نسخه چاپی

حاشیه‌نگاری بر یك اعلام 5 تایی فیلم فجر

5 فیلم سینمایی به بخش مسابقه سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر در حالی اضافه شدند كه طبق اعلام دبیر جشنواره، هیات انتخاب ابتدا به 28 فیلم رسید و قرار بود در صورت آماده نشدن فیلمی، جایگزین آن‌ها از فهرست رزرو انتخاب شود اما سرانجام 5 فیلم دیگر به لیست قبلی اضافه شد و فهرست فیلم‌های رقابتی به 33 فیلم رسید.

به گزارش نما به نقل از ایسنا در ادامه مروری دارد به پنج فیلم «آباجان»، «خوب، بد، جلف»، «فصل نرگس»، «کوپال» و «ائو» که به بخش «سودای سیمرغ« جشنواره‌ی فجر اضافه شده‌اند.

یکی از فیلم‌هایی که به فهرست بخش مسابقه اضافه شده اولین ساخته پیمان قاسم‌خانی در مقام کارگردان است.

این فیلمنامه‌نویس که تجربه بازیگری در سینما را هم دارد، امسال اولین فیلم خود را با نام «خوب، بد، جلف» جلوی دوربین برد و قصد داشت آن را در پاییز اکران عمومی کند که در نهایت فیلمش را اکران نکرد و به جشنواره فیلم فجر فرستاد.

در «خوب، بد، جلف» حمید فرخ‌نژاد، پژمان جمشیدی، سام درخشانی، مانی حقیقی، ویشکا آسایش، مجید مظفری، رضا رویگری، نسیم ادبی، رضا کریمی، نیوشا ضیغمی، آزاده صمدی، مهراب قاسمخانی، امیر مهدی ژوله، حسین پاکدل و بهاره رهنما از جمله بازیگران فیلم هستند.

این فیلم درباره یک کارگردان هنری سینما است که از طرف تهیه‌کننده‌ی خود تحت فشار است تا از دو بازیگر تجاری برای بازی در نقش‌های اصلی فیلمش استفاده کند. این در حالی است که از نظر کارگردان، آن‌ها بدترین انتخاب‌های ممکن هستند، اما اگر او می‌خواهد فیلم را بسازد، مجبور است در مدت کوتاهی آن‌ها را به نقش‌هایشان نزدیک کند.

«فصل نرگس» دیگر فیلمی است که به بخش مسابقه اضافه شده است، این فیلم به کارگردانی نگار آذربایجانی با نگاهی انسان‌دوستانه، قصه‌ای امیدبخش را از جنوبی‌ترین نقطه تا شمالی‌ترین منطقه پایتخت به شیوه‌ای متفاوت به تصویر کشیده است.

نگار آذربایجانی «فصل نرگس» را پس از ساخت فیلم «آیینه‌های روبه‌رو» و پس از چهار سال دوری از سینما در تهران ساخته است.

ریما رامین‌فر، یکتا ناصر، امیر آقایی، پژمان بازغی، شایسته ایرانی، محمدرضا هدایتی، صالح میرزاآقایی، شیرین اسماعیلی ، شبنم گودرزی و گوهر خیراندیش بازیگران اصلی این فیلم هستند.

در فیلم سینمایی «کوپال» دیگر فیلم حاضر در بخش «سودای سیمرغ» جشنواره فجر، لوون هفتوان، نازنین فراهانی و پوریا رحیمی سام بازی می‌کنند و نخستین فیلم بلند داستانی ساخته کاظم ملایی هم به شمار می‌آید.

این کارگردان پیش از این فیلم‌های کوتاهی چون «لطفا از خط قرمز فاصله بگیرید»، «منها» و «دیلیت» را کارگردانی کرده است.

داستان این فیلم در مورد یک شکارچی و تاکسیدرمیست به نام دکتر احمد کوپال است که درست قبل از تحویل سال نو دچار یک چالش بسیار غریب در زندگی‌اش می‌شود.

