نسخه چاپی

علت قطع گاز تركمنستان به ایران مشخص شد

دولت تركمنستان اعلام كرده كه علت قطع گاز صادراتی به ایران، تاخیر در پرداخت بدهی ایران بوده است.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه ترکمنستان گفته است پس از آن که تلاش این کشور برای دریافت طلب معوقه خود بابت صادرات گاز به ایران ناموفق ماند، اقدام به قطع گاز کرده است.



بنا بر این گزارش شرکت ملی گاز ایران از سال ۲۰۱۳ بدهی خود را به ترکمنستان نپرداخته است. ایران سالانه ۹ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از ترکمنستان وارد می‌کند.



این گاز برای تامین مصرف استان‌های شمالی ایران است. در قراردادی جداگانه بخشی ایران از گاز ترکمنستان را از طریق خاک خود به آذربایجان می‌فرستد.



به گزارش خبرگزاری تسنیم ارسال گاز از ترکمنستان به خاک ایران فقط برای مصرف ایران متوقف شده و برای سوآپ گاز به آذربایجان، هنوز ارسال گاز از ترکمنستان به خاک ایران ادامه دارد.



دو روز پیش شرکت ملی گاز ایران گفت که ترکمنستان ارسال گاز طبیعی به ایران را "ناگهانی" و "بر خلاف" قراردادی بین ایران و ترکمنستان قطع کرده است.



صادرات گاز ترکمنستان به ایران در حالی متوقف شده که دو کشور هفته پیش، تفاهم‌نامه‌ای را برای تمدید ۵ ساله صادرات گاز به ایران امضا کرده بودند.



بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران هفته پیش از برطرف شدن اختلاف میان دو کشور خبر داده بود و پیش‌بینی کرده بود بر اساس توافق انجام شده حجم واردات گاز ایران از ترکمنستان تا روزهای آینده افزایش یابد.



دو کشور مدتی بود که بر سر بدهی دو میلیارد دلاری معوقه ایران در حال گفتگو بودند.



در زمستان سال ۱۳۸۶ هم ترکمنستان به دلیل اختلاف بر قیمت، صادرات گاز به ایران را قطع کرد و قیمت آن را ۹ برابر بالا برد.



بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به قطع گاز گفته است که این مسئله را "سیاسی" نمی‌بیند بلکه مسئله‌ای "فنی و مالی" بین ترکمن گاز و شرکت ملی گاز ایران است.

به گفته او میزان گاز دریافتی ایران از ترکمنستان "چندان قابل توجه نیست و حدود دو تا سه درصد تولید داخلی است که با مقداری صرفه جویی، قابل جبران است".



شرکت ملی گاز ایران هم در اطلاعیه‌ای گفته بود: "در سه سال اخیر میزان تولید گاز به حدی افزایش یافته که دیگر نیازی به واردات نداشته و صرفا با صرفه‌جویی در نیروگاه‌ها، صنایع و بخش خانگی در فصل زمستان می‌توان آن را جبران نمود."



در همین راستا اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران در اطلاعیه‌ای به وزارتخانه‌ها و سازمان‎‌های دولتی خواهان رعایت اعتدال در مصرف گاز طبیعی شده است.



محمدرضا عراقی، معاون وزیر نفت ایران پس از امضای این تفاهم‌نامه گفته بود: "واردات گاز از این کشور همسایه تا پنج سال آینده ادامه می‌یابد".



براساس قراردادی که از ٢٠ سال پیش میان شرکت ملی گاز ایران و شرکت "ترکمن گاز" امضا شده است، بخشی از گاز مصرفی مناطق شمالی ایران با واردات از ترکمنستان تأمین می‎شود.

۱۳۹۵/۱۰/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...