نسخه چاپی

زلزله 8 ریشتری در هلال احمر

در حالی كه امدادگران در روزهای سخت حادثه عصای دست مسئولان برای بازگرداندن آرامش به جامعه‌اند، با بی تدبیری دولت وضعیت امداد و نجات كشور امروز نامساعد شده است.

به‌گزارش نما به نقل از فارس، جمعیت هلال احمر یک سازمان غیر دولتی و عضوی از نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر است و در داخل کشور و در برخی موارد در دیگر مناطق جهان به فعالیت‌های امدادی و بشردوستانه می‌پردازد.همچنین هلال‌احمر طبق وظایف بین‌المللی خود باید در مواقع بروز بحران‌هایی نظیر سیل، زلزله و جنگ و ...در داخل و خارج مرزها به امدادرسانی و خروج مصدومان و قربانیان این حوادث کمک کند. هلال احمر جمهوری اسلامی ایران دارای سازمان‌های زیرشاخه متعددی است که طیف گسترده‌ای از خدمات پزشکی، بهداشتی، آموزشی و امدادی را در بر می‌گیرند اما طی دو سال اخیر این جمعیت با چالش بودجه‌ای جدی مواجه شده و بزرگترین نهاد امدادی ایران دچار زلزله بودجه‌ای است، زلزله‌ای که پس لرزه‌های آن متوجه مردم آسیب دیده بوده است.

منابع مالی هلال احمر از کجا تأمین می‌شود؟

بر اساس ماده 17 اساسنامه جمعیت هلال احمر منابع مالی هلال احمر شامل 42 درصد از درآمد حاصل از حق الثبت اسناد رسمی، 55 درصد از محل درآمد یک درصد کارمزد ثبت سفارشات، اعانات، عواید و اموالی که در اجرای تصمیمات و مصوبات مراجع و سازمانهای دولتی و شهری اختصاص به جمعیت داده می شود و همچنین اعانات مردمی و کمک‌های خارجی است.

از دیگر منابع مالی کمک‌های دولت به منظور تامین منابع مالی کافی و تقویت و تحکیم نیروی جمعیت که باید همه ساله، ردیف اعتباری به عنوان اعانه در بودجه کل کشور منظور شود، همچنین بر اساس تبصره این ماده کمک های دولت که همه ساله در ردیف اعتباری به عنوان اعانه در بودجه کل کشور منظور می شود، طبق این اساسنامه و مقررات و ضوابط خاص جمعیت به مصرف می رسد. همچنین دولت موظف است علاوه بر مبلغ فوق در شئون مختلف، بذل مساعدت و همکاری لازم را با جمعیت کند. همچنین دولت باید همه وجوهی را که به موجب قانون تحت عنوان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وصول می‌کند، به خزانه واریز و معادل آن ر‌ا در بودجه سال آینده به حساب جمعیت منظور دارد.

عدم تحقق اعتبارات جمعیت هلال احمر از سال 94 و سرآغاز مشکلات

پس از تصویب بودجه 500 میلیارد تومانی برای سال 95 جمعیت هلال احمر در مجلس در سال گذشته و کاهش 100 میلیارد تومان از آن به دنبال تذکر یکی از نمایندگان، سید امیر محسن ضیایی ، رئیس جمعیت هلال احمر افزود: کاهش بودجه جمعیت هلال‌احمر در شرایطی که اعتبار 500 میلیارد تومانی برای سال 95 در مجلس تصویب شده بود، در حالی صورت گرفته که سال گذشته را نیز در هلال احمر با اقتصاد مقاومتی عبور کردیم.

وی افزود: زمان جبهه و جنگ هنگامی که رزمندگان به خط مقدم می‌رفتند همه مردم، دولت و مجلس پشت‌شان بودند و حمایت‌شان می‌کردند. اکنون هم امدادگران ما در خط عملیات هستند و جان مردم را نجات می‌دهند. این اقدام احساسی و بدون مطالعه در کاهش اعتبارات هلال‌احمر جای سوال دارد. صرف‌نظر از پرداخت یا عدم پرداخت حتی کل این بودجه، چنین اقدامی غیرمنطقی بود.

