نسخه چاپی

كشته شدن 57 خبرنگار در سال 2016

"خبرنگاران بدون مرز" با انتشار گزارشی اعلام كرد: طی سال ۲۰۱۶ دست كم ۵۷ خبرنگار در سراسر جهان حین فعالیت كشته شده‌اند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: این گروه مدافع آزادی مطبوعات در گزارش خود همچنین اعلام کرده است که در میان این ۵۷ خبرنگار، ۱۵ تن در سوریه، ۱۰ تن در افغانستان، ۹ تن در مکزیک و ۵ تن دیگر در عراق کشته شدند.

تقریبا تمامی این افراد خبرنگاران محلی بوده‌اند. با وجود اینکه تعداد خبرنگاران کشته شده طی سال جاری در مقایسه با سال گذشته ۱۰ تن کاهش پیدا کرده است گروه خبرنگاران بدون مرز علت این کاهش را فرار خبرنگاران از کشورهای بسیار خطرناکی چون سوریه، عراق، لیبی، یمن، افغانستان و بروندی می‌داند.

در گزارش این گروه آمده است: خروج خبرنگاران از کشورهایی که درگیر جنگ هستند نقاط تاریک اطلاعاتی و خبری در مناطق بسیار حیاتی ایجاد کردند. علاوه بر این طی سال جاری ۹ وبلاگ نویس و هشت کارمند رسانه‌ای نیز جان خود را از دست دادند.

سازمان خبرنگاران بدون مرز در ادامه گزارش خود آورده است: کاهش تعداد خبرنگاران کشته شده همچنین می‌تواند نتیجه ترورهایی باشد که از سوی مخالفان آزادی مطبوعات صورت می‌گیرد.

در کشورهایی مانند مکزیک چنین امری، موجب خودسانسوری خبرنگاران به دلیل جلوگیری از کشته شدن توسط این افراد شده است. در افغانستان تمامی ۱۰ خبرنگار کشته شده به صورت "کاملا عامدانه" و به دلیل شغلشان مورد هدف قرار گرفتند. هفت تن از این کشته شدگان که سه زن در میان آنها بوده در حمله انتحاری ماه ژانویه به مینی‌بوسی متعلق به تلویزیون "طلوع" جان خود را از دست دادند.

گروه طالبان مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

در یمن جایی که بیش از هفت هزار تن از زمان آغاز جنگ سعودی‌ها علیه شورشیان حوثی در سال ۲۰۱۵ کشته شدند نقطه سیاه دیگری با مرگ پنج خبرنگار برای این گروه شغلی ایجاد شده است.

دبیرکل "آر. اس.اف" در این باره می‌گوید: خشونت علیه خبرنگاران هر روز بیشتر و بیشتر آگاهانه صورت می‌گیرد. خبرنگاران به روشنی به دلیل شغلشان مورد هدف قرار گرفته و کشته می‌شوند.

وی ادامه داد: این شرایط هشدار دهنده بیانگر شکست ابتکار عمل‌های جامعه جهانی در حمایت از خبرنگاران بوده و علاوه بر این هشدار جنگی برای خبرنگاران مستقل در مناطق حساس محسوب می‌شود.

گروه خبرنگاران بدون مرز همچنین از آنتونیو گوترش، دبیرکل جدید سازمان ملل خواسته تا یک نماینده ویژه‌ای برای حفاظت از خبرنگاران انتخاب کند.

۱۳۹۵/۹/۲۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...