نسخه چاپی

امضای یادداشت تفاهم همكاری‌های گمركی میان ایران و ارمنستان

روسای گمركات ایران و ارمنستان به منظور تسهیل و آسان سازی روابط تجاری و گردشگری یادداشت تفاهم همكاری های گمركی امضا كردند

به گزارش نما به نقل از روابط عمومی گمرک ایران،این یادداشت تفاهم در جریان سفر مسعود کرباسیان رییس کل گمرک ایران به ارمنستان در ایروان امضا شد.

بنابراین گزارش ، در مذاکرات هیات ایرانی به ریاست مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک که با حضور سیدکاظم سجادی سفیر ایران در ایروان و هیات ارمنستان به سرپرستی وارطان هارطونیان رئیس کمیته درآمدهای دولتی این کشور برگزار شد، دامنه همکاری های دو جانبه در این حوزه مورد بررسی قرار گرفت و یادداشت تفاهم همکاری در زمینه امور گمرکی بین کمیته درآمدهای دولتی ارمنستان و گمرک جمهوری اسلامی ایران امضا شد.

برپایه این یادداشت، قرار است با برنامه ریزی دو کشور، تبادل اطلاعات در پایانه های گمرکی مقری و نوردوز صورت گیرد.رییس کمیته درآمدهای دولتی ارمنستان اعلام کرد که اجرایی شدن هر بند از تفاهم امضا شده سبب می شود در مدت کوتاهی به اصل یک پنجره واحد برای اجرا دست پیدا کنیم.همچنین تشریفات گمرکی برای دست اندرکاران فعالیت های اقتصادی و گردشگران به صورت متقابل تسهیل خواهد شد که امکان تردد خودرو و مجوز رفت و آمد آزاد بدون نیاز به وجه تضمین و حق خاک از آن جمله است.اطلاع رسانی ضوابط گمرکی هر دو کشور در سایت های رسمی با هدف ایجاد شرایط بهتر برای توسعه همکاری های اقتصادی و افزایش شناخت دست اندرکاران این حوزه نیز پیش بینی شده است.

از سوی دیگر با هدف توسعه روابط گردشگری و کاهش مشکلات، شهروندان ایران و ارمنستان از قوانین گمرکی در مورد اجناس و مبالغ همراه هنگام ورود به کشور مقابل آگاه خواهند شد و در پایانه های مرزی مقری و نوردوز نیز به صورت تابلو اطلاع رسانی می شود.

هیات ایرانی همچنین در جریان این مذاکرات با توجه به دورنمای ایجاد منطقه آزاد اقتصادی در ارمنستان در چارچوب عضویت این کشور در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اعلام آمادگی کرد تجربه خود را در این زمینه در اختیار ایروان قرار دهد.

کرباسیان رییس کل گمرک نیز در این باره تاکید کرد: تقویت همکاری های گمرکی بر توسعه روابط تجاری و اقتصادی اثر مستقیم دارد. لغو روادید بین دو کشور به توسعه گردشگری، افزایش مبادلات تجاری و تسریع ترانزیت می انجامد و ارمنستان به عنوان عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا می تواند دروازه ورود ایران به بازار کشورهای عضو اتحادیه باشد. وی با بیان اینکه، طرفین همچنین دورنمای همکاری در زمینه امور گمرکی را بررسی کردند، اظهار کرد: موضوع پیش نویس موافقت نامه استفاده مشترک از پایانه های مقری و نوردوز هم که بر همان اساس قرار است کمیته ای تشکیل شود در مذاکرات مطرح شد.

رئیس کل گمرک همچنین گفت: هدف از این پیش نویس شفاف سازی تشریفات گمرکی، اجتناب از تکرار و تسهیل حمل و نقل بار و مسافر است.

هارطونیان رئیس کمیته درآمدهای دولتی ارمنستان نیز در این مذاکرات گفت: فهرست بازرگانان فعال بین دو کشور تبادل می شود تا بتوانند با تشریفات آسان تر نظارت گمرکی را سپری کنند و همچنین همکاری برای مبارزه با قاچاق ادامه می یابد.

۱۳۹۵/۸/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...