نسخه چاپی

اعتراف مقام فرانسوی در مورد سوریه

«كلود مونیكه»، یك مقام سابق اطلاعاتی فرانسه می‌گوید كه دخالت نظامی در سوریه همچون یك فیلم هالیوودی نیست كه در نهایت با یك بوسه به اتمام رسد.

به گزارش نما به نقل از فارس، «کلود مونیکه»، مقام سابق اطلاعاتی سابق فرانسه و بنیان‌گذار «مرکز اطلاعات و امنیت اروپا»، در مصاحبه با شبکه خبری راشاتودی اذعان کرد که غرب از وقوع انقلاب‌های عربی که در این گزارش بهار عربی خوانده شده است، پیش‌بینی لازم را نداشت.

وی همچنین از اینکه این انقلاب‌ها نه در غرب بلکه در کشورهای عربی رخ داده و باعث شده است تا سرانجام کارها به‌دست «اخوان‌المسلمون» بیفتد، ابراز تاسف کرده است.

بنیان‌گذار مرکز اطلاعات و امنیت اروپا در پاسخ به سوالی دیگر به شرایط موجود در سوریه پرداخته است. به گفته وی، «در واقع و به طور واضح، هیچ یک از رهبران کشورهای غربی تمایلی به ورود به قضیه سوریه ندارند اما شاید کار به جایی برسد که دیگر قابل اجتناب نباشد. من فکر نمی‌کنم این اتفاق بیفتد اما غیرممکن هم نیست. ورود به سوریه شبیه به یک کابوس خواهد بود.

در حال حاضر، هیچ چرخشی در اوضاع سوریه مشاهده نمی‌شود. به نظر می‌رسد که دولت نه می‌تواند در جنگ پیروز شود و نه می‌تواند جنگ را ببازد. بنابراین در حال حاضر تنها کشتار در پی کشتار و بمب‌گذاری در پی بمب‌گذاری به چشم می‌خورد بدون آنکه امکان آشتی متصور باشد چرا که مساله اصلی، دموکراسی نیست. در سوریه مشکل دموکراسی وجود دارد اما این مساله اصلی در این کشور نیست. مشکل اصلی اختلاف بین سنی‌ها و علوی‌هاست که 10 درصد از جمعیت سوریه را تشکیل می‌دهند...»

وی در بخش دیگری از این مصاحبه می‌گوید که در سوریه 2 میلیون علوی و 2 میلیون مسیحی وجود دارند که از دولت حمایت می‌کنند.

مونیکه در بخشی از مصاحبه با راشاتودی، به تفاوت شرایط سوریه و لیبی اذعان کرده و گفته است که لیبی تنها 6 میلیون جمعیت داشت حال آنکه سوریه 17 تا 20 میلیون جمعیت دارد. سوریه بین ایران و اسرائیل واقع شده و لبنان هم یک مشکل دیگر در این میان خواهد بود.

این مقام اطلاعاتی سابق فرانسوی تاکید کرده است: «این [ورود نظامی به سوریه] یک بازی نیست، این یک فیلم هالیوودی نیست که در آن یک گاوچران خوب بتواند وارد شهر شود و تنها با کشتن دو یا سه نفر شهر را آرام کند و در پایان نیز فیلم با بوسیدن یک خانم زیبا به پایان برسد... اینجا خاورمیانه است. این جنگ بسیار سخت خواهد بود و هر کس هم که در جنگ پیروز شود، پس از آن احساسات انتقام‌جویانه اوج خواهد گرفت و به همین خاطر ما نمی‌خواهیم درگیر چنین جنگی شویم.»

مونیکه همچنین به عملیات اطلاعاتی مخفیانه کشورهای غربی در سوریه نیز اذعان کرده است و گفته است که با توجه به مخفی بودن این عملیات، غرب می‌تواند دست داشتن خود را در آن انکار کند.

این تحلیلگر اطلاعاتی تاکید کرده است که القاعده در سوریه فعالیت داشته و بسیاری از نیروهای القاعده که زمانی در عراق می‌جنگیدند، اکنون در سوریه مشغول عملیات هستند.

به گفته وی «همان‌طور که به خاطر می‌آورید، نیروهای القاعده در عراق در کنار کشتن سربازان آمریکایی و انگلیسی شیعیان را نیز می‌کشتند. در سوریه، شیعیان در راس قدرت‌اند چرا که علوی‌ها شاخه‌ای از شیعیان هستند. برای نیروهای القاعده که به شدت مطیع فرماندهانشان هستند، دولت سوریه بدترین دشمن است. برای آنان کشتن یک شیعه بهتر از کشتن یک مسیحی است پس انگیزه خوبی برای آنان به شمار می‌رود.»

مونیکه می‌افزاید: «... در واقع در حال حاضر کسی از گرایش‌های مختلف اپوزیسیون سوریه آگاه نیست، چرا که وقتی شما افراد کمیته ملی سوریه را در پاریس می‌بینید، آنها بسیار مدرن هستند، به زبان غربی سخن می‌گویند و بسیار دموکراتیک به نظر می‌رسند. اما وقتی کسانی را می‌بینید که نقشه بمب‌گذاری در دمشق را می‌کشند، با پدیده دیگری مواجه می‌شوید، ... قدرت میانه‌روها و دموکرات‌ها اگر اصلا وجود داشته باشند، کجاست؟ قدرت واقعی القاعده و سعودی‌ها چقدر است؟ هیچ‌کس به درستی نمی‌داند. ما این را بعدا خواهیم فهمید اما این بعدا کی است؟ شاید فردا، شاید شش ماه دیگر و شاید دو سال دیگر.»

۱۳۹۱/۶/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...