نسخه چاپی

خط و نشان عربستان برای اعضای اوپك

عربستان سعودی اعلام كرد: در مذاكرات آتی اوپك با تولیدكنندگان غیر عضو این سازمان كه قرار است دوشنبه در وین اتریش برگزار شود، شركت نمی كند.

به گزارش نما به نقل ازاقتصادایران، در این نشست قرار است تولیدکنندگان نفت غیر اوپک شرکت کنند تا در مورد سهم تولید آن‌ها در شرایط عرضه محدود گفتگو شود.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، شنبه گذشته گفته بود: اگر در اجلاس آینده اوپک در وین بر روی میزان تولید نفت به توافق برسیم، قیمت هر بشکه نفت به‌ سرعت از مرز 50 دلار عبور خواهد کرد.

بهای جهانی نفت از حدود 105 دلار برای هر بشکه در اواسط سال 2014 به حدود 27 دلار در اوایل سال جاری میلادی سقوط کرد که نگرانی عمده کشورهای تولیدکننده نفت به‌ ویژه اعضای اوپک را به دنبال داشت.

تولیدکنندگان نفت طی دو سال اخیر چندین نشست برای کاهش تولید به‌منظور افزایش بهای طلای سیاه برگزار کرده‌اند اما به دلیل کارشکنی برخی اعضا ازجمله عربستان سعودی این نشست‌ها نتیجه ملموسی به دنبال نداشت؛ هر چند در نشست مشورتی اوپک که اوایل مهر امسال در الجزایر برگزار شد تصمیم گرفته شد روزانه حدود 700 هزار بشکه از تولید نفت خام کاسته شود.

تحلیلگران اقتصادی علت اصلی کاهش بهای طلای سیاه در معاملات جمعه را تقویت دلار امریکا در برابر سایر ارزها می‌دانند. به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه پرس تی وی، منابعی در اوپک روز جمعه اعلام کردند ریاض عدم حضورش در این نشست را به اطلاع این سازمان رسانده است.

قرار است وزیران نفت کشورهای عضو اوپک در نشست روز چهارشنبه توافق احتمالی در این زمینه را نهایی کنند.

زنگنه افزود: هدف اعضای اوپک، رسیدن قیمت نفت به حدود 55 دلار در هر بشکه است که حتماً غیر اوپکی‌ها هم باید در این زمینه همکاری کنند.

روز جمعه، نفت دریای برنت با 58 سنت کاهش 48 دلار و 42 سنت در هر بشکه و نفت وست تگزاس اینترمدیت امریکا هم با 55 سنت کاهش 47 دلار و 41 سنت به ازای هر بشکه معامله شد.

به گفته این تحلیلگران، نتایج نشست دوشنبه وین قطعاً بر بهای جهانی نفت مؤثر خواهد بود


۱۳۹۵/۹/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...