نسخه چاپی

ایران 13 میلیون بشكه نفت شناور خود را فروخت

ایران بیش از 13 میلیون بشكه از نفت كه مدتها در تانكرها و روی آب نگهداری می كرد ،فروخت.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین،رویترز در گزارشی نوشت:اطلاعات بدست آمده از منابع خبری نشان می دهد که کاهش تولید اوپک به دنبال توافقی که صورت گرفت سبب شده تا ایران خریداران جدیدی پیدا کرده و سهم مجدد خود را از بازار بدست آورد.

در سه ماه گذشته،ایران بیشترین فروش نفت خام شناور بر نفتکش ها را به بازارهای جهانی عرضه کرده است. منابع خبری اعلام کردند که ایران،در آغاز اکتبر 2016 در حدود 29.6 میلیون لیتر نفت خام در تانکرهای خود ذخیره کرده بود که تا امروز تنها 16.4میلیون بشکه از آن موجود است. این ذخایر براساس داده‌های موجود بین‌المللی ، در ابتدای سال 2016 در حدود 29.7 میلیون بشکه بوده و از آن زمان تا ماه اکتبر تغییر خاصی نداشت، اما با بالارفتن قیمت نفت و قوت گرفتن یک توافق کاهش تولید و عرضه در اوپک، ایران نیمی از ذخایر خود را در بازار فروخته و بخشی از سهم از دست رفته بازار خود را زنده کرده است.

درحال حاضر از حجم نفتی که ایران هنوز نفروخته تنها 12 تا 14 نفتکش حامل نفت باقی مانده است. در تابستان امسال تعداد نفتکش‌های آزاد 30 فروند برآورد می‌شد. منابع تجاری نفت معتقدند که ایران طی سه‌ماه پایانی سال 2016 میلادی توانسته 13 میلیون بشکه نفت خود را به کشورهای چین، هند، کره جنوبی، فرانسه و ایتالیا بفروشد .ایران همچنین به‌دنبال فرصت های جدید در منطقه بالتیک و اروپای شرقی‌ و مرکزی است.

توافق اوپک که در نوامبر سال گذشته (2016) انجام شد،برای ایران یک پیروزی محسوب می شود که سبب شده 1.2 میلیون از مجموع تولید اعضای اوپک به مدت 6 ماه کاهش یابد، تا قیمت های پایین نفت با کاهش عرضه متوقف شود.ایران از این توافق مستثنی شد و تصمیم براین شد که این کشور تولید خود را تا رسیدن به سقف تولید پیش از تحریم ها ادامه دهد.

دراین گزارش تاکید شده است:در حالی که ایران منابع خشکی کافی برای ذخیره‌سازی نفت خام در اختیار دارد و از سوی دیگر بخشی از 13 میلیون بشکه نفت فروخته شده، نفت فوق‌سبک و مرغوب این کشور بوده است. درعین حال، با اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌ها، بسیاری از شرکت‌های بیمه بین‌المللی همکاری خود با نفت‌کش‌های ایران را ازسر گرفته‌اند که این موضوع دست تهران را برای انتقال نفت‌هایش به نقاط دیگر دنیا و انتقال نفتکش به نفتکش به جای نگهداری روی شناورها، باز کرده است .

۱۳۹۵/۱۰/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...