نسخه چاپی

اختصاصی نما:

آقای روحانی! كار، كارِ میسیز ترزاست

عکس خبري -آقاي روحاني! کار، کارِ ميسيز ترزاست

سخنان گستاخانه نخست وزیر انگلیس در جمع سران شورای همكاری خلیج فارس را باید دست مزد پیر استعمار به افتتاح دوباره سفارت انگلیس در تهران دانست كه دولت از آن غفلت كرد.

سخنان گستاخانه نخست وزیر انگلیس در جمع سران شورای همکاری خلیج فارس را باید دست مزد پیر استعمار به افتتاح دوباره سفارت انگلیس در تهران دانست که دولت از آن غفلت کرد.


در سریال دایی جان ناپلئون که بنا به دیدگاه برخی بنابر خواست همان دولتی که در آن مسخره می شد ساخته شده، تکیه کلام معروفی از بازیگر نقش اصلی به یاد مانده که می گفت "کار، کار انگلیس هاست."
هرچند به عقیده بسیاری، تولید این سریال به دلیل توهم نشان دادن خباثت و توطئه گری انگلیسی ها، دسیسه ای بود که به خواست خود روباه پیر استعمار انجام گرفت، اما به هر حال دیالوگ معروف این سریال به ضرب المثلی شیرین و البته ماندگار تبدیل شد تا هر جا سخنی از نیرنگ و توطئه گفته شد، پای دولت خبیث بریتانیا هم به میان آید.
این روزها به یقین خبر سخنان تفرقه افکنانه ترزا می نخست وزیر انگلستان را در بین سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شنیده اید.

نخست وزیر بریتانیای به اصطلاح کبیر، با رویکرد همیشگی «فرقه بیانداز و حکومت کن» در این اجلاس با تشریح سیاست‌های دولت کشورش در زمینۀ گسترش روابط با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، به نقش ایران در منطقه پرداخت و مدعی شد: انگلیس آماده است با کشورهای عضو شورا برای مقابله با "اقدامات تهاجمی ایران" همکاری کند.

وی ادامه داد: ما باید به مقابله با دولت‌هایی که نفوذ آن‌ها بی‌ثباتی منطقه را افزایش می‌دهد، ادامه دهیم و می‌خواهم به شما اطمینان دهم که من آشکارا تهدیدی را که ایران متوجه منطقۀ خلیج (فارس) و در بُعدی وسیع‌تر متوجه خاورمیانه می‌کند، می‌بینم.
می این اظهارات را در حالی بیان کرد که انگلیس یکی از امضاکنندگان توافق هسته‌ای با ایران است. این توافق 23 تیر سال گذشته بین ایران و کشورهای گروه 1+5 شامل امریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان در وینِ اتریش امضا شد. بر اساس برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام)، قرار شد در ازای محدود شدن بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همۀ تحریم‌های بین‌المللی و یک‌جانبۀ مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران لغو ‌شود.

از سوی دیگر ایران و انگلیس به تازگی اقدام به بازگشایی سفارتخانه‌های خود در تهران و لندن و تبادل سفرا کردند. پروازهای مستقیم بریتیش ‌ایرویز بین تهران و لندن نیز پس از توافق هسته‌ای دوباره برقرار شد.
در همان روزهایی که موضوع بازگشایی سفارت انگلیس در تهران مطرح شده بود، بسیاری نسبت به این کار انتقاد کرده و ابراز نگرانی می کردند. دلیل اصلی این مخالفت ها نیز کارنامه سیاه دولت انگلیس در بیش از دو قرن روابط خود با کشورمان بود.
با این حال دولت ضمن رد این انتقاد ها برقراری ارتباط با انگلیس را امری مثبت تلقی می کرد.
به عنوان خبرگزاری ایسنا در هماه روزها به نقل از محمد جواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان که در حاشیه نشست علمی مذاکرات هسته‌ای و علوم سیاسی در ایران که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شده بود نوشت: امروز انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی به نقش سازنده ایران در منطقه و جهان پی برده‌اند و حضور آنها نشان دهنده این واقعیت است.

