نسخه چاپی

جذب نیروهای صفركیلومتر در بالاترین پست‌های شهرداری

عکس خبري -جذب نيروهاي صفرکيلومتر در بالاترين پست‌هاي شهرداري

معاون قالیباف در شهرداری تهران گفت: جذب دستیار مدیران در شهرداری با هیچ منطق علمی در حوزه منابع انسانی منطبق نیست.



به گزارش نما، یکی از معضلاتی که مدیریت پنجم شهری مدام از آن صحبت می‌کرد، جذب زیاد نیرو در دوره قبلی شهرداری تهران بود و مدام مدیران ناله می‌کردند که بدنه شهرداری چاق شده و نیروهای متخصص در آن کم است. از سوی دیگر هم مدام از بدهی‌های انباشت شده در دوره قبل گله‌مندند و می‌گفتند با آن بدهی‌ها نمی‌توان کاری انجام داد.

باوجود ادعای چاق بودن بدنه اما در دوره فعلی مدیریت شهری نیروهایی جذب شهرداری شدند و تاکنون آمار رسمی و دقیقی از تعداد جذب‌شدگان و قراردادهای جدید و همچنین افرادی که از شهرداری خارج و یا قراردادشان تمدید نشده منتشر نشده است.

مدیریت فعلی شهری مدعی شفاف‌سازی است، اما تاکنون اسامی جذب‌شدگان و ورودی های جدیددر شهرداری تهران، انتشار فیش حقوق مدیران، اسامی افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند یا منتشر نشده و یا به صورت نصفه و نیمه اطلاع‌رسانی شده است و زمانی که به سایت شفافیت مراجعه می‌کنید، اصلا متوجه نمی‌شویم که داستان چیست و اطلاعات به صورت ناقص است.

بسیاری از کارکنان شهرداری تهران گله‌مند هستند که در چهار سال گذشته از نیروهای متخصص استفاده نشده و بعضاً کنار گذاشته شده‌اند. البته چندی پیش هم ناهید خداکرمی عضو فعلی شورای شهر اعلام کرده بود که بدنه شهرداری با مدیریت فعلی همراه نبوده است.

در خصوص آخرین وضعیت جذب نیرو، بدهی‌ها، گله‌مندی کارمندان و... با جعفر تشکری هاشمی معاون قالیباف در منابع انسانی و حمل و نقل عمومی شهرداری تهران به گفت‌وگو نشستیم.

کارمندان شهرداری از وضعیت موجود در شهرداری گله‌مند هستند و تأکید دارند که در چهار سال گذشته عملاً کنار گذاشته شدند و مسائل کارکنان کمتر مورد توجه بوده است. قرار بود در لایو اینستا گرام در خصوص این موضوع بحث و بررسی لازم انجام شود، اما به یکباره اعلام شد که این موضوع لغو شده است، درباره آن توضیح می‌دهید؟

قرار بود در یک لایو اینستاگرامی با کارکنان شهرداری و مخاطبین خود در خصوص مسائل منابع انسانی در شهرداری تهران صحبت کنیم اما در کمال ناباوری توسط جریان های پشت پرده ریپورت شدیم و با رکن اساسی دموکراسی، استبداد فکری شان را به نمایش گذاشتند.

بررسی مشکلات کارمندان شهرداری/ریپورت شدیم

طبق برنامه پیش‌بینی شده، بنده و آقای امانی معاون اسبق شهرداری در منابع انسانی قرار بود در ارتباط با تصمیمات اخیر شورای شهر مبنی بر ادغام معاونت های توسعه منابع انسانی و برنامه ریزی شهری، پیامدهای این تصمیم و دغدغه های کارکنان شهرداری در این خصوص و تصمیمات چهار سال گذشته در حوزه کارکنان شهرداری و مشکلات به وجود آمده در این زمینه در لایو اینستاگرام صحبت کنیم. بسیاری از کارکنان مایل بودند تا دلنگرانی هایشان را اعلام، نقاط ضعف و قوت شناسایی و راهکارهای برون رفت از مشکلات بیان شود، اما به یکباره نمی‌دانم به طریق ربات یا دست‌های پشت پرده در اینستاگرام ریپورت شدیم و ترس و وحشت خودشان را از یک ارتباط ساده مردمی به نمایش گذاشتند.

