نسخه چاپی

جان كری: ایران، مفاد توافق هسته ای را رعایت كرده است

وزیر خارجه آمریكا با اشاره به اینكه ایران مفاد توافق هسته ای را رعایت كرده است مدعی شد كه تهران چند ماه با تولید بمب اتم فاصله داشت.

به گزارش نما به نقل از "میزان"؛ جان کری در کنفرانسی مطبوعاتی در ایتالیا گفت: روشی که برای حل و فصل موضوع اتمی ایران به کار گرفته شد، الگویی است که می تواند برای حل و فصل مسائل دیگر در لیبی، سوریه، یمن و تمامی کشورهای خاورمیانه نیز به اجرا گذاشته شود.

کری که در کنفرانسی در ایتالیا برای بحث و تبادل نظر درباره مسائل جاری در کشورهای حوزه دریای مدیترانه صحبت می‌کرد، مدعی شد که ایران تا پیش از این توافق فقط چند ماه به تولید بمب اتم فاصله داشت.

وزیر خارجه آمریکا افزود: جهان در حال پیشرفت است و توافق هسته‌ای با ایران گواهی بر این پیشرفت و همگونی جهانی است.

کری با بیان اینکه یک برنامه هسته‌ای شتاب گیرنده زمانی نه چندان دور در ایران در حال اجرا بود ادعا کرد: ایران تنها چند ماه فرصت می خواست که به توانایی تولید بمب اتمی دست یابد.

وی مدعی شد: ایران برای تولید ۱۰ تا ۱۲ بمب اتمی، اورانیوم غنی شده داشت. یعنی حدود ۱۲ هزار کیلوگرم. اما تصمیم گرفت، زیر نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی و دیگر سازمان های جهانی این مقدار را به ۳۰۰ کیلوگرم برساند.

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه توافق هسته ای با ایران، تمامی مسیرها را برای تولید سلاح اتمی در ایران، حتی در بحبوحه تنش‌های منطقه‌ای، مسدود کرد ادعا کرد: همزمان فرصت های اقتصادی برای مردم ایران ایران باز شد و اکنون ایران شاهد رشدی ۴ درصدی است.

کری در واکنش به انتقادها درباره توافق هسته ای مدعی شد: اگرچه ایران به رفتار بی ثبات کننده خود ادامه داده است اما جهان بدون بمب اتمی ایران امن‌تر است.

وی با اشاره به اینکه هیچکس قول نداده بود که تمامی مشکلات با ایران حل و فصل می‌شود افزود: اما حقیقت این است که توافق رعایت شده است.

کری گفت دستاورد گفت‌وگو با ایران الگویی است که در صورت اجرا، چشم انداز حل مشکلات در لیبی، سوریه، یمن و دیگر کشورهای خاورمیانه را روشن تر می‌کند.

۱۳۹۵/۹/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...