نسخه چاپی

راه فرار عربستان برای افزایش صادرات نفت

از آغاز افت قیمت نفت خام، عربستان با مشكلات مالی و اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم كرده و پرداخت هزینه جنگ در #یمن و سوریه هم اضافه‌باری بر دوش این كسری بودجه بوده است.

به گزارش نما، اکنون که کشورهای عضو و غیر عضو اوپک نیز تصمیم به کاهش سقف تولید گرفته‌اند، دست ریاض برای تولید بیشتر و فروش بیشتر نیز بسته شده است و این کشور ناگزیر، راه فرار دیگری را یافته است.

عربستان‌سعودی بزرگترین صادر کننده نفت جهان است و بیشترین درآمد نفتی جهان را به‌خود اختصاص داده است اما در حوزه انرژی این تنها مقام نخستی نیست که این کشور به‌دست آورده است. سعودی‌ها رتبه نخست سوزاندن نفت برای تولید برق و همچنین رتبه نخست رشد درخواست انرژی الکتریکی در منطقه را به خود اختصاص داده‌اند.

براساس آمارها، در سال 2016 این کشور روزانه 900 هزار بشکه نفت را برای تولید برق آتش زده که هزینه‌ای 16 میلیارد دلاری برای خزانه همایونی داشته است. این میزان نفت‌خام، این‌روزها که دست تولید بسته شده و قیمت روبه افزایش است، حکم برگ برنده را برای دولت سعودی دارد و موجب شده آنها به طور جدی به سوی انرژی‌ها رایگان موجود در خاورمیانه جذب شوند.

براساس اعلام شرکت « آکوا پاور اینترنشنال»، طی چهار ماه نخست سال 2017 میلادی، عربستان پروژه‌های برق خورشیدی را وارد مدار می‌کند که 500 مگاوات توان تولید دارند. این کشور همچنین تا پایان سال 2018 مقدار 700 مگاوات دیگر بر توان تولید برق خورشیدی خود می‌افزاید تا در نهایت در سال 2019 تا 2023 بتواند به رقم پیش‌بینی‌شده 8/8 گیگا وات تولید برق از انرژی‌های تجدید‌پذیر دست پیدا کند.

برنامه تولید برق از انرژی‌های‌تجدید‌پذیر و جایگزین‌کردن نفت در نیروگاهها، از سال 2010 آغاز شد. زمانی که پیشنهاد تولید 41 گیگا وات برق تا سال 2040 از منابع تجدید پذیری مانند خورشید و باد به دولت سعودی داده شد و پادشاهی عربستان این پیشنهاد را جدی گرفت چرا که تقاضا برای برق در این کشور هر ساله حداقل 5 درصد افزایش می‌یابد و بخش اعظم این تقاضا برای روشنایی و تهویه مطبوع است.

به قول یکی از تحلیل‌گران غربی: «عرب‌ها با آتش نفت خود را خنک می‌کنند.» برنامه‌ریزی انرژی عربستان سعودی برای تولید 41 گیگاوات برق از باد و خورشید، معادل ساخت 30 نیروگاه تولید برق هسته‌ای‌ست اما با هزینه‌ای بسیار کمتر و بدون نیاز به هزینه سوخت و آلایندگی‌های هسته‌ای و دردسرهایی که ممکن‌است تلاش برای انرژی اتمی برای این کشور ایجاد کند. بنابر گفته منابع آگاه در درون دولت سعودی، این پروژه این روزها بسیار سریع‌تر از برنامه‌ریزی انجام شده پیش می‌رود و تا سال 2023 می‌تواند به اهدافی که برای سال 2030 تعیین شده بود دست پیدا کند.

به همین دلیل پیش‌بینی و هدف‌گذاری برای انرژی‌های تجدید‌پذیر ارتقا پیدا کرده و اکنون شبه جزیره تصمیم دارد تا سال 2023 حداقل 9/5 مگاوات برق خورشیدی و بادی تولید که بیش از 30 درصد کل نیاز انرژی عربستان را تشکیل می‌دهد. این مقدار بسیار جلوتر از انرژی‌های تجدید‌پذیر در #امارات‌متحده‌عربی‌ست که تاکنون 800 مگاوات برق خورشیدی را وارد مدار خود کرده است.

برگ برنده عربستان در این کار نیز همان عامل ناخوشایند قبلی‌ست. در عربستان زمان حداکثر مصرف، درست سر ظهر و برای تهویه‌مطبوع و خنک کردن محیط است؛ این زمانی‌ست که تولید برق در نیروگاه‌های خورشیدی نیز به حداکثر می‌رسد و این تطبیق زمانی، مشکل ذخیره‌سازی و انتقال مجدد را از سر راه نیروگاه‌های خورشیدی این کشور برمی‌دارد.

در صورتی‌که عربستان با همین نواخت به پیش‌رود، به‌زودی بدون دست‌اندازی به انرژی هسته‌ای و بدون افزایش استخراج نفت، دست‌کم روزانه 500 هزار بشکه نفت خام مازاد برای صادرات خواهد داشت.

بنابر آمارها و نمودارهای بین‌المللی که پس از این مطلب در کانال تلگرامی #ازنفت‌چه‌خبر منتشر خواهد شد، ایران نیز پس از عربستان و #ژاپن در رتبه سوم مصرف نفت و گاز برای تولید برق در جهان قرار دارد اما برنامه ما برای جلوگیری از سوختن سرمایه در لامپ‌های خانگی دارای چشم‌انداز مناسبی نیست.

۱۳۹۵/۱۰/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...