برکناری تعدادی از مدیران موفق/بی احترامی به پرسنل در دوره فعلی مدیریت شهری

قرار بود در خصوص حقوق شهروندی، رضایت شغلی، امنیت شغلی، مسئله کارکنانی که قرارداد استخدامی شان تمدید نشده بود، مدیران خانه نشین شده، بی احترامی ها و تحقیر کارکنان و ... صحبت کنیم و نسبت به ریشه یابی و راه های برون از مشکلات تشریک مساعی داشته باشیم.

تعدادی از پرسنل متخصص را خانه نشین کردند/جذب نیروهای جدید با حقوق نجومی

یکی از بحث‌هایی که پرسنل شهرداری را به شدت ناراحت کرده، مسئله بی احترامی و بی اعتمادی به کارکنان، درنظر نگرفتن و مشارکت ندادن ایشان، جذب افرادی تحت عنوان دستیار مدیر و نادیده گرفتن توانایی های کارکنان موجود و امثالهم می باشد. شهرداری تهران بیش از ۶۰ هزار پرسنل باتجربه، با سواد و متخصص دارد. پرسنل متخصص را خانه‌نشین و گوشه نشین کرده و نیروهای جدید با حقوق‌های نامتعارف و بدون سابقه کار را به عنوان دستیار مدیر وارد شهرداری کرده‌اند. قرار بود در این لایو به این موضوعات بپردازیم که توسط افراد و یا جریان‌های خاص و با یک کار سازماندهی‌شده به صورت همزمان بنده، جناب امانی و پیج مدیران جهادی را ریپورت کردند.

کارکنان پیام می فرستند/مدیر موفق مدیری است که با مهارت انسانی و طرز کارکردن با کارکنان خود آشنا باشد

پیام‌های زیادی از پرسنل شهرداری داشتیم که آقا! اینها تنگ‌نظر هستند و همین کاری که با شما در لایو اینستاگرام شد، چهار سال است که بدتر از آن را با ما انجام دادند. از کم کردن ساعات اضافه کار و پرداختی های مناسبتی گرفته تا تقلیل پست های سازمانی و حتی تحقیر در محافل عمومی. در همه جای دنیا منابع انسانی ارزشمندترین سرمایه در هر سازمان هستند. مدیر موفق مدیری است که با استفاده از مهارت های انسانی با کارکنان خود رفتار کند نه اینکه فضای یأس و ناامیدی و بی اعتمادی را ترویج دهد.مطمئناً با توجه لازم به این مسائل شهرداری مجدداً به یک سازمان پویا تبدیل خواهد شد.

قرار بود اسامی افرادی که جذب شهرداری در این دوره شدند در سامانه شفافیت اعلام شود اما این امر رخ نداد.

انتقاد به جذب دستیار برای مدیران/افراد صفر کیلومتر در صدر چارت سازمانی شهرداری

جذب دستیار مدیران در شهرداری با هیچ منطق علمی در حوزه منابع انسانی و در هیچ کجای دنیا منطبق نیست. افراد صفر کیلومتر که فقط در مصاحبه علمی برنده شدند را ببرید در لایه صدر سازمان به عنوان دستیار مدیر ارشد استفاده کنید، باور کنید این کار در هیچ وزارتخانه‌ای در کشور انجام نمی‌شود و این کارهای من در آوردی هیچ منطقی ندارد الا اهداف خاص سیاسی.