ضیایی افزود: جمعیت هلال احمر به عنوان بزرگ‌ترین دستگاه‌ها امدادی باید بسیاری از کارهایش را قبل از بروز اتفاقات انجام دهد و همین امر نیازمند اعتبارات مستمر است و متاسفانه از همین مسیر در تنگنا هستیم.

وی با اشاره به عدم تحقق اعتبارات جمعیت هلال احمر در سال 94، ادامه داد: سال گذشته را با سختی گذراندیم و ادامه این روند در سال جاری بسیار سخت‌تر خواهد بود. ایران کشور حادثه‌خیزی است و این مساله برای جمعیت هلال احمر بسیار سخت است.

ضیایی گفت: اعتباری که برای هلال احمر در نظر گرفته شده در اصل کم است، اینکه از همین کم هم برداشت شود، منطقی نیست و من تفسیری برایش ندارم. مردم، مجلس و مجموعه کشور نقشی محوری از هلال احمر می‌خواهند. نمی‌توان امکانات بزرگ‌ترین دستگاه امدادی را کم کرد و ما برای این موضوع نگرانیم.

اما پس از عدم تحقق اعتبارات جمعیت هلال احمر از سال 94 مشکلات به همین جا ختم نشد و هلال احمر با سازمان ثبت اسناد رسمی وارد یک اختلاف بزرگ شدند اختلافی که هلال احمر آن را ناشی از تفسیر غلط و نادرست از قانون سازمان ثبت اسناد رسمی می‌داند. سازمان برنامه و بودجه کشور در لایحه بودجه سال 96، با توجه به اقدامی که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام داده، مبادرت به حذف برخی ردیف‌های بودجه ای هلال احمر کرده و این ردیف‌های بودجه ای را تحت ردیفی به نام کاداستر قرار داده است.قانون کاداستر، سال 93 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است. بر اساس این قانون، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور جانمایی تمام املاک و اراضی کشور را روی نقشه انجام می‌دهد و بعد هم از فروش این نقشه‌ها و تبدیل اسناد دفترچه ای به اسناد کاداستری، مبالغی دریافت می‌کند و این درآمدها را برای خودش در نظر می‌گیرد.

بودجه‌ مصوبی که به هلال نمی‌رسد

روح الله فروزش، مدیرکل امور مجلس جمعیت هلال احمر در ارتباط با مشکلات بودجه‌ای هلال احمر گفت: عمده درآمدهای جمعیت از محل منابع غیر دولتی باید تامین شود، این اساسِ کار نهادهای عمومی غیردولتی است که طبق قانون باید حداقل 51 درصد از بودجه خود را از منابع غیر دولتی تامین کنند. منابع غیر دولتی ای که به عنوان منابع بودجه ای جمعیت هلال احمر تعریف شده، درآمدهای اختصاصی است و عمده ترین درآمد اختصاصی هلال احمر در حال حاضر، همین 42 درصد حاصل از حق الثبت اسناد رسمی موضوع بند یک ماده 17 قانون اساسنامه است.

فروزش اظهارداشت: سال‌های سال است که این درآمد به جمعیت هلال احمر اختصاص یافته و وصول هم می‌شد و اتفاقا بند «و» اساسنامه جمعیت، یعنی پرداخت حقوق و مزایای پرسنل هلال احمر از همین محل تامین می‌شد، چرا که حقوق و مزایای پرسنل جمعیت مانند سایر ارگان‌های دولتی از سوی دولت پرداخت نمی‌شود.

