نسخه چاپی

بندرعباس، قطب اقتصادی كشور در خاك دفن شد

شرایط آب و هوایی در استان هرمزگان تازگی ندارد و متأسفانه دولت و مسؤولان محیط زیست تاكنون برنامه‌ ریزی برای حل این مشكل بزرگ زیست‌محیطی كه با جان مردم ارتباط مستقیم دارد نكرده‌اند.

به گزارش نما به نقل از فارس از بندرعباس، طی دو روز گذشته به‌دلیل افزایش ریزگردها و گرد و غبار در استان هرمزگان وضعیت شاخص کیفیت هوایی استان در شرایط بحرانی قرار گرفت و مردم هرمزگان را خانه‌نشین کرد.

به گفته مسؤولان محیط زیست هرمزگان، میزان گرد و غبار موجود در هوای این استان حدود 8 برابر حد استانداردهای زیست‌محیطی و خطرناک برای همه گروه‌ها است.

هوای غبارآلود هرمزگان تمامی مسیرهای هوایی و دریایی به این استان اقتصادی و استراتژیک را مسدود ساخته است و حتی تردد وسائل نقلیه زمینی را نیز با مشکل مواجه کرده است.

در این روزها 44 پرواز در مسیر بندرعباس باطل اعلام شده است و مسافران همچنان سرگردانند و گاها برخی از شرکت‌های هوایی پاسخگوی خیل عظیم مسافران نیستند.

طی روزهای یکم و دوم آذرماه مدارس هرمزگان به‌دلیل شرایط نامطلوب آب و هوایی تعطیل اعلام شد و دانشجویانی که در جزایر قشم و هرمز مشغول به تحصیل هستند همچنان در انتظار بازگشایی بنادر مسافربری به سر می‌برند.

این شرایط در استان هرمزگان تازگی ندارد و متاسفانه دولت و مسؤولان محیط زیست تاکنون هیچ‌گونه برنامه‌ای برای رفع این معضل بزرگ زیست‌محیطی که با جان مردم ارتباط مستقیم دارد طراحی نکرده‌اند.

چندی پیش در پی بروز آلودگی هوا و گرد و غبار در شهر اهواز، رئیس سازمان محیط زیست بیان کرد که این آلودگی در استان خوزستان ناشی از کشور عراق است. حال این سؤال را بایستی از ابتکار پرسید که آلودگی هرمزگان ناشی از کدام کشور است؟!

معصومه ابتکار به جای آنکه این معضل بزرگ زیست‌محیطی را به کشورهای دیگر ربط دهند و آنان را مقصر بداند، خود بایستی به عنوان متولی محیط زیست کشور به‌دنبال چاره‌جویی برای رفع آن شود چراکه مردمان نجیب جنوب کشور از این اتفاق نامبارک در عذابند.

هرمزگان در شرایط اضطراری و بحرانی آب و هوایی بسر می‌برد

معاون اداره‌کل محیط زیست هرمزگان در گفت‌وگویی به خبرنگار فارس در خصوص آخرین وضعیت کیفیت هوای استان هرمزگان گفته است: بر اساس آخرین اطلاعات میزان غلظت گرد و غبار 400 میکروگرم بر متر مکعب گزارش شده است و شاخص آلایندگی هوا 270 گزارش شده است که نشان‌دهنده شرایط اضطرار و بحرانی کیفیت هوای استان هرمزگان است.

به گفته حبیب مسیحی، میزان غلظت گرد و غبار در هرمزگان 2.5 برابر حد مجاز است و به‌همین دلیل بر اساس تصمیم کمیته بحران استانداری هرمزگان تمام مدارس در هرمزگان طی روزهای گذشته تعطیل شده‌اند و بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی این وضعیت تا روز جمعه ادامه خواهد داشت اما ممکن است میزان غلظت گرد و غبار تغییراتی داشته باشد.

