نسخه چاپی

تعطیلی مدارس؛ راه‌حل یا مزید بر مشكلات؟

امروز برای سومین روز پیاپی، مدارس تهران تعطیل است با این تفاوت كه در چند روز گذشته، تعطیلی، تنها دانش‌آموزان مهدكودك، ‌پیش‌دبستانی و دبستان‌ها را در بر می‌گرفت اما امروز تمام مدارس تهران تعطیل هستند، به این امید كه بچه‌ها در خانه بمانند و از این آلودگی در امان باشند اما خیلی‌ها معتقدند این تصمیم نه‌تنها راه‌حلی برای حفظ سلامت شهروندان محسوب نمی‌شود بلكه مشكلاتی هم برای بسیاری از خانواده‌ها ایجاد می‌كند.

به گزارش نما؛ وقایع اتفاقیه نوشت: امروز براي سومين روز پياپي، مدارس تهران تعطيل است با اين تفاوت که در چند روز گذشته، تعطيلي، تنها دانش‌آموزان مهدکودک، ‌پيش‌دبستاني و دبستان‌ها را در بر مي‌گرفت اما امروز تمام مدارس تهران تعطيل هستند، به اين اميد که بچه‌ها در خانه بمانند و از اين آلودگي در امان باشند اما خيلي‌ها معتقدند اين تصميم نه‌تنها راه‌حلي براي حفظ سلامت شهروندان محسوب نمي‌شود بلکه مشکلاتي هم براي بسياري از خانواده‌ها ايجاد مي‌کند.

با وجود این، هنوز هم در دسترس‌ترين راه‌حل محسوب مي‌شود تا جايي که حتي قبل از شروع بحران آلودگي، مسئولان سازمان حفاظت محيط‌زيست اعلام مي‌کردند ممکن است بتوانند وزارت آموزش‌وپرورش را قانع کنند تا در اوج آلودگي‌ها، سه هفته تا يک ماه کامل، مدارس را تعطيل کند تا زماني که بتوان کار مؤثري براي کاهش آلودگی هوا انجام داد. وزير آموزش‌وپرورش و ساير تصميم‌گيران اين حوزه، چندان روي خوشي به اين پيشنهاد نشان ندادند اما به نظر مي‌رسد، اوضاع قرار است به سمتي پيش برود که مدارس چند روز به مناسبت آلودگي هوا تعطيل شوند، آن هم بدون اينکه خانواده‌ها براي چنين وضعيتي آمادگي داشته باشند؛ موضوعي که بازتاب زيادي هم در شبکه‌هاي اجتماعي داشته و خيلي از پدر و مادرها با انتقاد از چنين تصميم‌هايي، خواستار راه‌حلي دائمي‌تر و کم‌زحمت‌تر براي خانواده‌ها هستند.

ما را ناديده مي‌گيرند

زينب که مادر يک پسر 10 ساله است، درباره تعطيلي مدارس به‌دليل آلودگي هوا مي‌گويد: «قطعا من دلم نمي‌خواهد بچه‌ام در هواي آلوده نفس بکشد اما راه‌حل اين مشکل، تعطيل‌کردن مدارس نيست.

من به‌عنوان يک مادر شاغل در صورت تعطيل‌بودن مدرسه فرزندم، با مشکل جدي روبه‌رو مي‌شوم چون براي اين تعطيلي برنامه‌ريزي نکرده‌ام. مگر ما چند روز مرخصي داريم که براي تک‌تک روزهايي که بچه‌مان در خانه مي‌ماند، در خانه بمانيم؟»

او ادامه مي‌دهد: «امکان اينکه بچه به‌تنهايي در خانه بماند، وجود ندارد؛ بنابراين بايد او را به خانه يکي از اقوام ببرم که به‌هرحال در مسير رفت و برگشت درست مانند زماني که به مدرسه مي‌روند، در معرض آلودگي هستند؛ بنابراين به نظر مي‌رسد، مسئولان بنا را بر اين گذاشته‌اند که تمام مادران خانه‌دار هستند و در صورت در خانه‌بودن فرزندان، خيلي به همه خوش مي‌گذرد درحالي که چنين نيست.»

مسعود هم که صاحب دختري پنج ساله است و مجبور مي‌شود در روزهاي اين‌چنيني دخترش را با خودش به محل کار ببرد، مي‌گويد: «اگر خانواده‌ها امکان نگهداري از بچه‌هايشان را در زمان‌هاي کاري داشتند، ديگر آنها را به مهدکودک نمي‌بردند. کسي که بچه‌اش را در مهدکودک مي‌گذارد، اگر مهد تعطيل باشد، بايد او را با خودش به سر کار ببرد. محل کار من هم در شلوغ‌ترين و آلوده‌ترين نقطه است اما چاره‌اي ندارم. بماند که چه مشکلاتي به‌دليل همراه داشتن بچه در محل کار برايم به وجود مي‌آورد.» خيلي از خانواده‌ها هم نگران برنامه‌هاي درسي بچه‌ها و روحيه آنها هستند.

به اعتقاد آنها، وقفه افتادن بين برگزاري کلاس‌ها و به‌هم‌خوردن برنامه‌هاي مدرسه به وضعيت تحصيلي بچه‌ها لطمه مي‌زند، آن هم در شرايطي که مدارس، آمادگي اين تعطيلات را ندارند تا يک برنامه درسي مناسب براي اين روزها به بچه‌ها بدهند. با همه اين حرف‌ها، به نظر مي‌رسد با اوضاع آلودگي هوا که به گفته هواشناسي تا پنجشنبه ادامه خواهد داشت، تنها واکنشي که از مسئولان سر خواهد زد، تعطيل‌کردن مدارس است.

۱۳۹۵/۸/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...