نسخه چاپی

تبعات انتخاب ترامپ در اقتصاد ایران

سیدحمید حسینی در خبرآنلاین نوشت: از روز شنبه رسما دوره چهار ساله ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» در ایالات متحده آمریكا آغاز شد و عمده رسانه‌ها در ایران بر روی تبعات انتخاب مردم آمریكا بر اقتصاد جهانی و به خصوص اقتصاد ایران متمركز شدند.

به گزارش نما؛ سیدحمید حسینی در خبرآنلاین نوشت: از روز شنبه رسما دوره چهار ساله ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» در ایالات متحده آمریکا آغاز شد و عمده رسانه‌ها در ایران بر روی تبعات انتخاب مردم آمریکا بر اقتصاد جهانی و به خصوص اقتصاد ایران متمرکز شدند.

امروز صبح برای نگارش سفرنامه خود به «غرب کارون» با عنوان «سفر به آزادگان در عصر ترامپ» قلم را به دست گرفتم و در انتهای آن تحلیل خود را از انتخاب وی بیان کردم. قطعا در کوتاه مدت ایران از این انتخاب متضرر خواهد شد.

فردا یکشنبه قرار است برای انتخاب نایب رییس اتاق ایران تصمیم‌گیری شود. بنابراین رایزنی‌هایي را در این باره انجام و عصر نيز در اتاق ایران حضور یافتم. در این بین فرصتی فراهم شد تا با مسئول جدید تشکل‌های اتاق و مدير روابط عمومي آن مفصل صحبت کنم و دیدگاه‌های خود را درباره رتبه‌بندی تشکل‌ها و نحوه حمایت و تقویت از آنها را بیان کنم. همچنین آیین‌نامه حمایت از تشکل‌ها را که پیش از این در اتاق تهران به تصویب رسیده بود برای وی ارسال کردم تا برای تدوين آیین‌نامه تشکل‌ها از ان استفاده كند.

ازمسئول روابط عمومی ایران نیز به علت کم‌رنگ بودن اتاق در رسانه‌ها و فعال نبودن سایت اتاق ایران گلایه کردم و برنامه‌هایی برای فعال‌تر شدن روابط عمومی اتاق ایران ارائه کردم.
مطلع شدم كه نمایندگان اتاق‌های شهرستان‌ها در جلسه امروز برای حمایت از یک نامزد به خصوص به توافق رسیده‌اند ولی مطمئنم كه این گزينه مورد قبول برخی از جناح‌های اتاق قرار نخواهد گرفت و فردا چند نامزد در صحنه انتخابات نایب رییسی حضور خواهند داشت.

صبح یکشنبه كه وارد اتاق شدم ، فضا حاکی از وجود چهار نامزد و تحقق يافتن پیش‌بینی‌من بود. آراء نامزد‌ها نیز در همان محدوده‌ای بود که حدس زده بودم. انتخابات در یک فضای نیمه رقابتی برگزار و در نهایت «آقای سلاح‌ورزی» از اتاق خرم‌آباد موفق به حضور در هیات رییسه اتاق ایران شد که به نظرم ورود يك نفر از يك اتاق نسبتا كوچك اتفاق مثبتی بود.

یکشنبه صبح ابتدا در جلسه «کمیسیون رقابت و خصوصی‌سازی» شرکت کردم. چند گزارش به خصوص درباره نقش بخش خصوصی در مقابله با فساد مطرح شد که جالب بود. بعدازظهر نیز در جلسه هیات رییسه اتاق مشترک ایران و عراق حضور داشتم. متاسفانه فضای جلسات هنوز با تفاهم و یکدلی همراه نیست و بخشی از وقت جلسات به بحث‌های دو طرفه صرف می‌شود. در این جلسه همچنین دبیرکل گزارشی از عملکرد خود ارائه داد که جلسه به جمع بندي نرسيد و قرار شد جلسه‌ فوق‌العاده‌ای برگزار و درباره ادامه کار وی تصمیم‌گیری شود.

دوشنبه صبح پيگير امور مربوط به راه‌اندازی کمپ بارسلونا در تهران بودم. خوشبختانه سایت و اینستاگرام باشگاه امروز راه‌اندازی شد و امكان اطلاع‌رسانی بهتر فراهم شد.

