نسخه چاپی

پایان ماه عسل آنكارا و داعش!

بر اساس توافقی كه در نشست سه جانبه ایران، روسیه و تركیه به دست آمد، قرار شد تركیه علیه گروه های تروریستی تكفیری داعش و النصره در سوریه اقدام كند.

به گزارش نما به نقل از میزان، ترکیه که تا پیش از این حامی گروه های تروریستی تکفیری در سوریه بود تا به سرنگونی دولت قانونی بشار اسد بینجامد، اکنون تغییر سیاست داده و همسو با ایران و روسیه علیه تروریست های تکفیری وارد عمل شده است.

البته ترکیه هنوز در عراق از گروه تروریستی داعش حمایت می کند.

تنها تفاوت ترکیه با ایران و حتی روسیه در این است که آنکارا همچنان بر حمایت از ارتش آزاد و گروه های معارض اعتقاد دارد و در بخش هایی از خاک سوریه به حمایت از این گروه ها می پردازد.

اما ماه عسل ترکیه و داعش را باید پایان یافته دانست.هم اکنون مواضع گروه های تروریستی داعش و النصره هدف حملات هوایی ارتش ترکیه قرار دارد، به همین خاطر داعش هم علیه ترکیه اعلان جنگ کرده است.

اعلان جنگ داعش علیه ترکیه واقعی یا غیر واقعی به خاطر قطع حمایت هایی است که ترکیه از این گروه می کرد.

داعش و جبهه النصره پیش از این از حمایت های ترکیه برخوردار بود و رژیم سعودی هم یکی از کشورهای حامی اصلی آنها اقدام به ارسال دلار وسلاح به تروریست ها می کرد.

داعش و جبهه النصره در سوریه اکنون خود را تنها می بینند، آمریکا مجبور به رها کردن بحران سوریه شده است چون بازیگران قدرتمندتری مانند ایران و روسیه در آن نقش دارند، عربستان سعودی هم به خاطر ضعف آمریکا در معادلات منطقه، دیگر توان سابق را برای کمک رسانی به گروه های تروریستی تکفیری در سوریه و عراق ندارد، اما نباید تصور کرد که چنین شرایطی پایان کار تروریست ها خواهد بود.

از هم اکنون زنگ خطر برای ترکیه نواخته شده است، داعش به این کشور اعلان جنگ کرده، تا پیش از این هم شاهد اقدامات تروریستی از سوی داعش در ترکیه بودیم، اما اگر تهدید آنها جدی باشد باید در انتظار اتفاقات ناگواری بود که برای هیچکس خوشایند نیست.



پیشروی ترکیه در شمال سوریه برای تصرف کامل شهر الباب باعث درگیری شدید آنکارا با داعش شده است.

داعش برای این که تهدید خود را جدی جلوه دهد فیلم آتش زدن دو سرباز ارتش ترکیه را در شبکه های اجتماعی منتشر کرده که با بازتاب و واکنش گسترده روبر بوده است.

ترکیه بدون اجازه رسمی از دولت سوریه خود را به طور مستقیم وارد خاک سوریه کرده و به بهانه مبارزه با گروه های تروریستی در این کشور دخالت می کند.

دخالت آنکارا همراه با حمایت از ارتش آزاد و دیگر معارضین است، ارتش ترکیه اکنون مناطقی از خاک سوریه را اشغال کرده است. در این مناطق ارتش آزاد و برخی معارضین حضور دارند. نگرانی ترکیه از قدرت یابی کردهای سوریه هم هست، به همین خاطر یکی از اهداف اردوغان مناطق کردنشین سوریه است.

ترکیه اکنون درک کرده است که دیگر سیاست اصرار بر سرنگونی دولت قانونی سوریه شکست خورده است، به همین خاطر خود را تا اندازه ای از جبهه شکست خورده در سوریه دور کرده و به سوی جبهه پیروز میدان نزدیک کرده است.

ترور سفیر روسیه در آنکارا از سوی یک عامل پلیس ترکیه انجام شد، این اقدام نشان می دهد که گروه های تروریستی تکفیری در بدنه حاکمیت ترکیه نفوذ کرده اند و برای جلوگیری از اتفاقات بعدی باید ابتدا به شناسایی چنین افرادی بپردازند.

ترکیه هر چند دیرهنگام تغییر سیاست داد اما باز هم جای امیدواری برای جلوگیری از بروز فاجعه ای مانند سوریه و عراق در ترکیه وجود دارد.

ایران، روسیه و جبهه مقاومت اگر در وجود مقامات ترکیه نشانه های واقعی تغییر و اصلاح را ببینند، به ترکیه در مقابله با تروریست ها یاری خواهند کرد.

خطر ایجاد ناامنی، ترکیه را به شدت تهدید می کند. کمی اشتباه در محاسبات و معادلات مقامات ترکیه، این کشور را می تواند در آتش بسوزاند.

اما هنوز سیاست یک بام و دو هوا در میان مقامات ترکیه حاکم است. تا زمانی که تصمیم قطعی و قاطع نگرفته اند خطر ناآرامی در این کشور به قوت خود باقی است و شاید هم عملیاتی شود.

۱۳۹۵/۱۰/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...