اما مشکل اینجاست که به گفته مدیرکل امور مجلس جمعیت هلال احمر، «متاسفانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تفسیر غلط و نادرست از قانون، درآمد حاصل از کاداستر را شامل تمام عملیات ثبتی و حقوقی بر روی املاک و اراضی تعریف کرده یعنی تمام درآمدها بر اساس درآمد کاداستر تعریف می‌شود، سپس بخشنامه ای از طرف این سازمان صادر شده که دفاتر اسناد رسمی همه درآمدهای حاصل از حق الثبت و عملیات ثبتی و ... را در این ردیف درآمدی واریز کنند.

فروزش با تاکید بر اینکه جمعیت هلال احمر نسبت به درآمد سازمان ثبت اسناد و املاک نسبت به بحث کاداستر هیچ ادعایی ندارد، معتقد است: این بخشنامه کاملاً برخلاف قانون بوده و استناد سازمان ثبت اسناد به قانون کاداستر، استناد صحیحی نیست.

وی با توضیح اینکه «موضوع؛ بحث درآمدهای حاصل از حق الثبت است که به شکل غیر قانونی در قالب قانون کاداستر گنجانده شده» تاکید می‌کند: «ما در این رابطه، نظر مشورتی معاون حقوقی ریاست جمهوری را هم گرفتیم که نظر جمعیت هلال احمر را تایید می‌کند.»

مدیرکل امور مجلس جمعیت هلال احمر با اشاره به مشکلات پیش روی جمعیت با حذف این ردیف بودجه ای تاکید می‌کند: با این اقدام، حتی برای تجهیز ناوگان نیز با مشکل مواجه ایم چرا که بخش دیگری از بودجه هلال احمر هم که اصطلاحاً از محل ماده 10 و 12 تامین می‌شود، در سال‌های اخیر محقق نشده است؛ در سال 94 از 700 میلیارد تومان بودجه جمعیت از این محل، ریالی به هلال احمر پرداخت نشده و در سال 95 هم تا این لحظه صرفاً 100 میلیارد از بودجه 400 میلیاردی اختصاص یافته به جمعیت، پرداخت شده که مبلغ ناچیزی است و در واقع هیچ دردی را دوا نمی‌کند؛ بنابراین هلال احمر چه از نظر امورات جاری و چه از نظر توان عملیاتی و امدادی با مشکل جدی مواجه است.

درآمدهای داخلی جمعیت هلال احمر

طبق گفته مسئولان هلال احمر علاوه بر کمک دولت در اختصاص بودجه مستقل برای هلال احمر پیش از این مرکز پزشکی حج و زیارت، و سازمان جوانان هلال احمر نیز بودجه‌های مستقلی داشتند همچنین بخشی از بودجه به صورت جداگانه برای آموزش همگانی اختصاص یافته بود ولی این بودجه‌ها در دو سال گذشته دستخوش تغییرات زیادی شده و بخشی حذف و بخشی از آن کسر شد. البته برخی معتقد هستند هلال احمربر اساس قانون مجاز به کسب درآمد داخلی از درون مجموعه هلال احمر است و بر همین اصل فعالیت شرکت نساجی هلال ایران، بیمارستان ایرانیان دبی، مجتمع دارویی و درمانی، داروخانه ، تجهیزات پزشکی و شرکت بازرگانی سها کیش و ... توسط هلال احمر راه اندازی شده است. در این میان طی سال‌های گذشته شرکت سرمایه‌گذاری هلال ایران شکل گرفت تا به درآمدزایی برای هلال بپردازد و این شرکت با اما و اگرهای فراوانی مواجه شد

فعالیت اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری هلال ایران

قائم موهبتی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری هلال ایران در مصاحبه های پیشین خود با بیان اینکه این شرکت بازوی اقتصادی جمعیت هلال احمر است به تشریح جزئیات روش‌های درآمدی جمعیت هلال احمر پرداخت و گفت: این شرکت در زمستان سال 85 تاسیس شد و همانطور که از نام شرکت مشخص است در حوزه‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری می‌کند و بازوی درآمدزایی برای جمعیت هلال‌احمر محسوب می‌شود و شرکت سرمایه‌گذاری هلال ایران فقط می‌تواند گوشه‌ای از نیازهای مالی جمعیت را در بخش‌های مختلف به ویژه نجات جان انسان‌ها درحوادث تامین کند.

