نسخه چاپی

تولید ۹۰۰ هزار لیتر پلاسمای ایرانی تا پایان امسال

دبیر مجمع خیرین سازمان انتقال خون ایران از تولید ۹۰۰ هزار لیتر پلاسما در كشور تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، دکتر فردین بلوچی با بیان اینکه سازمان انتقال خون یکی از جاهایی است که اوج مشارکت‌های اجتماعی و مردمی در آن مشهود است، اظهار کرد: سال گذشته با حضور خیرین بزرگ، مجمع خیرین سازمان انتقال خون ایران تشکیل شد.

وی ادامه داد: با هماهنگی شهرداری تهران پنج زمین ۱۰۰۰ متری در مناطق ۱، ۴، ۵، ۱۸ و ۲۰ تهران به صورت رایگان و همچنین جواز ساخت یک بنای ۱۰۰۰ مترمربعی نیز به صورت مشارکتی به این مجمع اعطا شد. همچنین با هماهنگی بانک صنعت و معدن، بنا شد که ساخت این پنج زمین به عنوان پنج مرکز را این بانک تقبل کند. این مراکز هم اکنون بین ۴۰ تا ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی اضافه کرد: یکی از برنامه‌های سازمان که از سال گذشته آغاز شده، ایجاد سامانه‌های سیار اهدای خون است تا این سامانه‌ها به صورت امدادی در نقاط مختلف کشور آماده خدمت‌دهی باشند.

بلوچی با اشاره به اینکه با یکی از شرکت‌های داخلی قراردادی منعقد شده و بناست ۹ سامانه ایجاد شوند تا بتوانند در شرایط عادی و بحرانی در فضاهای مختلف اقدام به خونگیری و اهدای خون کند، بیان کرد: این سامانه‌ها با جدیدترین متد روز دنیا طراحی شده و خوشبختانه یکی از این سامانه‌ها تحویل انتقال خون ایران شده است. سامانه مذکور به صورت کانتینرهایی است که از زیر باز و فضای آن دوچندان می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه کارهایی که در حوزه سلامت انجام می‌شود ماندگار است، افزود: در استان نیازمند تعامل بین بخشی در راستای ارتقای بحث سلامت و ترغیب خیرین هستیم.

بلوچی با اشاره به اینکه بخشی از فرآورده‌های خونی علاوه بر اینکه به فراورده‌های مورد نیاز بیماران تبدیل می‌شود، برای تولید پلاسما نیز در نظر گرفته می‌شوند، اضافه کرد: البته پلاسمای جمع‌آوری شده بالاتر از میزان نیاز کشور است و باید به یک سری از داروهای حیاتی نظیر فاکتور ۸، فاکتور ۹، ایمنوگلوبین و آلبومین تبدیل شود.

وی با تاکید بر اینکه برای تبدیل پلاسما به این داروها نیازمند صنعت پالایشگری در حوزه خون هستیم، افزود: هنوز در کشور پالایشگری از این دست نداریم و با هماهنگی و همکاری از طریق وزارت بهداشت آلمان قراردادی بسته شده تا مراکز ما در ایران از لحاظ شاخص‌ها و پارامترهای لازم مورد بازرسی و ارزیابی قرار گیرد که این مهم از سال‌های قبل آغاز شده است. در این بررسی‌ها اکثر استان‌های کشور مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت تا پلاسمای جمع‌آوری شده آنها انتقال یابد؛ یکی از این استان‌ها لرستان است و باید زیرساخت‌ها و شرایط لازم در این استان‌ها تأمین شود.

وی گفت: تلاش‌مان این است که امسال ۹۰۰ هزار لیتر پلاسما تولید کنیم که این مهم نیازمند کارگروهی است و سیاست سازمان نیز در این راستا است.

بلوچی با بیان اینکه در استان‌ها بنا به دستور وزیر بهداشت و مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، مراکز جمع‌آوری پلاسما در قالب مراکز جامع اهدای خون ایجاد شود، خاطرنشان کرد: در سفر قبلی دکتر پورفتح‌الله رئیس سازمان انتقال خون ایران به لرستان، ساختمانی برای مرکز تولید پلاسما در نظر گرفته شده بود که راه‌اندازی خواهد شد.

دبیر مجمع خیرین سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه ضریب امنیت خون‌های اهدایی در کشور در سطح بسیار بالایی قرار دارد، افزود: براساس شاخص‌ها و پارامترهایی که طراحی شده، خونگیری انجام می‌شود و سازمان انتقال خون ایران و فراورده‌های خونی آن جزو سالم‌ترین فراورده‌های خونی در دنیا محسوب می‌شود.

بلوچی گفت: پلاسمای ایران معادل پلاسمای اروپایی و بهتر از پلاسمای آمریکاست.

۱۳۹۵/۹/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...