نسخه چاپی

با ورود رهبری خصوصی‌سازی شركت ملی حفاری توسط زنگنه شكست خورد

با ورود مقام معظم رهبری به پرونده خصوصی‌سازی بزرگ‌ترین شركت زیرمجموعه وزارت نفت، ماجرای خصوصی‌سازی شركت ملی حفاری ایران به حال تعلیق درآمد تا مكانیزم مشخصی برای آن در نظر گرفته شود؛ حكمی كه خبر خوشی بود برای صنعت نفت زیرا بازوی تولیدی و توسعه‌ای نفت، دچار امضحلال نمی‌شود.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو، روزنامه جوان نوشته است:‌ با ورود مقام معظم رهبري به پرونده خصوصي‌سازي بزرگ‌ترين شركت زيرمجموعه وزارت نفت، ماجراي خصوصي‌سازي شركت ملي حفاري ايران به حال تعليق درآمد تا مكانيزم مشخصي براي آن در نظر گرفته شود؛ حکمی که خبر خوشی بود برای صنعت نفت زیرا بازوی تولیدی و توسعه‌ای نفت، دچار امضحلال نمی‌شود.

فريدون حسنوند، رئيس كميسيون انرژي مجلس با بيان اين موضوع گفت: طي حكمي از سوي معظم‌له فرصتي يك ساله براي خصوصي‌سازي شركت ملي حفاري ايران تعيين شد تا بررسي‌هاي دقيق در اين باره صورت گيرد. اين تكليف به معاون اول رئيس‌جمهور نيز ابلاغ شده و فعلاً شركت ملي حفاري از رديف واگذاري‌ها مستثني شده است. حيدر بهمني، مديرعامل شركت ملي حفاري نيز با تأييد اين خبر گفت: اين شركت با دستور امام‌خميني‌(ره) تأسيس و با حكم مقام معظم رهبري در دولت حفظ شد.

آيت‌الله موسوي جزايري نماينده ولي فقيه در استان خوزستان نیز در سالروز تأسيس اين شركت گفت: صدور چنين حكمي از سوي مقام معظم رهبري وظيفه مديران و كاركنان شركت ملي حفاري را سنگين‌تر مي‌كند.

بيژن نامدار زنگنه تأكيد خاصي بر واگذاري شركت ملي حفاري داشته و دارد و مديران او نيز از همه توان خود براي واگذاري اين شركت استفاده كردند در حالي كه زنگنه در حوزه واگذاري چند شركت باقي مانده براي واگذاري مقاومت كرده و با انحلال آنها و تبديل آن به مديريت، روبه‌روي سازمان خصوصي‌سازي ايستاد و همه برنامه‌هاي وزارت اقتصاد را به‌هم ريخت.

به‌ عنوان نمونه وزارت نفت در روزهايي كه واگذاري شركت كالاي نفت تهران شدت گرفته بود براي نگهداري اين شركت تصميم گرفت اين شركت را منحل كرده و آن را به مديريت تبديل كند مانند همان كاري كه درباره شركت پيراحفاري ايران پياده شد. ديدگاه زنگنه تأكيد خاصي بر نگاه داشتن شركت‌هاي زيرمجموعه در يد اختيارات خود دارد اما عجيب آنجاست كه اين ديدگاه درباره مهم‌ترين و استراتژيك‌ترين شركت نفتي ايران كاملاً برعكس است و وزير نفت تلاش ويژه‌اي داشت تا اين شركت را شقه شقه كرده و مهم‌ترين بخش آن را واگذار كند...

در دولت گذشته هم يكي از بازماندگان تفكر ياد شده، مسئوليت معاونت برنامه‌ريزي وزارت نفت را برعهده گرفت و همين فرمان را دنبال كرد كه محلي به آن داده نشد. از سال ۹۲ تفكر خودماني‌سازي شركت ملي حفاري احيا شد تا با تقسيم اين شركت به سه شركت، بخش سود‌ده و پردكل و تجهيز آن به گروهي خاص واگذار شود و بقيه بخش‌ها نيز به نهادهاي ديگر.

شركت ملي حفاري با دارا بودن بيش از ۱۰۰ دكل حفاري خشكي و دريايي شركتي بزرگ است كه مي‌توان با فروش تجهيزات آن به سود هنگفتي رسيد مانند يكي از شركت‌هاي صنعتي كه صاحب آن پول اصلي‌اش را از فروش تجهيزات و ماشين‌آلات به دست آورد.

۱۳۹۵/۱۰/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...