دیگر فیلم بخش رقابتی جشنواره فجر آخرین ساخته هاتف علیمردانی با نام «آباجان» است که گویا با انجام اصلاحات مورد نظر مجوز حضور در این بخش را پیدا کرده است.

داستان «آباجان» در دهه‌ ۶۰ می‌گذرد و زندگی اجتماعی مردم در آن سال‌ها روایت می‌شود. فاطمه معتمدآریا، شبنم مقدمی، سعید آقاخانی، فریبا متخصص و ... در این فیلم سینمایی که به تهیه‌کنندگی خود علیمردانی ساخته شده ایفای نقش کرده‌اند.

اما فیلم «ائو» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی اصغر یوسفی‌نژاد که به تازگی به لیست بخش رقابتی فیلم فجر اضافه شده است،اطلاعات دقیقی تاکنون از آن منتشر نشده است و خبرنگار ایسنا همچنان پیگیر تماس با دست‌اندرکاران این فیلم است.

حاشیه‌نگاری بر یک اعلام 5 تایی

اما محمد حیدری روز 17 دی‌ماه با حضور در جمع نمایندگان خبرگزاری‌های رسمی، اسامی 28 فیلم منتخب هیات انتخاب جشنواره را برای حضور در بخش سودای سیمرغ اعلام کرد و البته طبق آنچه انتظار می‌رفت برخی فیلمسازان نسبت به انتخاب نشدن فیلمشان واکنش‌هایی اعتراضی داشتند و بیشترین حاشیه هم برای فیلم «کاناپه» بود که چند ساعت بعد، دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر در برنامه تلویزیونی «هفت» اعلام کرد که درباره‌ی این فیلم مقامات بالاتر باید تصمیم بگیرند.

دبیر جشنواره پس از اعلام اسامی فیلم‌ها در موزه سینما تاکید کرد: از مجموع 94 فیلمی که هیات انتخاب در 45 روز گذشته دیده است، طبق آنچه در فراخوان ذکر شده بود، آثار بخش «چشم‌انداز سینمای ایران»، مشخص شده‌اند که تاکید می‌کنم نهایتا شامل 44 فیلم می‌شود و از این بین، 28 فیلم برای بخش سودای سیمرغ (رقابتی) معرفی می‌شوند.

حیدری همچنین گفت: ما برای بخش مسابقه می‌توانستیم تا 33 اثر را انتخاب کنیم، اما کیفیت فیلم‌ها مهم بود و در نهایت هیات انتخاب به این تعداد اثر رسید. البته مجموعه 16 اثر دیگری هم که برای بخش چشم‌انداز معرفی می‌شوند، ارزشمند هستند ولی نظر هیات انتخاب بر این بود که فقط این 28 فیلم برای بخش سودای سیمرغ معرفی شوند.

او در عین حال مطرح کرد: اگر فیلمی از آثار اعلام شده آماده نشود و نرسد از میان فیلم‌های رزرو به بخش مسابقه اضافه می‌شود اما به این تعداد 28 فیلم، افزوده نمی‌شود.

حیدری اما ساعاتی بعد در برنامه «هفت» از احتمال اضافه شدن فیلم‌های بخش مسابقه به 33 اثر خبر داد و افزود: فیلم «آباجان» جز فیلم‌های رزرو است که اگر موانع آن برطرف شود، درمورد آن تصمیم گرفته می‌شود. در مورد سایر فیلم‌ها باید بگویم یکسری فیلم‌ها را هیأت انتخاب پذیرفته و در بخش چشم‌انداز به نمایش درخواهد آمد. همچنین چند فیلم رزرو هستند و اگر فیلم‌هایی نرسند، جایگزین آن فیلم‌ها می‌شوند.

اما سرانجام 5 فیلم به بخش رقابتی فیلم فجر اضافه شد و این فهرست را به 33 فیلم رساند.

۱۳۹۵/۱۰/۲۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...