایی مصر طی حکمی اعلام کرد که جزایر تیران و صنافیر، مصری هستند؛ دستگاه قضایی مصر اعتراض دولت این کشور را به حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال توافقنامه ترسیم مرزهای آبی میان مصر و عربستان که در آن دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان واگذار شده بود را وارد ندانست.

گفتنی است اوایل سال جاری، در جریان سفر «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی به مصر، «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد و «شریف اسماعیل» نخست وزیر مصر توافقی را امضا کردند که به موجب آن مرزهای دریایی دو کشور ترسیم می شد و جزایر تیران و صنافیر در دریای سرخ به عربستان واگذار شد.

۱۳۹۵/۸/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...