وی با بیان اینکه این شرکت با سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف به تامین بخشی از هزینه‌های جمعیت هلال‌احمر کمک می‌کند گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی جمعیت هلال‌احمر هدف از تاسیس شرکت، ساماندهی، تمرکز و مدیریت کلان فعالیت‌های اقتصادی و شرکت‌های تابعه جمعیت و همچنین اعمال نظارت و ارزیابی عملکرد فوق، تعریف شده است.

به گفته موهبتی، این شرکت به عنوان بازوی اقتصادی جمعیت هلال‌احمر، چشم‌انداز خود را تبدیل شدن به یکی از پیشتازان حوزه سرمایه‌گذاری در کشور تعریف کرده تا از این طریق علاوه بر کمک به استقلال مالی جمعیت هلال‌احمر در رشد و توسعه کشور نیز سهیم باشد. بر همین اساس خط‌ مشی و سیاست‌های استراتژیک و ساختار شرکت تعریف شده است. یعنی چشم‌انداز، ماموریت، خط‌ مشی‌ و ساختار سازمانی شرکت در راستای دستیابی به اهداف کلان مورد اشاره تدوین شده است. با همین ملاحظه استراتژی‌های شرکت تبیین شده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری هلال ایران افزود: اساسا در تمام عرصه‌های سرمایه‌گذاری، استراتژی شرکت تعریف شده است. براین اساس در حال حاضر با تعریف و اجرای پروژه‌های ساختمانی وسیع در سطح کشور در حوزه ساختمان حضور فعال داریم. در حوزه کشاورزی و دامپروری نیز با افزایش راندمان تولید و بهبود مستمر فرآیندها، عملکرد واحدهای تحت پوشش را تا چندین برابر نسبت به آغاز فعالیت شرکت ارتقا داده‌ایم و از این طریق بخشی از وظایف خود را در حوزه تولید و اشتغال عملیاتی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه اولویت ما بخش‌های بازرگانی و خدمات است، گفت: همکاری ما با شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت مشترک است. یعنی هر دو در طرح‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنیم و برداشت‌هایمان نسبت به سهم‌مان مشترک است. البته تمامی پروژه‌های مشترک بر اساس مطالعات راه‌اندازی می‌شود.

موهبتی دو سال پیش با بیان اینکه در حوزه فعالیت های عمرانی بیش از 450هزار متر مربع پروژه تعریف شده است، گفت: بخشی از این پروژه‌ها در مرحله اخذ مجوز و تجهیز کارگاه، بخشی در مرحله تهیه طرح امکان‌سنجی هستند، بخشی هم کارهایشان تمام شده و واگذار شده‌اند.

وی با اشاره به پروژه تجاری هلال مهاباد با همکاری جمعیت هلال‌احمر استان و مشارکت بخش خصوصی گفت: پروژه تجاری هلال لار از محل منابع داخلی شرکت در حال اجرا است و پروژه تجاری- ‌درمانی شاهرود به اتمام رسیده و در کنار آن، ساخت فاز 2 که بخش کوچکی را به پروژه قبلی اضافه خواهد کرد در دست اجراست.

موهبتی با بیان اینکه پروژه مجتمع تجاری و پارکینگ طبقاتی هلال شیراز نیز پروژه عظیمی است که از محل منابع داخلی شرکت در دست اجراست، گفت: عمده پروژه‌ها از محل منابع داخلی شرکت اجرا می‌شود اما بخشی از پروژه‌ها نیز با مشارکت بخش خصوصی است و پروژه مجتمع امدادی، ورزشی و اقامتی حاجی آباد در سال گذشته به پایان رسید، تحویل جمعیت شد و در دست بهره‌برداری است.

