نسخه چاپی

چشم انداز مثبت برای صنعت حفاری نفت ایران

موسسه وودمكنزی پیش‌بینی كرد كه میزان سرمایه‌گذاری در حوزه اكتشاف در سال ٢٠١٧ میلادی به پایین‌ترین میزان برسد، اما از سال ٢٠١٨ میلادی رو به بهبود بگذارد .

به گزارش نما به نقل از پایگاه خبری اویل پرایس، صنعت حفاری نفت و گاز از زمان افت قیمت‌های نفت در سال ٢٠١٤ میلادی بیش از حد با چالش روبه‌رو شده است .
حوزه حفاری و دیگر فعالان این بخش بر خلاف تولید و پالایش، نه تنها به منظور باقی ماندن در بازار رقابت مجبور بوده اند قیمت های خود را به طور چشمگیری کاهش دهند، بلکه با افت شدید سرمایه‌گذاری‌ها در بخش اکتشاف روبه‌رو بوده‌اند .

بنا به گزارش موسسه بین المللی وودمکنزی، این شرایط تا سال آینده میلادی نیز ادامه خواهد یافت. این موسسه تخمین می‌زند که سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه اکتشاف نفت و گاز در سال ٢٠١٧ میلادی افت بیشتری خواهد داشت و به ٣٧ میلیارد دلار خواهد رسید که پایین‌ترین میزان از سال ٢٠٠٩ میلادی است .

این در حالی است که میزان سرمایه گذاری ها در این بخش در سال ٢٠١٤ میلادی به ١٠٠ میلیارد دلار رسیده بود .
تحلیلگران وودمکنزی اعلام کردند که از سال ٢٠١٨ میلادی صنعت نفت و گاز رو به بهبود می‌گذارد، به طوری که میزان سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشاف در سال ٢٠١٩ میلادی به ٥٠ میلیارد دلار و در سال ٢٠٢٠ میلادی به ٦٠ میلیارد دلار خواهد رسید .

این خبر خوبی برای شرکت‌های حفاری، به ویژه در بخش فراساحلی به شمار می‌رود، زیرا حفاری و استخراج نفت از چاه‌های فراساحلی بسیار پرهزینه‌تر از چاه‌های خشکی است .

با این وجود، ابرشرکت‌های نفتی جهان که با اتمام نفت چاه‌ها در خشکی و آب‌های کم عمق مواجه شده‌اند، اکنون شتابان به سوی فعالیت اکتشاف در فراساحل آب‌های عمیق در حال حرکتند .

یکی از این ابرشرکت‌های نفتی، شل انگلیسی-هلندی است که به تازگی فعالیت پروژه اکتشاف نفت در فراساحل آب‌های عمیق در مالزی را آغاز کرده است .
گزارش دیگری از موسسه وودمکنزی حاکی است که میزان اکتشاف‌های موفق در صنعت نفت و گاز در ١٠ سال اخیر به شدت سقوط کرده است .

شرکت‌های بزرگ انرژی میلیاردها دلار در سال های اخیر در پروژه‌های اکتشافی سرمایه‌گذاری کردند، اما سود چندانی نصیب آنها نشد و از سال ٢٠١٤ میلادی مجبور شدند برخی پروژه‌ها را متوقف کنند، این کاری است که شل نیز در برنامه اکتشافی خود در منطقه قطب انجام داد و پیش از توقف فعالیت، هفت میلیارد دلار متحمل هزینه شد.

۱۳۹۵/۱۰/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...