ارتقای نیروی انسانی باید به صورت پلکانی باشد/کنار گذاشتن تعداد زیادی مدیر به جرم قالیبافی بودن

ارتقای نیروی انسانی باید به صورت پلکانی باشد. اینها افراد صفر کیلومتر را به عنوان دستیار مدیر جذب کردند، از آن سو برخی پرسنل و مدیران شهری را علی رغم تحصیلات عالی، تجارب مدیریتی ارزشمند صرفاً به جرم قالیبافی بودن، خانه‌نشین و گوشه نشین کردند، طبعاً در دوره بعدی شورا نسبت به این موضوع حساسیت وجود خواهد داشت، فارغ از وابستگی حزبی، افرادی که توانمند و دست‌پاک باشند در شهرداری حفظ خواهند کرد و از توانایی آنان استفاده می‌کنند، اما اگر فردی به واسطه فامیلی و حزبی در پستی قرار گرفته که توانایی انجام آن مسئولیت را نداشته باشد حتما از کار کنار گذاشته می‌شود، با حقوق مردم و کارکنان معامله نخواهد شد.

مدیران فعلی شهرداری معتقدند که شما در ماه‌های پایانی حضور در شهرداری تعداد نیرو و بدون ضابطه جذب کرده‌اید و همین امر باعث چاق شدن بدنه شهرداری شده است، در این باره توضیح می‌دهید؟

موضوع استخدام در دقیقه ۹۰ دروغ محض است/ برای تبدیل وضعیت قرارداد موقت به دائم مجوز از سازمان اداری استخدامی کشور داشتیم

با جماعتی روبه‌رو هستیم که برای رسیدن به هدف به هر کاری متوسل می‌شوند. متأسفانه افکار دوستان در چهار سال گذشته پریشان و بی منطق و صرفاً بدنبال تخریب مدیریت قبل بودند. طرح موضوع استخدام دقیقه ۹۰ دروغ بزرگ و نسبت ناروا بود که به پرسنل و مدیران زدند.

تبدیل وضعیت موقت به دائم ۵ هزار نیرو با مجوز سازمان امور استخدامی/اسناد موجود است/برگزاری ازمون با کمک تعاونی سازمان سنجش

طبق مجوز سازمان اداری و استخدامی که همه اسناد آن موجود است و در دولت آقای روحانی هم بوده، برای شهرداری تهران و برای کل شهرداری‌های کشور مجوز تبدیل وضعیت ۵۵ هزار نفر داده شد و در این بین به شهرداری تهران مجوز تبدیل وضعیت ۵ هزار نفر داده شده بود. ما هم برابر دستورالعمل سازمان اداری و استخدامی با برگزاری آزمون کتبی از طریق تعاونی سازمان سنجش و با شروطی که سازمان اداری استخدامی گذاشته بود از جمله داشتن حداقل ۳ سال سابقه کار در شهرداری، داشتن مدرک تحصیلی حداقل فوق دیپلم و ...این افراد را با ثبت نام پرسنل شاغل در واحدهای شهرداری و با نظارت سازمان یاد شده و طی تشریفات قانونی تبدیل وضعیت شدند.

برخی عادت کرده‌اند برای رسیدن به قدرت و همچنین پوشش دادن ناکارآمدی خود به هر ابزاری متوسل شوند

جذب استخدام دقیقه نودی یک دروغ بزرگ بود و برخی عادت کرده‌اند برای رسیدن به قدرت و همچنین پوشش دادن ناکارآمدی خود به هر ابزاری متوسل شوند. اینکه می‌گویند استخدام در دقیقه نود فقط یک تزویر است.

از کدام نیروها در دور بعد استفاده می شود؟

نیازی نیست برای تأمین پست های مدیریتی نگاه به بیرون داشته باشیم/اعتماد سازی در اولویت کار شهرداری

ما در شهرداری تهران باید به دنبال اعتمادسازی در بدنه باشیم و از نیروهای متخصص و کاربلد داخل شهرداری استفاده کنیم. در شهرداری به اندازه کافی نیروی لایق وجود دارد و نیازی نیست برای تأمین پست مدیریتی و کارشناسی نگاه به بیرون داشته باشیم.

