نسخه چاپی

تقلبی بودن ۹۹ درصد داروهای قاچاق!

مدیر كل بازرسی، پاسخگویی به شكایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو گفت: سالانه 200 هزار نفر در دنیا قربانی مصرف داروهای تقلبی و قاچاق می‌شوند.

به گزارش نما به نقل از فارس، شهریار اسلامی تبار مدیر کل بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو گفت: داروهای قاچاق به داروهایی اطلاق می شود که به صورت غیرقانونی و بدون داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وارد کشور شده و عرضه می شود.

وی افزود: فروش این داروها در داروخانه های کشور ممنوع بوده و با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد.

مدیر کل بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو، تاکید کرد: قاچاق دارو پس از مواد مخدر و اسلحه وحشتناک ترین نوع قاچاق است، چرا که زیان آن صرفا شامل زیان اقتصادی نیست بلکه سلامت و جان انسان ها را به مخاطره می‌اندازد.

وی ادامه داد: باتوجه به ضرورت مصرف به موقع و تاثیر سریع داروف عوارض ناشی ز سوئ مصرف آن خیلی زود دامنگیر فرد و اجتماع می‌شود.

اسلامی تبار بیان کرد: سالانه مبلغ هنگفتی صرف خرید داروهای چاقی، لاغری، جوانی، جنسی، ترک اعتیاد و غیره می شود که حدود 99درصد آنها تقلبی بوده و عموما از طریق ماهواره تبلیغ می‌شوند.

وی افزود: بسیاری از داروهای قاچاق، تقلبی بوده و در داخل کشور و یا در کشورهای همسایه با کپی کردن جلد و بروشور داروی اصلی تهیه می‌شوند.

اسلامی تبار عنوان کرد: معمولا ترکیبات درج شده برروی ظروف محتوی داروهای غیرمجاز و تقلبی با ترکیبات داخلی ظروف دارو تطابق نداشته و حاوی موادی هستند که عوارض خطرناکی را برای فرد مصرف کننده در پی دارند.

وی گفت: در بعضی مواقع تاریخ مصرف واقعی کالا منقضی شده اما در پوششی با تاریخ معتبر قرار داده شده است و لذا ممکن است داروی فاسد به دست بیمار برسد که عوارض بسیار خطرناکی را به دنبال دارد.

اسلامی تبار تصریح کرد: حتی اگر داروهای قاچاق از منابع معتبر تهیه شده باشند به دلیل شرایط نامناسب حمل و نگهداری، اثربخشی خود را از دست داده یا فاسد می شوند و تبدیل به عامل تهدید کننده سلامت می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه قاچاقچیان دارو با بهره‌گیری از ابزار تبلیغاتی غیررسمی قدرتمندی همچون ماهواره و اینترنت اقدام به تبلیغ و فروش اجناس غیرمجاز و قاچاق می‌کنند.

وی توضیح داد: بیشترین میزان قاچاق مربوط به داروهایی از قبیل داروهای بدنسازی، مکمل های غذایی، اکستازی و ترامادول است و مصرف اینگونه اقلام باعث بروز اسیب های جبران ناپذیری همچون عوارض کبدی، کلیوی، قلبی عروقی، پوست، هورمونی، اعصاب و روان، واکنش های حساسیتی و یا حتی مرگ می شود.

وی در پایان گفت: براساس گزارش های سازمان بهداشت جهانی، سالانه حدود 200هزار نفر در دنیا قربانی مصرف داروهای تقلبی و قاچاق می‌شوند.

۱۳۹۵/۱۰/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...