نسخه چاپی

احتمال حملات شیمیایی و میكروبی داعش در اروپا

فاز جدید حملات تروریستی داعش در اروپا پس از شكست‌های بزرگ در عراق و سوریه، احتمالاً بسیار كشنده‌ و فراگیر خواهد بود.

به گزارش نما به نقل از مشرق - این تهدید، مسأله جدیدی نیست، اما آنچه مهم است اینکه گویی هر روز جدی‌تر می‌شود. یک سال پیش بود که پارلمان اروپا در گزارشی نسبت به 150 تلاش مشکوک برای قاچاق مواد شیمیایی ابراز نگرانی کرد و از آن روز مقامات بریتانیا، فرانسه، مراکش و ... با سخنان خود به این نگرانی‌ها افزوده‌اند.

شاید آنچه در ماه‌‌های اخیر سهم اصلی در افزایش نگرانی‌ها را داشته، شکست‌های داعش در عراق و سوریه است. تحلیل‌گران از پیش گفته بودند هر چه ماهیت داعش به عنوان یک دولت، تضعیف شود، ماهیت آن به عنوان یک گروه تروریستی تقویت می‌شود، زیرا این تنها راه نمایش ادامه حیات و قدرت‌نمایی‌اش در عرصه جهانی خواهد بود.

این را از پیامی که یکی از سرکرده‌های داعش در مه 2016 میلادی برای هواداران داعش در اروپا فرستاد نیز می‌شد درک کرد. او گفت در کشور خود کاری کنید که همسایه از همسایه در هراس باشد.

دو پرسش اصلی در این زمینه مطرح است:

1- وقوع چنین حملاتی از چه طریقی ممکن است؟

در گزارش اتحادیه اروپا آمده بود موادی چون سارین، ریسین یا سیاه‌زخم ممکن است توسط داعش برای حملات میکروبی و شیمیایی در اروپا استفاده شود. این‌گونه حملات می‌تواند منجر به مرگ تعداد زیادی از اروپاییان شود و هراسی فراگیرتر از آنچه پس از حملات جمعه خونین با 130 کشته بر اروپا حاکم شد، ایجاد کند.

واقعیت آن است که این حملات از چهار طریق که به آنها تسلیحات غیرمتعارف نیز گفته می شود امکان اجرا دارد: شیمیایی، بیولوژیک (و میکروبی)، رادیولوژیک و هسته‌ای. در اینجا قصد آموزش چگونگی اجرای این حملات را نداریم و صرفاً به این نکته اشاره می‌کنیم که دو مورد اول، سهل‌الوصول‌تر و در نتیجه نیاز به هشیاری بیشتر برای پیش‌گیری و مقابله احتمالی با آن دارد.

چنین موادی ممکن است در تأسیسات عراق یا لیبی موجود بوده و پس از اشغال بخش‌هایی از آن به دست نیروهای داعش افتاده باشد، یا از کانال‌هایی از اروپا برای مراکز خطرناک تحقیقاتی داعش و گروه‌های وابسته به آن قاچاق شود. حملات شیمیایی از سوی داعش در سوریه و عراق که تا کنون توسط سازمان پزشکان بدون مرز وشورای امنیت اقلیم کردستان تأیید شده، نگرانی اروپاییان را بیشتر کرده است.

یکی از نمایندگان مجلس عراق بیش از یک سال پیش مدعی شد داعش برخی دانشمندان دوره صدام را مجدداً به استخدام درآورده و یک مرکز تحقیقاتی برای تولید تسلیحات خطرناک به ویژه گاز اعصاب راه‌اندازی نموده است. حالا تصاویری که اخیراً بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل به نمایندگان کشورهای اروپایی نمایش داده، گواهی بر این مدعا است، اما ممکن است این مسأله با هدف ترور و بازداشت دانشمندان بیگناه عراقی نیز مورد سوءاستفاده سرویس‌های اطلاعاتی قرار گیرد، کمااینکه گفته می شود تعداد زیادی از آنها پس از حمله آمریکا به عراق در سال 2003 میلادی به قتل رسیده‌اند.
حملات شیمیایی و میکروبی داعش در اروپا
آلوده کردن آب، هوا و مواد غذایی یکی از انواع حملات غیرمتعارف است

به غیر از این دانشمندان، برخی سربازان جدید داعش که از کشورهای مختلف بدان می‌پیوندند، تحصیلاتی در شیمی، فیزیک، علوم رایانه و مانند آن دارند که احتمالاً‌ از آنها در آزمایشگاه‌های داعش استفاده می‌شود.

2- در صورت وقوع این حملات، واکنش اروپا چه خواهد بود؟

بیش از یک سال پیش، دولت فرانسه استفاده از سولفات آتروپین را آزاد کرد، زیرا این ماده می‌تواند به عنوان پادزهر در شرایط بروز حملات داعش مورد استفاده قرار گیرد. قطعاً پدافند غیرعامل در این حوزه به کار دول اروپایی می‌آید، اما این همه واکنش آنها نخواهد بود.

پس از حملات تروریستی پیشین که از طریق انفجار یا رگبار گلوله انجام شد، ائتلاف کشورهای اروپایی و آمریکا حملات گسترده‌ای را علیه مواضع داعش در سوریه صورت دادند که بعضاً منجر به کشته‌شدن سربازان سوری نیز می‌شد. وقوع حملات شیمیایی و میکروبی اگر به صورت متعدد و مرگبار صورت گیرد، قطعاً بهانه خوبی برای کشورهای اروپایی خواهد بود تا بار دیگر دخالت‌های خود را در خاورمیانه گسترش دهند.

اما این دوای درد اروپا نیست. اروپا «مردان جوان و دارای سوءسابقه» کم ندارد، یعنی همان گروهی که طبق گزارش مرکز اروپایی مبارزه با تروریسم، به دلیل احساس تحقیر، تبعیض یا طردشدن از جامعه حاضرند انتقام سختی از مردم خود بگیرند و بیشتر عملیات تروریستی را در دو سال اخیر اجرا کرده‌اند. داعش هم نباشد، این قشر از اروپاییان از جای دیگری خط می‌گیرند.

گرایش این افراد به داعش، تنها به دلیل ایدئولوژی آن است که هر اقدامی را به نام خدا توجیه می‌کند. این ایدئولوژی ممکن است فردا به رنگ دیگری درآید و به نام دیگری جرأت اقدام تروریستی را در جوانان تقویت کند.

۱۳۹۵/۱۰/۲۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...