فریبکاری به بهانه شفافیت/اسامی جذب شدگان را چرا اعلام نمی کنید؟

قرار بود در مدل شفافیت هیچ چیز از مردم پنهان نشود مثلاً اسامی جذب‌شدگان و همچنین حقوق و دستمزد معاونین شهردار در سامانه شفافیت درج شود، اما تا این لحظه این کار رخ نداده یا مبهم است. البته همه می دانند که اینها ادعایی بیش نیست و بیشتر می‌خواهند فریبکاری کنند، وگرنه اگر شفاف‌سازی بود باید تاکنون اسامی استخدامی های ۴ سال اخیر درج می‌شد.

جذب‌های زیادی در دوره فعلی صورت گرفته است آیا شما می‌دانید چند نفر جذب شده‌اند؟

شفاف سازی صورت نگرفت/فقط یکی از شرکت ها در شهرداری از ۴۰۰ و خورده‌ای نیرو در زمان قالیباف به ۱۰۵۰ نفر در این دوره رسیده است

متاسفانه شفاف‌سازی صورت نگرفته است. حتی ما نمی‌دانیم قرارداد چه کسانی تمدید نشده است و یا چه تعداد افراد در طول این مدت وارد شهرداری شده‌اند. این هم از عدم شفافیت مدیران فعلی است. فقط در یکی از شرکتهای شهرداری از ۴۰۰ و خورده‌ای نیرو در این چهار سال به ۱۰۵۰ نفر رسیده است.

جذب راننده و نگهبان در اتوبوسرانی با وجود اینکه همیشه گفته میشد شهرداری نیروی مازاد دارد

در اتوبوسرانی ۱۲۰ اتوبوس وارد کرده‌اند و بلافاصله مجوز استخدام صادر کردند.

۲۰۰ دستگاه اتوبوس بی ار تی به دلیل عدم تامین قطعات از خط خارج شده است

با توجه به اطلاعاتی که به من داده شده حدود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس بی‌آرتی‌در حال حاضر به خاطر نبود قطعات غیرفعال شده است و از آنها استفاده نمی‌شود.

قرار بود مشاور شهردار اسامی جذب شدگان را اعلام‌کند ولی نکرد!/می‌خواستیم مدیران فعلی که ادعای شفافیت دارند خودشان اطلاع‌رسانی کنند/سکوت در برابر موضوعات

البته از آقای محمدی روابط عمومی شهرداری خواستم که رسما اعلام کنند در این مدت چند نفر قراردادشان تمدید نشده و از سازمان خارج شده اند و چند نفر قرارداد جدید بسته شده و به عبارتی استخدام جدید انجام داده اند که البته تاکنون اعلام نکرده‌اند. البته این موضوعی نیست که برای همیشه پنهان بماند و حداکثر در پایان این دوره همه چیز شفاف خواهد شد. اما ما می‌خواستیم مدیران فعلی که ادعای شفافیت دارند خودشان اطلاع‌رسانی کنند و در قبال برخی موضوعات سکوت اختیار نکنند.

به هر حال براساس پیام‌های دریافتی از بدنه شهرداری، کارمندان به شدت از وضعیت موجود و ۴ سال اخیر گله‌مند هستند.

یکی دیگر از موضوعاتی که مدام مطرح می‌شود بحث بدهی‌های شهرداری تهران در دوره قبل است. مدیران فعلی معتقدند که شهری بدهکار تحویل گرفته در نتیجه نتوانستند خدمات ارائه دهند در این باره توضیح می‌دهید؟

بگذارید درباره بدهی‌ها چند نکته را عرض کنم. بهتر است مدیران فعلی جسارت داشته و همه واقعیت را بگویند. ما حدود ۲۶ هزار میلیارد بدهی برای ۱۲ سال با آن همه پروژه داشتیم. اگر آن اتفاقات در آن زمان رخ نمی‌داد، الان شهر به اینگونه نبود.

هزینه هر کاری که در دوره قبل انجام شد، در حال حاضر ۵ تا ۱۰ برابر شده است/مدیران فعلی بگویند چه کردند؟

هر خدمتی که در دوره قبل انجام شد، هزینه‌اش در حال حاضر ۵ تا ۱۰ برابر شده است. ما از دوستان می‌خواستیم که خودشان چند پروژه انجام می‌دادند چرا کاری نکردند.

