نسخه چاپی

سفر دوره‌ای ملك سلمان و نمایان شدن اختلافات كشورهای عربی

پادشاه عربستان سعودی از روز سه شنبه با سفر به امارات متحده عربی نخستین سفر دوره‌ای به حوزه خلیج فارس از زمان به قدرت رسیدن در ۲۳ ژانویه ۲۰۱۵ را آغاز كرد؛ سفری كه اختلافات را نمایان‌تر كرده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، سفر دوره ای ملک سلمان به چند کشور حاشیه خلیج فارس در پرتو جنجال بر سر ایده تبدیل شدن شورای همکاری خلیج فارس به اتحادیه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دارای پیام های متعددی است.

اگر چه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با ایده تبدیل شدن شورای همکاری خلیج فارس به اتحادیه کشورهای حوزه خلیج فارس موافق هستند اما سلطان‌نشین عمان تنها کشور عربی حوزه خلیج فارس است که با این ایده مخالف است همچنانکه مواضع این کشور در بسیاری از موارد با بقیه کشورهای حوزه خلیج فارس مغایر است و شاید به همین دلیل است که ملک سلمان سفر به عمان را از فهرست سفر دوره ای کنونی خود حذف کرده است.

به نوشته روزنامه «العرب»، این اقدام ملک سلمان و عدم سفر به عمان چه بسا پیام سرزنش آمیز از سوی ملک سلمان است که سیاست خود را بر محور قاطعیت در پرونده های مختلف بنا نهاده و تمایل دارد که کشورهای همپیمان ریاض مواضع صریح خود در حمایت از سیاست های خارجی عربستان را اعلام نمایند.

بر اساس این گزارش، بین سیاست‌های ریاض و مسقط در مسائل زیادی تناقض وجود دارد که بارزترین آن رابطه با ایران، پیشنهاد تبدیل شدن شورای همکاری خلیج فارس به اتحادیه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و بحران های سوریه و یمن است.

در حالیکه عمان بشدت با ایده تشکیل اتحادیه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مخالف است اما بقیه کشورهای عربی این پیشنهاد را که ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه سابق عربستان در سال 2011 مطرح کرد، تأیید می کنند و دلیل این موافقت آنها نیز مشخص است زیرا یکی از انگیزه های اصلی آنها برای ایجاد این اتحاد، تمایل این کشورها برای اتخاذ سیاست هایی یکپارچه علیه ایران است که به ادعای آنها یک تهدید محسوب می شود در حالیکه ایران و عمان که مشرف به تنگه هرمز هستند از روابط متمایز و بسیار خوبی در تمامی زمینه ها برخوردارند تا حدی که دکتر «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران در مارس سال 2014 به عنوان نخستین سفر خود به یک کشور عربی پس از عهده داری منصب ریاست جمهوری به عمان سفر کرد.

همچنانکه سلطان قابوس پادشاه عمان نیز روز 25 آگوست 2013 به ایران سفر کرد و این نخستین رهبر عربی بود که پس از آنکه روحانی عهده دار منصب ریاست جمهوری در ایران شد، به تهران سفر کرد در حالیکه وی از سال 2011 تا کنون از شرکت در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس امتناع کرده و حتی میزبانی اجلاس این شورا در سال 2015 را نپذیرفت.

روابط بین مسقط و بقیه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس شاهد نابسامانی است و از سوی دیگر ایران و عربستان نیز بر سر برخی پرونده های منطقه ای از جمله یمن، سوریه و برنامه هسته ای ایران اختلاف دارند و در حالیکه کشورهای حوزه خلیج فارس مدعی دخالت ایران در امور داخلی کشورهای منطقه هستند، برخی ناظران بر این عقیده هستند که مواضع عمان به ایران نزدیک تر است و این موضع عمان نیز به طور واضح در خصوص برنامه هسته ای ایران و بحران های یمن و سوریه نمود پیدا کرد.

اکنون که ملک سلمان سفر به عمان را از برنامه سفر دوره ای خود به کشورهای حوزه خلیج فارس حذف کرده است برخی ناظران این سوال را مطرح می کنند که مسقط چه تعاملی با این پیام ملک سلمان خواهد داشت؟ آیا به کاستن شکاف با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس روی می آورد یا اینکه این اقدام ملک سلمان شکاف را بیشتر کرده و اوضاع به سمت اعلام تشکیل اتحادیه کشورهای حوزه خلیج فارس بدون حضور عمان پیش خواهد رفت.

۱۳۹۵/۹/۱۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...