تاکید رییس قوه مقننه بر آزادسازی اقتصاد

امروز بعداز ظهر آقای دکتر لاریجانی در نشست پیشکسوتان اتاق حضور خواهد يافت و بنابراین ساعت ١٤ به اتاق ایران رفتم و پیش از آغاز جلسه فرصتی فراهم شد تا با آقایان موحد از اتاق گرگان، شریف از اتاق شیراز و رجالی از اصفهان بحث و گفت‌وگو داشته باشیم.تعدادی از دوستان در حضور آقای لاریجانی نقطه نظرات خود را درباره مالیات بر ارزش‌افزوده، تامین اجتماعی، محیط کسب و کار، محصولات ارگانیک، قیمت خوراک اتان و چگونگی استفاده از تجربیات پیشکسواتان مطرح کردند. من نیز به ناتوانی اتاق‌های بازرگانی در حل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی و عدم پیگیری شبکه‌سازی و بازارسازی برای اعضا اشاره و خواستار استفاده از تجربه انتخابات اخیر آمریکا و انگلیس شدم که نشان دادند اين كشورها نيز بامشكلات فرهنگي و ساختاري مواجه هستند، اما با حمایت از بخش خصوصی و ايجاد انگيزه اقتصادي توانسته‌اند اقتصاد خود را شکوفا و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را جذب کنند. بنابراین خواستار پذيرش بخش خصوصي به عنوان قوه چهارم در كشور و توجه به آزادسازي، رقابت و بخش خصوصي در در برنامه ششم شدم.

آقای لاریجانی نیز در خلال صحبت‌های خود به بحث حاکمیت مطلوب اشاره و بسیاری از دیدگاه‌های اعضا را مورد تایید قرار داد. وی صراحتا تاکید کرد که باید در برنامه ششم برای ارتقای جایگاه بخش خصوصی و آزادسازی اقتصاد فکری شود.
سه‌شنبه میزبان یک هیات اسپانیایی بودم که مواد شیمیایی و تجهیزات مربوط به حفاری را تولید و عرضه می‌کنند. در این جلسه تاحدودی با این صنعت و بازار آن آشنا شدم.
همچنین مصاحبه‌ای با سایت «عصر ایران» داشتم که در حال ساخت یک مستند درباره بابک زنجانی است. نظرات خود را درباره بانک زنجانی وعاقبت پرونده وی ابراز کردم. با روزنامه «آفتاب یزد» درباه اثرات اعزام بي برنامه هیات‌های تجاري به خارج از کشورگفتگو كردم وبا روزنامه‌های «دنیای اقتصاد» و «اعتماد» نیز در رابطه مسايل روز كشور مصاحبه داشتم .الودگي هوا به علت وارونگي به مرز خطرناكي رسيده لذا در رفتن به فوتسال سه شنبه ها دو دل بودم ولي نهايتا رفتم وباخت هفته قبل را جبران كردم.
چهارشنبه براي ويزاي مربيان بارسلونا اقدام كردم و هماهنگي لازم براي برگزاري يك نشست آشنايي با كمپ را در برج ميلاد برنامه ريزي كردم .

در گذشت اقاي اشيخ عباس پورمحمدي روحاني انقلابي ومردمي رفسنجان باعث تاثر واندوه دوستداران ايشان شد، لذا با اخوي محمد واكبر اقاي پورمحمدي تماس گرفتم و تسلیت گفتم. من در دوران دبستان در مسجد امام رفسنجان كه ايشان امام جماعت ان بود مکبر بودم و خاطرات بسیار خوبي ازایشان كه در همسايه ما هم بودند دارم، ضمنا در سال ٥٦ كه ايشان به ميناب تبعيد شد حدود سه ماه در خدمت ايشان واقايان دستغيب بودم، ماجرا از اين قرار بود كه من به اتفاق اصغر اقاي پورمحمدي وعلي اقاي نظري به ايرانشهر رفتيم وچند روزي مهمان رهبر فعلي انقلاب اقاي خامنه اي بوديم كه در ايرانشهر تبعيد بود، ايشان كه پيگير احوال ديگرتبعيدي ها بودند ، درخواست كردند كه يكي از ما كه وسيله داريم براي كمك وهمراهي تبعيدي ها به ميناب برويم ولذا من با پيكان سبزم عازم ميناب شدم واصغر اقاي پورمحمدي در ايرانشهر ماند، خاطرات جالبي هم از ميناب ومجالس روضه خواني انجا وچاي معروف ليمو عماني انها دارم، ما در منزل اقاي ركني امام جمعه ميناب مستقر بوديم واز محضر اقايان دستغيب وپورمحمدي استفاده وافر بردم .يادش بخير.

۱۳۹۵/۹/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...