موهبتی در پاسخ به این سوال که سود ساخت و سازها به کجا تعلق می‌گیرد؛ گفت: پروژه‌ها پس از ساخته شدن واگذار و با منابعی که حاصل می‌شوند پروژه‌های دیگر را شروع می‌کنیم و سودی که به دست می‌آید در اختیار جمعیت هلال‌احمر قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت ساختمانی هلال در مباحث پیمانکاری دخالت دارد؟ گفت: به عنوان بازوی اجرایی شرکت سرمایه‌گذاری، در بخش‌های پیمانکاری و سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان و کار‌های عمرانی فعالیت می‌کند چراکه شرکت ساختمانی هلال در ابتدای فعالیتش رتبه 3 را از معاونت راهبردی و نظارت ریاست‌جمهوری گرفته است و در انجمن صنفی پیمانکاران شرکت‌های ساختمانی عضو است و تندیس یادبود برترین شرکت‌کننده در نخستین نمایشگاه املاک و مستغلات را هم دریافت کرده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری هلال ایران با بیان اینکه این شرکت از بودجه سالانه جمعیت هلال‌احمر پولی دریافت نمی کند گفت: قرار است که ما به هلال‌احمر منفعت برسانیم و از سال تاسیس تا امروز غیر از سال اول، شرکت در بقیه سال‌ها سودآور بوده است. از سود کم شروع شد و به بازدهی‌های مناسب رسید و هر سال بخش قابل‌توجهی از این سود در اختیار جمعیت هلال‌احمر قرار گرفته است.

باغ‌های پسته و کارخانه روغن نباتی هم به داد امداد و نجات نرسید

پیگیری‌های خبرنگار فارس حکایت از این دارد که این شرکت همچنان فعال بوده و به فعالیت های اقتصادی خود ادامه می‌دهد. همچنین پیگیری‌ها موید آن است که هلال احمر در استان های مختلف دارای املاک و باغات زیادی همچون باغ‌های پسته در رفسنجان است و حتی در حوزه دامداری و تولید روغن نباتی نیز فعالیت دارد اما با این وجود این بازوهای درآمدی بنا به دلایل گوناگون موفق نشده در جهت کمک به تأمین بودجه های هلال احمر موفق باشد و این جمعیت با کم مهری دولت با مشکلات فراوانی مواجه شده است مشکلاتی که امدادگران را با دغدغه همراه کرده و به عبارتی حال امروز دستگاه‌هایی همچون امداد و نجات مساعد نیست آن قدر نامساعد که رییس جمعیت هلال احمر عنوان کرده، دولت اگر خدمات هلال احمر را می‌خواهد، باید هزینه کند.

نه به ماموریت‌های امدادی با نبود بودجه دولتی

سیدامیرمحسن ضیایی، رییس جمعیت هلال احمر درباره درخواست جمعیت مبنی بر داشتن منابع پایدار با توجه به عدم رشد مناسب بودجه این جمعیت، گفت: بر اساس قانون ارائه یکسری خدمات برعهده جمعیت هلال احمر است و بر این اساس ما در نظر داریم که قیمت تمام شده این خدمات را تعیین کنیم؛ چراکه نمی‌توانیم هزینه این خدمات را از منابع دیگر تامین کنیم.

وی با بیان اینکه بنابراین اگر کشور به این خدمات نیاز دارد، طبیعی است که باید هزینه آن پرداخت شود، افزود: بر این اساس اگر دولت این خدمات را می‌خواهد، باید برای آنها هزینه کند؛ چراکه نمی‌توان ماموریتی را برای یک سازمان در نظر گرفت، اما پرداختی به آن سازمان انجام نشود. این اتفاقی است که در حال حاضر شاهد آن هستیم.

