نسخه چاپی

13.500.000.000.000 هزینه تحصیل خانوارها

براساس آمار ارائه‌شده از سوی وزیر آموزش‌وپرورش در آغاز مهرماه امسال، تعداد دانش‌آموزان ایرانی در سال ٩٥ حدود ١٣‌میلیون‌و ٥٠٠ هزارنفر است.

به گزارش نما؛ احمد فرهادی کارشناس مسائل اقتصادی در روزنامه شرق به موضوع تحصیل رایگان پرداخته است وی در همین رابطه می نویسد:

سی‌امین اصل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مطلب مهمی را بلند فریاد می‌کشد. به‌طوری‌که مایل است طنین آن کل ایران‌زمین را دربر بگیرد: «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به‌طور رایگان گسترش دهد».

تأکید قانون اساسی بر «آموزش‌وپرورش رایگان» هم‌زمان با ثبت‌نام مدارس و در ابتدای هر سال تحصیلی، دستمایه‌ گزارش‌های بسیاری می‌شود. معمولا هم موضوعات این گزارش‌ها چنین است، «ما برای ثبت‌نام دانش‌آموزمان به فلان مدرسه مراجعه کردیم و آنها برای ثبت‌نام، به ما مبلغ را درخواست کردند و...» این بگوومگوها تا یکی، دو هفته بعد از بازگشایی مدارس ادامه دارد و معمولا مدارس پیروز میدان هستند.

وقتی این کشمکش‌ها به پایان می‌رسد همه گمان می‌کنند قطار سال تحصیلی روی ریل قرار گرفته و با پرداخت هزینه یا بدون پرداخت (مثلا رایگان) مسیر خود را تا پایان سال ادامه خواهد داد. اما این تازه شروع ماجرای دیگری است. ماراتن ٩ماهه تحصیلی هزینه‌های دیگری هم دارد؛ خرید کیف، روپوش، کتاب، دفتر، مداد و سایر وسایل درسی، آموزشی و کمک‌آموزشی از یک ‌سو و تهیه تغذیه دانش‌آموزان از سوی دیگر، در حداقل‌ترین حالت به راحتی هزینه‌ای بالغ بر یک‌ میلیون تومان در ازای هر دانش‌آموز برای خانواده‌های ایرانی در بر خواهد داشت. (البته حداقلی‌بودن فراموش نشود). حال بپردازم به آمار و ارقام؛ براساس آمار ارائه‌شده از سوی وزیر آموزش‌وپرورش در آغاز مهرماه امسال، تعداد دانش‌آموزان ایرانی در سال ٩٥ حدود ١٣‌میلیون‌و ٥٠٠ هزارنفر است.

۱۳۹۵/۹/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...