نسخه چاپی

دبیركل جدید سازمان ملل در اولین سخنرانی چه گفت؟

به گزارش نما - ایرنا نوشت: آنتونیو گوترش دبیر کل تازه سازمان ملل متحد روز سه شنبه در نخستین سخنرانی در برابر شورای امنیت از هنگام به عهده گرفتن این مقام، خواستار در اولویت قرار داده شدن جلوگیری از رخ دادن جنگ در جهان شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مقر سازمان ملل متحد در آمریکا، گوترش که از اول ژانویه (12 دی ماه) جانشین بان کی مون شد، قول داد که در این نهاد جهانی تغییرات اساسی و اصولی ایجاد کند و تلاش ها برای پیگیری بحران های جهانی از کشتار در سوریه تا خونریزی در سودان جنوبی را تقویت کند.

گوترش نخست وزیر پیشین پرتغال و رئیس پیشین سازمان پناهندگان این نهاد بین المللی در نشست شورای امنیت در باره پیشگیری از درگیری ها و منازعات گفت: زمان و منابع بیش از اندازه زیادی صرف واکنش نشان دادن به بحران ها به جای جلوگیری از بروز و وقوع آنها شده است.

وی افزود: مردم جهان نیز هزینه بسیار گزافی می پردازند و ما باید رویکرد کاملا تازه ای در پیش گیریم.
دبیر کل تازه سازمان ملل متحد، طرح هایی برای اجرای برنامه ای برای گسترش تلاش های میانجی گرانه به عنوان بخشی از تعهد خود برای افزایش کاربرد دیپلماسی در راه صلح پیشنهاد کرده، اما هنوز جزئیات آن اعلان نشده است.
پیش بینی می شود که گوترش نسبت به بان کی مون سلف خود که تلاش های میانجی گرانه خود را به نمایندگان و فرستادگان ویژه اش سپرده بود، بیشتر به صورت مستقیم در مسیر رویکرد خود تلاش کند.

گوترش در اشاره تندی به قدرت های جهانی عضو شورای امنیت گفت: بسیاری از فرصت های جلوگیری از منازعات و درگیری ها به علت عدم اعتماد و بدگمانی کشورهای عضو به انگیزه های یکدیگر و نگرانی ها در باره حق حاکمیت ملی خود، شکست خورده است.
به گفته وی، ما امروز باید رهبری را به دست گیریم و اعتبار و قدرت سازمان ملل متحد را با اولویت دادن به صلح تقویت کنیم.
گوترش قرار است در روزهای آتی در نخستین سفر خود به خارج به عنوان رئیس سازمان ملل متحد برای تقویت مذاکرات صلح قبرس که در مقر اروپایی این سازمان برگزار می شود، به ژنو سوئیس سفر کند.

۱۳۹۵/۱۰/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...