ضیایی با بیان اینکه متاسفانه از دو سال گذشته تا امروز تنها یک دهم آنچه را که باید برای خدمات داده می‌شد، دریافت کردیم، ادامه داد: این موضوع ارائه خدمت را دچار مشکل می‌کند. ما می‌خواهیم این خدمات را به نفع مردم ارائه دهیم. بنابراین در نظر داریم که ارزش ریالی خدمات‌مان را برای دولت و مجلس مشخص کنیم و نشان دهیم که این خدمات چقدر برای جمعیت هزینه‌بر است.

ضیایی با اشاره به ارزش اجتماعی بالای خدمات جمعیت هلال احمر، گفت: باید توجه کرد که ارزش اجتماعی این خدمات اصلا قابل مقایسه با ارزش ریالی نیست.

ضیایی درباره ارزش ریالی خدمات هلال احمر، گفت: به عنوان مثال ارزش ریالی خدمات هلال احمر در ارتباط با عملیات امداد و نجات فقط در حوزه هزینه های پرسنلی حدود 1000 میلیارد تومان است. این درحالی است که این هزینه با میزان اعتباراتی که به جمعیت پرداخته می‌شود، فاصله دارد و این فاصله را همین امدادگران، نجاتگران و داوطلبان پر می‌کنند.

وی همچنین اظهار کرد: محل دیگری که برای ایجاد منابع پایدار در نظر گرفتیم، استفاده از منابع مردمی است؛ به طوریکه مردم را به صحنه بکشانیم. در عین حال کسانی که کار خیر انجام می‌دهند در جامعه زیادند. بنابراین ما باید برای استفاده از این ظرفیت زمینه‌های لازم را فراهم کنیم که برای این موضوع هم برنامه‌هایی داریم.

نگران خالی ماندن انبارهای هلال‌احمر هستیم

رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین با اشاره به اینکه کشور ما همواره در معرض حوادث طبیعی بوده و این مهم تعارف‌بردار نیست، گفت: حقیقتا کسی به فکر آمادگی و پیشگیری در برابر حوادث نیست؛ چراکه اگر غیر از این بود، اکنون باید اعتبارات دستگاه‌هایی چون سازمان مدیریت بحران و هلال‌احمر دهها برابر می‌شد نه اینکه انبارهای هلال‌احمر خالی بماند.

وی اظهار کرد: متاسفانه همواره فکر می‌کنیم باید اتفاقی بیفتد تا ما اقدامی بکنیم و در این شرایط است که کسی به آمادگی، پیشگیری و مدیریت بحران فکر نمی‌کند؛ چراکه اگر غیر از این بود اعتبارات دستگاه‌هایی چون سازمان مدیریت بحران و هلال احمر دهها برابر می‌شد، در این شرایط است که برای یک اتفاق کوچک دست استانداری‌ها به عنوان نماینده دولت برای یک کار معمولی بسته است و انبارهای هلال‌احمر، خالی می‌ماند.

دولت نسبت به تخصیص اعتبارات کافی به هلال‌احمر بی‌توجهی می‌کند

ابوذر ندیمی، عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به عملکرد مثبت جمعیت هلال احمر گفت: با توجه به حادثه خیز بودن کشور موضوع بودجه هلال احمر را پیگیری خواهیم کرد تا بتوانیم در این مورد چاره‌اندیشی کنیم.

وی درباره کاهش بودجه هلال‌ احمر در‌ سال ٩٥ گفت: در کمیسیون تلفیق، مدافع افزایش بودجه هلال‌ احمر بودم؛ اما پیشنهادی از سوی یکی از نمایندگان راجع به اختصاص بالگرد به هوانیروز در صحن علنی مطرح شد که رأی آورد.

