نسخه چاپی

تشكیل جلسه ویژه بررسی حادثه ریلی هفت‌خوان در مجلس

سخنگوی كمیسیون عمران مجلس با انتقاد از ناكارآمدی سیستم كنترل اتوماتیك قطار در راه‌آهن تهران-مشهد، به تشكیل جلسه ویژه بررسی حادثه ریلی هفت‌خوان اشاره كرد و گفت: اگر همه جوانب‌ در این سانحه مشخص شود، احتمال استیضاح آخوندی نیز وجود دارد.

به گزارش نما؛ صدیف بدری در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به وقوع حادثه دلخراش روز گذشته در ایستگاه راه‌آهن هفت‌خوان و برخورد دو قطار مسافری سمنان ـ مشهد و تبریز ـ مشهد با یکدیگر اظهار داشت: از طرف کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به بازماندگان ‌این حادثه تسلیت می‌گوییم.

وی به تشریح علت وقوع حادثه طبق ادعای مدیرعامل راه‌آهن پرداخت و گفت: ظاهراً‌ به‌ علت برودت هوا، لکوموتیو قطار تبریز ـ مشهد دچار مشکل می‌شود که برای راه‌اندازی مجدد آن قطار مجبور به ورود به بلاک فرعی می‌شود و پس از این مورد چراغ علایم قرمز برای جلوگیری از ورود قطار دیگر روشن می‌شود، اما طبق اعلام ادعای مسئولان وزارت راه در جابه‌جایی شیفت‌ها نفر بعدی متوجه قرمز بودن علایم نمی‌شود و به قطار سمنان ـ مشهد اجازه ورود می‌دهد که بروز این حادثه می‌انجامد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: پس از برخورد دو قطار، واگن‌ها از ریل خارج می‌شوند و پس از واژگون شدن و ریختن نفت گاز، واگن‌ها شعله‌ور می‌شوند.

بدری تعداد کشته‌شدگان این سانحه را 43 نفر و تعداد مجروحان را 100 نفر عنوان کرد و گفت: کمیسیون عمران مجلس حتماً به این حادثه ورود می‌کند و همه ابعاد آن را بررسی خواهد کرد.

وی ادامه داد: برای ارائه توضیحات در روزهای آینده در خدمت وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون عمران خواهیم بود و باید موضوعات به صورت کارشناسی شده و دقیق برای مجلس روشن شود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس تأکید کرد: مجلس حتماً با مسببان اصلی وقوع این حادثه برخورد جدی خواهد داشت و در جلسه‌ای ویژه که در کمیسیون عمران برای این حادثه تشکیل خواهد شد، موضوعات را از جوانب مختلف بررسی می‌کنیم.

بدری افزود: راه‌آهن مدعی بود که با اجرای سیستم کنترل اتوماتیک قطار، حوادث ریلی کاهش می‌یابد، ضمن آنکه خطای انسانی نخواهیم داشت، چندی پیش نیز کمیسیون عمران مجلس از واحد سیستم کنترل اتوماتیک و هوشمند قطار در ساختمان راه‌آهن بازدید کرد و مسئولان راه‌آهن توضیحاتی در این باره ارائه ‌و به ما گزارش دادند که این سیستم کارآمد است و کارایی‌های زیادی دارد، اما باید توضیح دهند که به چه دلیل پس از اجرای این سیستم، مجدداً خطای انسانی عامل وقوع این حادثه شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: مسئولان باید با مردم شفاف باشند؛ آقای آخوندی گزارش‌های بسیاری به مجلس ارائه می‌دهد، اما نباید گزارش عملکردها با خود عملکردها فاصله داشته باشد.

بدری اظهار داشت: اگر همه جوانب‌ در حادثه ریلی روز گذشته مشخص شود، احتمال استیضاح آخوندی نیز وجود دارد.

به گزارش‌ فارس، برخورد دو قطار مسافری سمنان-مشهد و تبریز-مشهد در ایستگاه هفت‌خوان و در ساعت 07:45 روز گذشته موجب کشته و زخمی شدن تعدادی از مسافران و عوامل فنی راه‌آهن شد؛ در این سانحه 5 تن از ماموران فنی راه آهن و تنی چند از مسافران جان باختند.

‌ساعت ‌07:45‌‌ صبح‌ دیروز دو قطار مسافر‌ی سمنان - مشهد متعلق به شرکت ریل ترابر سبا و‌ ‌تبریز-مشهد متعلق به شرکت حمل و نقل ریلی رجاء در ایستگاه هفت‌خوان در ناحیه راه‌آهن شمال شرق کشور بین دامغان و سمنان با یکدیگر برخورد می‌کنند که‌ این حادثه به کشته و زخمی شدن تعدادی از مسافران انجامید.‌

در این حادثه قطار ‌تبریز‌-مشهد در ایستگاه هفت خوان بین دامغان و سمنان در بلاک فرعی متوقف بوده است، که قطار ‌سمنان-مشهد از پشت به این قطار برخورد می‌کند.

‌در این حادثه لکوموتیو‌ قطار ‌سمنان‌-مشهد و تعدادی از واگن‌های دو قطار‌ دچار حریق‌ شده و برخی از واگن‌‌ها از ریل خارج می‌شوند.

خط‌آهن مسدود شده تهران-مشهد پس از ساعت‌ها مسدودی دقایقی پیش بازگشایی شد.

مدیرعامل راه‌اهن مجدداً خطای انسانی را عامل بروز این حادثه عنوان کرد.

۱۳۹۵/۹/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...