عضو شورای فعلی می گوید هر کیلومتر مترو ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد ما دور قبل هر کیلومتر مترو را با حدود ۲۰۰ میلیارد می ساختیم/ساخت ۲۲۰ کیلومتر مترو در دوره قبل

آقایان شورای شهر می‌گویند در حال حاضر ساخت هر کیلومتر مترو ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد. ما در دوره قبل هر کیلومتر مترو راحدود ۲۰۰ میلیارد می‌ساختیم پس بهتر است که مدیران فعلی قدردان مدیران قبلی باشند چرا که در هر کیلومتر ۱۰۰۰ میلیارد تومان در هزینه های شهر صرفه جویی شده به عبارتی با ساخت ۲۲۰ کیلومتر مترو در دوران قالیباف فقط ۲۲۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان صرفه جویی شده که در همین یک قلم ۸/۵ برابر مبلغ بدهی، ارزش افزوده در شهر داشته ایم، صدها پروژه دیگر که همطراز و بلکه بیشتر برای شهر ارزش افزوده داشته اند بماند. هزینه‌ها همیشه باید با درآمدها در کنار هم مقایسه شوند. بیان یک طرف این تراز مالی، درست مثل یکطرفه به قاضی رفتنشان است.

مدیران فعلی تأکید دارند که بزرگترین مگاپروژه آنها شهرنفروشی است و معتقدند که در دوره قبل شهرفروشی زیادی رخ داده است، در این باره توضیح می‌دهید؟

شهر فروشی یک اصطلاح پوپولیستی است و برای انحراف افکار عمومی است. صدور پروانه ساختمان بر اساس طرح جامع و تفصیلی نه تنها شهر فروشی نیست بلکه حقوق حقه و قطعی شهروندان است. لابد کمتر صادر شدن پروانه در این چند سال اخیر را نتیجه سیاست های شهری شان می دانند!! اگر در این توهم هستند باید گفت دلیل کاهش صدور پروانه، تورم لجام گسیخته ناشی از بی توجهی به اقتصاد مقاومتی، کوچ کردن سرمایه ها به سمت سفته بازی، افزایش بی رویه عوارض ساخت و ساز و کاهش قدرت خرید مردم بوده و هیچ ربطی به سبک بی مدیریتی ایشان ندارد.

شاید اگر بخواهیم مصداق واقعی شهر فروشی را بیان کنیم، فروش سرمایه های شهر از جمله عمارت اقدسیه معروف به خانه شهرداران بود. چگونه و با چه منطقی این عمارت که ده ها سال به عنوان یکی از بناهای قدیمی شهر بود را فروختند و حتی گود کنار برج میلاد را هم فروختند

البته موضوع دیگر ما هم همین داستان شهرنفروشی است.

آقایان فقط یک سؤال ساده دارم. توضیح دهند که عمارت اقدسیه که نماد قدیمی است و معروف به خانه شهرداران بود را به چه کسی و برای چه فروخته است و یا اینکه زمین کنار برج میلاد که جزو طرح‌های توسعه‌ای بود را برای چه فروخته‌اند؟

مدیران فعلی می خواستند بازار مرکزی میوه و تره بار در میدان بهمن را بفروشند /در امد ۴ سال مدیریت فعلی به اندازه در امد ۱۲ ساله قالیباف

این مدیران حتی می‌خواستند میدان میوه‌تره‌بار در میدان بهمن را هم بفروشند که البته با ورود نهادهای نظارتی متوقف شد. باور کنید این اتفاقات در همین دوره رخ داده در حالی که در این دوره درآمدها بالا بوده است و تقریبا با محاسبه سال ۱۴۰۰ در دوره فعلی، درآمد ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است، این در حالی که است که کل درآمد دوازده ساله قالیباف در شهرداری ۱۱۸ هزار میلیارد تومان بوده است.
منبع: فارس

۱۴۰۰/۲/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...