ظریف با بیان این‌که از قبل قرارمان این بود که روابطمان را با کشورهای مختلف دنیا به جز استثناهایی که وجود دارد عادی سازی کنیم، افزود: "سفارت انگلیس را نیز ما نبستیم بلکه خودشان بستند و امروز انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی به نقش سازنده ایران در منطقه و جهان پی برده‌اند و حضور آنها در ایران نشان دهنده این واقعیت است."

وی همچنین در ادامه به خبرنگاران گفت: "ما اختلاف نظر و تفاوت دیدگاه‌هایی با برخی از کشورهای اروپایی از جمله انگلیس داریم ولی فکر می‌کنیم در یک محیط تعاملی مبتنی بر چشم باز و مبتنی بر واقع گرایی این مسائل قابل بحث است و احساس می‌کنیم که با روشی جدی و دقیق می‌توانیم کار را به پیش ببریم!"
پس از اظهارات تفرقه افکنانه ترزا می، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این سخنان با اشاره به احضار سفیر تازه از راه رسیده انگلیس به وزارت امور خارجه عنوان داشت: "در پی اظهارات مداخله جويانه "ترزا می" نخست وزير انگليس در نشست سران شوراي همكاري خليج فارس، "نيكلاس هاپتون" سفير این کشور در تهران به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شديد دولت جمهوري اسلامي ايران به اظهارات نسجيده نخست وزير آن كشور، توسط معاون مدير كل غرب اروپا به وي ابلاغ شد."



قاسمی با تحریک آمیز خواندن سخنان نخست وزیر انگلستان افزود: معاون مدیر کل غرب اروپا وزارت امور خارجه کشورمان در اين ديدار به سفیر انگلیس متذکر شد که "اظهارات غير مسئولانه، تحريك آميز و تفرقه افكنانه خانم "ترزا مي" در اجلاس مذكور، غير قابل قبول و مردود بوده و قویا انتظار مي رود دیگر شاهد چنين اظهارات غیر قابل قبولی نباشيم."

وی تصریح کرد: "در این دیدار خطاب به سفیر انگلیس تاكيد شده که

تناقض با توسعه روابط اعلامی بوده و بیش از پیش باعث ایجاد خدشه در روابط دو کشور می شود."
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین اظهار داشت: در این دیدار خطاب به سفیر انگلیس گفته شد: "سياست منطقه ای جمهوري اسلامي ايران بر برقراري صلح، ثبات و امنيت و با محوريت مبارزه با تروريسم شكل گرفته است، در حالی که سياست برخي از كشورهاي منطقه در حمايت از تروريسم روشن است، و اين واقعيت از چشم مسئولين بريتانيا و نخست وزير شما ناديده گرفته شده و این امر جای تاسف و تعجب بسیار دارد."

پاسخ تند و قاطع آقای قاسمی به وقاهت سیاسی ترزا می گرچه قابل تقدیر است اما با این حال خود این امر نشان از یکه خوردن دستگاه دیپلماسی دولت تدبیر و امید از رفتار انگلیس هایی است که با وجود مخالفت بسیاری از دلسوزان نظام باز تمام همت خود را در راه اندازی سفارت آن به کار برد.
و اکنون سخنان وقیهانه نخست وزیر دولت فخیمه بریتانیا یک جواب تمام عیار انگلیسی به اعتماد خوشباورانه دولت تدبیر و امید است که برای داشتن روابط سودآور و مفید با دولت روباه صفتی همچون انگلیس، نصایح دلسوزانه عناصر مومن و با تجربه را نادیده می گرفت.
و در پایان تنها یک سوال از رییس جمهور "آقای روحانی! آیا باز هم به غربی ها اعتماد می کنید؟"

۱۳۹۵/۹/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...