نسخه چاپی

پروازهای داخلی به فرودگاه امام (ره) می‌رود

به گزارش نما - اعتماد نوشت: چند سالی است که قرار است مهرآباد به صورت صد در صدی به خارج از تهران برود اما هر بار این موضوع مطرح می‌شود، پای یک اما و اگری در میان است.

دوري مسير و آماده نبودن زير ساخت‌هاي لازم در فرودگاه امام خميني به عنوان نزديك‌ترين فرودگاه به تهران و دلايلي ديگر موجب شده تا موضوع انتقال مهرآباد هميشه بي‌نتيجه باقي بماند. گو اينكه انتقال مهرآباد به امام خميني با توجه به مسافت طولاني كه امام خميني تا تهران دارد موجب شده تا بسياري از مردم گلايه مند از اين بحث باشند و با منتفي شدن يا حتي سكوت در مقابل اين تصميم‌گيري لبخند رضايت بزنند. با اين حال صحبت‌هاي ديروز محمود نويدي، مديرعامل شركت شهرفرودگاهي امام خميني (ره) نشان داد كه پرونده انتقال همچنان باز است و اين‌بار گزينه ديگري روي ميز نيست و به مرحله تصميم‌گيري به عنوان يك پيشنهاد جدي رسيده است. اگر اين تصميم قطعي شود، تا دو سال آينده پروازهاي داخلي هم به فرودگاه امام منتقل مي‌شود.

محمود نويدي با اشاره به برنامه‌هاي كلان توسعه‌اي فرودگاه امام خميني مي‌گويند: اين فرودگاه طبق درخواستي كه از سوي سازمان هواپيمايي كشوري صورت گرفته، از حدود دو سال بعد به پروازهاي داخلي نيز ورود خواهد كرد تا بخشي از اين پروازها از طريق اين فرودگاه انجام شود. فرودگاه امام خميني براي پنج سال آينده در چند محور مختلف برنامه‌هاي توسعه‌محوري را پيگيري خواهد كرد. يكي از اين برنامه‌ها به توسعه باند فعلي فرودگاه اختصاص مي‌يابد كه طبق نظر مشاور خارجي پروژه امكان بهره‌برداري از آن تا سقف ۳۰ ميليون مسافر در سال وجود دارد. وي با تشريح عملكرد شهر فرودگاهي امام خميني در طول يك سال گذشته گفت: «سال گذشته با شركت هلندي ناكو قراردادي براي طراحي مستر پلن در شهر فرودگاه امام خميني به ارزش ١٤ ميليون دلار منعقد كرديم كه براساس آن طي پنج سال آينده ميزان جابه‌جايي مسافر در فرودگاه بايد به ٢٠ ميليون نفر برسد. در اكثر فرودگاه‌ها درآمدزايي از سمت فعاليت‌هاي هوايي به سمت فعاليت‌هاي غير هوايي و ايجاد مراكز تجاري در حال افزايش است به‌طوري كه امروز بيش از ٧٠ درصد درآمدهاي فرودگاه‌ها مربوط به فعاليت‌هاي غير هوايي مي‌شود. ورود هر نفر به يك فرودگاه ٢٠ دلار درآمد براي فرودگاه‌ها در بردارد، از مجموع هفت ميليارد مسافر حداقل ١٤٠ ميليارد دلار درآمدزايي ايجاد شده است كه ما هم بايد سهم خود را افزايش دهيم. » اين مقام مسوول با بيان اينكه در فرودگاه‌هاي خاورميانه ميزان درآمدهاي هوايي و غيرهوايي ٥٠ به ٥٠ است، ادامه داد: « در كشور ما ميزان درآمدهاي هوايي نسبت به فعاليت‌هاي غير هوايي ٨٠ به ٢٠ درصد است و سياست ما اين است كه به سمت تجاري‌سازي فرودگاه‌ها پيش برويم. البته طبق برآوردهاي انجام شده چيزي حدود ٥ تا ٦ درصد درآمدهاي فري‌شاپ‌هاي داخل فرودگاه‌ها از درآمدهاي اين اصناف در خارج از فرودگاه بيشتر است. ٨٣ شهر فرودگاهي در دنيا وجود دارد كه ٣٨ شهر فرودگاهي در امريكاي شمالي، ٢٠ شهر فرودگاهي در اروپا و ٧ شهر فرودگاهي در خاورميانه تاسيس شده است. »

نويدي با اشاره به مزيت‌هاي جغرافيايي و مكاني فرودگاه امام اظهار داشت: «فرودگاه امام خميني اين مزيت را دارد كه طي ١٢ ساعت به پنج ميليارد جمعيت دنيا دسترسي داشته باشد و اين يكي از بهترين امكانات و مزيت فرودگاه حضرت امام محسوب مي‌شود. تهران منطقه اتصال غرب به شرق در دنيا است كه ما مي‌توانيم از اين مزيت به نفع اقتصاد كشور استفاده كنيم. در حالي كه كشور تركيه امروز با مشكلات بسيار متعددي روبه‌رو است اما در حال سرمايه‌گذاري چهار ميليارد يورويي براي ساخت فرودگاه جديد است. اين در حالي است كه فرودگاه آتاترك ظرفيت جابه‌جايي ٦٥ ميليون مسافر را دارد. با توجه به طرح‌هاي توسعه‌اي تركيه درصدد است كه فرودگاه جديدي را با وجود فرودگاه آتاترك احداث كند. »

