نسخه چاپی

روحانی: لازم بود روابط خود با كشورهای دوست را در پساتحریم مرور كنیم

به گزارش نما- ایرنا نوشت:رییس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد:در شرایط امروز منطقه هر چه روابط با دوستان و کشورها نزدیک‌تر باشد و مشورت‌ها بیشتر و برنامه‌ریزی‌ها دقیق‌تر باشد در برابر معضلات بهتر ایستادگی می‌کنیم.

حسن روحانی پس از بازگشت از سفر به کشورهای آسیای میانه و قفقاز در فرودگاه مهرآباد با اعلام این مطلب افزود : کشورهای آسیا مرکزی و قفقاز در منطقه و همسایگی ما قرار دارند و از این دیدگاه مهم هستند و یکی از اصول سیاست خارجی ما روابط نزدیک با دوستان و همسایگان است.
وی ادامه داد: در شرایط پسا تحریم لازم بود تا روابط خود را با کشورهای دوست مرور کنیم و از طرفی دوستان نیز علاقه مند به روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران بودند که تحریم ها مانعی برای این مساله بود

رییس جمهوری اظهار داشت امروز شرایط به گونه است که همه کشورها خوشحال هستند که می توانند روابط صمیمانه اقتصادی با ایران داشته باشند و تبادلات خدمات فنی و مهندسی انجام دهیم و برای همین منظور لازم است تا تسهیلات لازم پسا تحریم آماده شود.

رییس جمهوری و هیات همراه پس از سفر سه روزه و دیدار با روسای جمهوری سه کشور ارمنستان ، قرقیزستان و قزاقستان ، شرکت در همایش تجاری ایران و ارمنستان و امضای 15 سند همکاری و نشست خبری با خبرنگاران در ارمنستان و قرقیزستان ؛ عصر امروز (جمعه) به تهران بازگشت.

رییس جمهوری گفت: یکی از موضوعات تسهیلات مساله ویزا برای تجار، بازرگانان و مسافران است تا بتوانند راحت به کشورها رفت و آمد کنند و در هر سه کشور در این خصوص مذاکراتی صورت گرفت و با کشور ارمنستان لغو روادید انجام شد و دو کشور قزاقستان و قرقیزستان مقرر شد برنامه ریزی ها به این سمت صورت گیرد.

روحانی افزود: همچنین در خصوص مسایل بانکی بحث و تبادل نظر صورت گرفت البته بانک مرکزی ارتباط خود را با بانک های کشورها برقرار کرده ولی بانک های خصوصی شرایط خود را دارند و با هر سه کشور در این زمینه مذاکرات لازم صورت گرفت و قدم های خوبی در این زمینه برداشته شد.

وی ادامه داد: همچنین در زمینه ارائه خدمات فنی و مهندسی مذاکره صورت گرفت و دو کشور قزاقستان و قرقیزستان در این زمینه اعلام آمادگی کردند و امروز دولت قرقیزستان از کشورمان درخواست ساخت نیروگاه آبی را داشت و همچنین در زمینه سدسازی و سایر اموری که شرکت های ایرانی به خوبی قادر به فعالیت هستند بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه هر سه کشور جز اوراسیا هستند و اجلاس اورآسیا در 26 دسامبر امسال برگزار خواهد شد، صحبت شد تا روابط ما با مجموعه اتحادیه در زمینه تعرفه های ترجیحی و حرکت به سمت عضویت کشورمان در آینده اقدامات لازم صورت گیرد.

روحانی افزود: همچنین در این سفر با مقامات کشورها در زمینه مسائل تجاری مورد نیاز کشورها و همچنین مسایل کشاورزی و کشت فراسرزمینی که در حال حاضر در قزاقستان توسط کشورمان انجام می گیرد، مذاکراتی صورت گرفت و با دو کشور دیگر نیز در این زمینه صحبت هایی به عمل آمد.

وی گفت: مسایل امنیتی و فرهنگی از دیگر موضوعاتی بود که در اجلاس هر سه کشور مورد گفت و گو قرار گرفت چرا که همه ما دارای یک تمدن بزرگ هستیم.

رییس جمهوری گفت: در این سفر در زمینه مسایل دانشگاهی، فناوری های روز مذاکراتی صورت گرفت و اسنادی امضا شد و تجار و بازرگانان و کارآفرینان نیز حضور داشتند و در این زمینه جلساتی را برگزار کردند.

روحانی اظهار امیدواری کرد: این سفر برای کشورمان و هم برای سه کشور و کل منطقه مفید باشد.

۱۳۹۵/۱۰/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...