وی در خصوص کانون‌ها و منابع گرد و غبار در استان هرمزگان نیز بیان کرده است: ورود سامانه پر فشار سیبری به استان ازجمله دلایل وقوع گرد و غبار و هجوم ریزگردها است و می‌توان گفت منابع ایجادکننده ریزگرد‌ها فرا استانی هستند اما خشکسالی‌های اخیر نیز در تشدید این موضوع مؤثر است و می‌توان گفت بیابان‌ها و دریاچه جازموریان هم از کانون‌های تشدیدکننده گرد و غبار در استان هستند.

معاون اداره‌کل محیط زیست هرمزگان ادامه داد: به‌دلیل فرا استانی بودن منابع و کانون‌های گرد و غبار امکان مقابله با آن برای مسؤولان استانی وجود ندارد.

هیچ تدبیری از سوی دولت و محیط زیست تاکنون صورت نگرفته است

نماینده سابق مردم حوزه مرکزی هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه گرد و غبار و ریزگرد‌ها معضلی است که مردم هرمزگان در بیشتر ایام سال با آن مواجه هستند، گفت: متأسفانه مسؤولان محیط زیست که متولی این موضوع هستند در مرکز کشور نشسته‌اند و می‌خواهند برای این مناطق بحرانی تصمیم‌گیری کنند و چون از نزدیک نمی‌بینند که مردم چه زجری را تحمل می‌کنند نمی‌توانند کاری انجام دهند.

به گفته ابوالقاسم جراره، متأسفانه همیشه این معضل وجود داشته است اما هیچ تدبیری از سوی دولت و محیط زیست تاکنون وجود نداشته تا حداقل میزان آن کاسته شود و کمربند سبزی هم که مسؤولان وعده آن را داده بودند تاکنون عملیاتی نشده است.

وی افزود: طی دو روز گذشته نیز مدارس در هرمزگان تعطیل شدند، مردم بسیار عذاب می‌کشند و فضای نامناسبی در این استان به وجود آمده است.

عملکرد دولت طی سه سال گذشته بسیار ضعیف بوده است

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس با اشاره به افزایش ریزگردها و هجوم گرد و غبار به هرمزگان گفت: معضل ریزگردها تنها مختص خوزستان نیست که خانم ابتکار می‌گوید گرد و غبار آنجا متأثر از کشور عراق است. در استان هرمزگان نیز همواره این معضل وجود دارد و باید توجه بیشتری برای حل آن صورت گیرد چراکه شرایط در این منطقه بسیار نامساعد است.

احمد مرادی افزود: متأسفانه مسؤولان تاکنون توجه و اهتمام جدی برای حل این معضل در هرمزگان نداشتند در حالی که این مشکل در طول ایام سال نیز وجود داشته است و متعاقب آن دانش‌آموزان و مردم این استان به بیماری‌های زیادی مبتلا می‌شوند.

به گفته وی، محیط زیست بهتر است به هرمزگان نیز توجه داشته باشد چراکه وضعیت در آنجا نگران‌کننده است و محیط زیست متولی این موضوع است باید وقت بگذارد و اهمال‌‌کاری و سهل‌انگاری در این موضوع طی سه سال گذشته را جبران کند.

نماینده مردم حوزه مرکزی هرمزگان در مجلس بیان داشت: تاکنون بیش از سه سال از عمر دولت گذشته است و به اعتقاد بنده دولت در این سال‌ها عملکرد بدی داشته است چراکه شهرک‌های صنعتی رو به تعطیلی رفتند و کشاورزی رو به نابودی است. وضعیت محیط زیست هم هر روز بدتر می‌شود. متأسفانه مدیریت خوبی در این زمینه اعمال نمی‌شود و زمان آن رسیده است که رئیس جمهور خودش وارد شود و برای حل معضلات تدبیری اندیشیده شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: متأسفانه در استان‌های کشور معضلات رها شده است و باید تا دیر نشده توجه جدی به حل این معضلات صورت گیرد.

۱۳۹۵/۹/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...