نسخه چاپی

جشنواره سی‌ونهم فجر متفاوت از شكل و محتوا

عکس خبري -جشنواره سي‌ونهم فجر متفاوت از شکل و محتوا

جشنواره فیلم فجر ۹۹ آهسته‌آهسته به روزهای آغاز به كار خود نزدیك می‌شود. هرچند سایه كرونا بر سر جشنواره امسال سنگینی می‌كند و آن را متفاوت‌تر از جشنواره‌های گذشته كرده است اما این تفاوت در شكل ساختاری، تفاوت در محتوا را نیز با خود به همراه آورده است.


جشنواره فیلم فجر ۹۹ آهسته‌آهسته به روزهای آغاز به کار خود نزدیک می‌شود. هرچند سایه کرونا بر سر جشنواره امسال سنگینی می‌کند و آن را متفاوت‌تر از جشنواره‌های گذشته کرده است اما این تفاوت در شکل ساختاری، تفاوت در محتوا را نیز با خود به همراه آورده است.

گام اول این تفاوت، نبود هیئت انتخاب و اسم‌های بزرگ است، علیرغم اینکه برای برخی این اتفاق ناخوشایند به نظر می‌رسد اما گوی و میدان این بار در اختیار فیلم اولی‌ها قرار گرفته است. حضور متکثر فیلم اولی‌ها که آثارشان حدود نیمی از فیلم‌های جشنواره امسال را شامل می‌شود، نویدبخش گشایش عرصه برای جوان‌ترهاست.

در سال‌های گذشته پذیرایی از درام‌های اجتماعی و خانوادگی توسط هیئت انتخاب به دلیل پیش‌فرض‌های ذهنی متولیان جشنواره سبب می‌شد تا گونه‌های‌ دیگر فیلم مورد بی‌مهری قرار گیرند.

نبود هیئت انتخاب در این دور سبب رفع این مشکل و ورود ژانرهایی چون کودک و وحشت به دایره داوری شده و تماشاگر در سبد سینمای سال ۱۴۰۰، می تواند انتظار دیدن فیلم‌های دیگری در گونه دفاع مقدس، اکشن و کمدی را داشته باشد.

از این رو می‌توان گفت جشنواره سی‌ونهم فجر در محتوا بسیار متفاوت است و در داوری نیز تنوع و تکثر آثار از ۳۳ فیلم بخش‌های سودای سیمرغ و نگاه نو به ۶۲ فیلم برای نخستین بار رویداد فرهنگی جشنواره را بی‌سابقه‌تر از قبل کرده است.

با تمام این تفاصیل، باید در بخش داوری نیز داوران جشنواره از نگاه‌های سوگیرانه به آثار پرهیز کنند تا سی‌ونهمین جشنواره فجر اتفاقی متفاوت در حوزه فرهنگ را اینبار در سایه کرونا رقم بزند.

۱۳۹۹/۱۱/۱۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...