وي با اشاره به ساخت فرودگاه جديد در عمان گفت: «فرودگاه فعلي عمان چيزي شبيه به فرودگاه كيش است حال اينكه كشور عمان ساخت فرودگاهي با ظرفيت ٣٠ ميليون مسافر را شروع كرده است. همچنين دوبي هم ساخت فرودگاه المكتوب را كليد زده است كه اين فرودگاه ظرفيت جابه‌جايي ١٦٠ ميليون نفر و جابه‌جايي ١٢ ميليون تن بار در سال را دارد. فرودگاه المكتوب در دوبي در حالي ساخته مي‌شود كه فرودگاه دوبي امروز ظرفيت ٨٠ ميليون نفري را دارد. فرودگاه موجود در پكن نيز ظرفيت جابه‌جايي ٩٠ ميليون مسافر را دارد اما با توجه به طرح‌هاي توسعه در پكن سخت فرودگاه جديد با ظرفيت ٧٢ ميليون نفر كليد خورده است. »

عقب ماندگي از برنامه‌هاي توسعه

مديرعامل شهر فرودگاهي امام خميني با بيان اينكه ساخت فرودگاه امام از سال ٤٢ شروع شد و قرار بر اين بود كه فرودگاهي با ظرفيت جابه‌جايي ٩٠ ميليون مسافر در سال و همچنين جابه‌جايي ١٠ ميليون تن بار در سال ساخته شود اما امروز ظرفيت فرودگاه امام براي جابه‌جايي هفت ميليون مسافر و ٢٠٠ هزار تن بار در سال كفاف مي‌دهد. اين در حالي است كه فرودگاه اينچئون زماني قرار بود با ظرفيت صد ميليون مسافر ساخته شود و ساخت آن همزمان با ساخت فرودگاه امام شروع شد امروز به ظرفيت ٥٠ ميليون مسافر رسيده است.
درآمد ٤٦٠٠ ميليارد ريالي و درمقابل بدهي صفر

مديرعامل شهر فرودگاهي امام خميني با اشاره به درآمدهاي سال گذشته فرودگاه امام گفت: درآمد فرودگاه حضرت امام در سال گذشته ٤٨٠٠ ميليارد ريال بوده كه ٢٠ درصد آن از منابع مراكز تجاري و ١٥ درصد آن از منابع درآمدهاي پاركينگ حاصل شده است. بعد از برنامه ششم سياست ما اين است كه فرودگاه امام را به شهر فرودگاهي تبديل كنيم و در اين صورت بايد بار بدون گمركي وارد اين منطقه شود. نويدي با بيان اينكه فرودگاه حضرت امام به هيچ موسسه و شركتي بدهي ندارد، گفت: ميزان طلب‌هاي ما از ايرلاين‌ها چيزي حدود ٤٠٠ ميليارد تومان است و يكي از بدهكاران اصلي شركت ايراني است.

رقابت بنياد با دو بخش خصوصي

مديرعامل شهر فرودگاهي امام خميني در مورد واگذاري و ساخت ترمينال سلام به بنياد مستضعفان يا بخش خصوصي، گفت: « پيش از اين ترمينال سلام از محل منابع داخلي ساخته مي‌شد اما به مشكلاتي برخورديم و از آيين‌نامه مشاركت بخش‌هاي غيردولتي براي ورود به اين پروژه استفاده كرديم. سه تقاضا براي ورود به ترمينال سلام وجود داشت يكي از اين متقاضيان بنياد مستضعفان بود و دو درخواست از سوي شركت‌هاي بخش خصوصي مطرح شد اما شرايط بنياد مستضعفان از دو شركت ديگر چه از لحاظ زمان و چه از لحاظ مدت زمان بازپرداخت‌ها بهتر بود و در نهايت بنياد انتخاب شد. البته بنياد مستضعفان به اين پروژه آشنا بود و درخواست‌هاي بخش خصوصي براي مشاركت در اين پروژه هم منطقي نبود از جمله اينكه مدت زمان بهره‌برداري از پروژه را ٤٠ ساله در نظر گرفته بودند. در حال حاضر بنياد مستضعفان با سرمايه‌گذاري ٥٠٠ ميليارد توماني وارد پروژه شده است و در حال حاضر اين پروژه ٤٥ درصد پيشرفت فيزيكي دارد. »


ورود شركت‌ فرانسوي منتفي شد

نويدي با اشاره به ساخت ترمنيال ايرانشهر با استفاده از سرمايه‌گذاري بخش خارجي گفت: «سال گذشته با يك شركت فرانسوي براي ساخت ترمينال ايرانشهر توافقاتي انجام شد اما به مشكلاتي برخورديم و ورود فرانسوي‌ها منتفي شد. در ١١ بهمن ما فراخواني را توسط ناكو براي ورود سرمايه‌گذاران به ساخت ترمينال ايرانشهر به صورت BOT يا BLT منتشر خواهيم كرد كه فاز اول آن افزايش ظرفيت براي ٢٥ ميليون مسافر است كه پيش‌بيني يك ميليارد دلاري را براي سرمايه‌گذاري كرديم. »

۱۳۹۵/۱۱/۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...