ندیمی افزود: البته این پیشنهاد رأی حداکثری نیاورد و چند رأی بیشتر از حد نصاب را کسب کرد؛ مضاف بر اینکه این مصوبه از نظر اشکالات برنامه‌ای مشکل دارد و در این جلسه نیز تذکرهایی در این مورد داده شد که مسموع واقع نشد؛ اما به‌ هرحال باز هم ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم، تا بتوانیم در این مورد چاره‌اندیشی کنیم چون حوادث و سوانح در این کشور زیاد است و هلال ‌احمر یکی از مجموعه‌هایی است که بیش از همه در کاهش این حوادث نقش دارد.

وی ادامه داد: یکی از نمایندگان تعبیر بودجه بسیار نحیف را برای هلال ‌احمر به کار برد و به دنبال این هستیم که این موضوع را حل کنیم چرا که شخصا موافق اقدامات هلال احمر هستم و معتقدم که باید به این نهاد خدمت‌رسان کمک و توجه ویژه کرد.

متاسفانه دولت نسبت به تخصیص اعتبارات کافی به هلال‌احمر بی‌توجهی می‌کند و این در شرایطی است که عزیزان ما در دولت در شورای عالی هلال‌احمر عضو هستند. وزیر محترم کشور، وزیر امور خارجه، وزیر بهداشت و... ما انتظار داریم با توجه به آشنایی با این مجموعه بیشتر به این موضوع رسیدگی کنند.

دولت برای جبران بودجه هلال احمر پیشنهاد بدهد

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی یکی از مزیت‌ها و ویژگی‌های جمعیت هلال‌احمر را نگاه غیرسیاسی این نهاد دانست و گفت: فعالیت در هلال‌احمر فقط نشات گرفته از انسانیت و بشردوستی است.

غلامرضا کاتب، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در نهمین آئین نکوداشت خدمات داوطلبانه با اشاره به ویژگی‌های داوطلبان جمعیت هلال‌احمر، گفت: نخستین ویژگی داوطلبان هلال‌احمر، قدمت بین‌المللی و جهانی این نهاد است که در کمتر نهادهای اجتماعی ملی و بین‌المللی وجود دارد.

کاتب با اشاره به خلاء قانونی بودجه سال 96 در بودجه جمعیت هلا احمر نیز گفت: امیدواریم دولت به ما پیشنهاد بدهد تا با این پیشنهاد دولت این خلاء را دنبال و جبران کنیم، چرا که معتقدیم هر چه بیشتر به جامعه بشریت خدمت کنیم، این خدمت ماندنی است؛ مهم این است که خود را خادم ملت بدانیم.

تب و لرز بر جان امداد و نجات با بی تدبیری دولت

به گفته کارشناسان و محققان، ایران یکی از 10 کشور حادثه خیز جهان است و از حدود 45 حادثه 35 حادثه طبیعی در کشور ما احتمال به وقوع پیوستن دارد. این مسئله نیز بارها و بارها در رسانه‌ها به نقل از مسئولان کشور اعلام شده است ولی گویا همت‌ها در این زمینه برای دولتی‌ها بلند نیست چراکه 4 نماینده رئیس جمهور در شورای عالی هلال احمر نیز علاقه چندان برای شرکت در جلسات این شورا نداشته و یا این موضوع را جزء اولویت‌های خود نمی‌دانند. به گفته منتقدین توجیه نشدن دولت توسط هلال احمر در زمینه فعالیت و هزینه‌های این جمعیت از کاستی‌های مسئولان است. کاستنی‌هایی که هرچند برخی به دنبال رفع آن بوده ولی اقدام دیر هنگام سبب نوش داری پس از مرگ سهراب برای هلال احمر شده است و برخی پس از تصویب بودجه در پی اصلاح آن هستند. حالا مردم حادثه دیده مانده اند و امدادگران با جیب و انبار خالی. امدادگران که در روزهای سخت حادثه عصای دست مسئولان برای بازگرداندن آرامش به جامعه‌اند.

۱۳۹۵/۱۰/۱۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...