نسخه چاپی

دست دوستی مجلس با گردشگری

كمیسیون گردشگری اتاق ایران با تاكید بر اهمیت اطلاع‌رسانی در حوزه گردشگری، الزام دولت به تدوین سند راهبری گردشگری در سال اول اجرای برنامه ششم توسعه و لزوم برنامه‌ریزی بلندمدت در این صنعت، تشكیل جلسه داد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، پانزدهمین جلسه کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران عصر روز یکشنبه (۲۸ آذرماه) با حضور اعضا، هیات رییسه فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی، متخصصان و فعالان گردشگری در سالن جلسات اتاق ایران برگزار شد.

واردات خودروهای گردشگری تسریع شود

احمد اصغری ـ رییس کمیسیون گردشگری اتاق ایران ـ با اشاره به این که امروزه ایجاد یکپارچگی و تعامل بین بخش دولت، سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی با تشکیل کارگروه برای بررسی مسائل عرصه گردشگری ضرورت دارد، گفت: بررسی قوانین و حذف قوانین زائد، می‌تواند کمک شایانی به توسعه صنعت گردشگری داخلی و خارجی کند.

وی با بیان این که تسریع واردات خودروهای گردشگری امری مهم محسوب می‌شود، اظهار کرد: امروزه ظرفیت حوزه حمل و نقل با توجه به نیازهای عرصه گردشگری همخوانی ندارد، لذا تسریع در این مهم می‌تواند کمک خوبی تلقی شود.

اصغری همچنین تاکید کرد: باید اجرای قوانین مربوط به تعرفه های گمرکی برای واردات تجهیزات هتل ها تسریع شود.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق ایران با بیان این که باید در قوانین تنظیم کار و بیمه ای به دنبال ارتقا امنیت شغلی راهنمایان تورها بود، ادامه داد: نباید از ظرفیت دستگاه های مختلف مانند آموزش و پرورش و آموزش عالی در راستای ظرفیت سازی و آشناسازی افراد با حوزه گردشگری غافل شد.

وی با بیان این که سازمان صداو سیما به عنوان رسانه ملی نقش مهمی در رابطه با اطلاع رسانی خدمات و ظرفیت های حوزه گردشگری بر عهده دارد، افزود: ساخت مستندهای مختلف از آثار تاریخی و ظرفیت های گردشگری می تواند کمک شایانی برای جذب گردشگران خارجی باشد.

رییس کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران یادآور شد: برای جذب گردشگران خارجی لغو ویزا و تسهیل در امور مرتبط با روادید خیلی مهم بوده و باید مورد توجه مسؤولان قرار بگیرد.

الزام های برنامه ششم توسعه برای گردشگری

جبار کوچکی‌نژاد ـ رییس فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی و مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی ـ با اشاره به این که برنامه ششم در توسعه عرصه گردشگری نقش بسزایی دارد، گفت: بر اساس موارد در نظر گرفته شده در برنامه ششم توسعه هر نوع طرح مربوط به توسعه کشور باید پیوست گردشگری داشته باشد.

وی با بیان این که پیشنهادات متعددی از فعالان عرصه گردشگری برای لحاظ در برنامه ششم توسعه توسط نمایندگان دریافت شده است، افزود: بر این اساس اقدامات خوبی از سوی کمیسیون تلفیق مجلس برای گنجاندن مواد قانونی در برنامه ششم توسعه انجام شد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که دولت باید قوانین را به طور کامل اجرا کند تا اهداف مدنظر به صورت کامل محقق شود، اظهار کرد: دولت موظف است در سال اول اجرای برنامه ششم توسعه، سند راهبری گردشگری را تدوین و تنظیم کند تا روند قانونی تصویب آن نیز طی شود.

کوچکی‌نژاد با اشاره به این که مجلس شورای اسلامی پشتیبان بخش خصوصی است، بیان کرد: خوشبختانه در جلسه کمیسیون گردشگری اتاق ایران مطالب خوب و مفیدی مربوط به حوزه گردشگری مطرح می شود.

خلاءهای قانونی را به خانه ملت اطلاع دهید

علیرضا سلیمی ـ عضو هیأت رییسه فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی و مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی ـ در ادامه با اشاره به این که نمایندگان خانه ملت توجه خاصی به صنعت گردشگری دارند، گفت: مجلس شورای اسلامی امور قانونگذاری و ریل گذاری را بر عهده دارد، لذا ارائه نظرات کارشناسی به نمایندگان می تواند کمک شایانی در تصویب قوانین کند.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی در خط مقدم مواجه با امور است، اظهار کرد: بخش خصوصی و کمیسیون گردشگری اتاق ایران خلاءهای قانونی عرصه گردشگری را به اعضای فراکسیون گردشگری مجلس منتقل کنند تا نمایندگان خانه ملت نیز برای رفع آنها اقدام کنند.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی افزود: خوشبختانه قوانین مناسبی در کشور وجود دارد، ولی این قوانین باید به طور دقیق و کامل اجرا شود، به همین منظور متاسفانه امروزه دچار بروکراسی اداری در عرصه های مختلف هستیم.

سلیمی با تاکید بر این که نظارت نمایندگان مجلس در امور مختلف خصوصا قوانین حوزه گردشگری بیشتر شود، ادامه داد: اگر نظارت دقیق انجام شود، شاهد تحقق خصوصی سازی واقعی در عرصه های مختلف مانند گردشگری خواهیم بود.

عضو هیأت رییسه فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی و مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی گفت: هم اکنون شرکت های خصولتی یا همان شبهه دولتی ها عرصه را بر بخش خصوصی تنگ کرده اند، لذا این مهم باید برطرف شود تا اقتصاد نیز سامان یابد.


عملکرد دستگاه‌های متولی گردشگری مناسب نیست

در ادامه شهاب نادری ـ نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی ـ با اشاره به این که عرصه گردشگری به عنوان سومین صنعت مهم دنیا تلقی می شود، گفت: باید برای رونق صنعت گردشگری کشورمان برنامه ریزی بلند مدت انجام شود.

وی با بیان این که عملکرد دستگاه های متولی حوزه گردشگری مناسب نیست و این صنعت در اولویت امور مسؤولان قرار ندارد، افزود: قوانین برای اجرای موفق نیازمند ضمانت اجرایی است تا بتوان به دستاوردهای مدنظر قوانین دست یافت.

عضو هیأت رییسه فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی و مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تلاش شده در برنامه ششم توسعه به صنعت گردشگری توجه جدی شود و در این راستا خوشبختانه بندهای قانونی خوبی برای ایجاد رونق این عرصه درنظر گرفته شده است.


سازمان میراث فرهنگی همیشه پاسخگوی مجلس خواهد بود



مرتضی رحمانی‌موحد ـ معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ در ادامه این جلسه با اشاره به این که تصویب مواد قانونی مرتبط با حوزه گردشگری در برنامه ششم توسعه در کمیسیون تلفیق مجلس نشان دهنده رویکرد مثبت نمایندگان خانه ملت به این صنعت است، گفت: خوشبختانه بندهای قانونی مصوب شده در برنامه ششم توسعه دارای اهمیت راهبردی، استراتژیک و راهگشای رونق صنعت گردشگری است.

وی بیان کرد: متعقد هستیم بخش خصوصی و کمیسیون گردشگری اتاق ایران ظرفیت بسیار بزرگ و مهمی برای توسعه صنعت گردشگری بحساب می آید و متاسفانه خیلی وقت ها این ظرفیت مورد غفلت قرار گرفته است.

رحمانی‌موحد با بیان این که کمیسیون گردشگری اتاق ایران بازوی کمکی، مشاوره ای و اجرایی دولت تلقی می شود، ادامه داد: باید یادآور شد که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملزم به اجرای قوانین است و در این راستا دستگاه های نظارتی اشراف خوبی بر روند اجرای قوانین دارند، لذا این سازمان همیشه پاسخگوی نمایندگان مجلس خواهد بود.

۱۳۹۵/۹/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...