نسخه چاپی

سرنوشت رئیس جمهور كره چه می شود؟

قاضی ارشد دادگاه قانون اساسی كره جنوبی اعلام كرد كه تكلیف نهایی «پارك گئون هی» رئیس جمهوری استیضاح شده این كشور تا اواسط ماه مارس امسال (اسفند ماه) نهایی می‎شود.

به گزارش نما به نقل از ایرنا: قاضی ارشد دادگاه قانون اساسی کره جنوبی اعلام کرد که تکلیف نهایی «پارک گئون هی» رئیس جمهوری استیضاح شده این کشور تا اواسط ماه مارس امسال (اسفند ماه) نهایی می‎شود.

بر اساس قانون کشور کره جنوبی این دادگاه تا ماه ژوئن (خردا - تیر) فرصت داشت به وضعیت رئیس جمهور رسیدگی و در باره برکناری وی تصمیم بگیرد اما حالا با تغییر آن، این مهلت را روز 13 ماه مارس (23 اسفند) تعیین کرده است.

با این حساب قرار است در آن زمان در باره برکناری رئیس جمهوری به دلیل رسوایی اخیر سیاسی و مالی در این کشور تصمیم گیری شود.

چنانچه این دادگاه به برکناری وی رای دهد آن زمان کره جنوبی 2 ماه فرصت خواهد داشت تا انتخابات زود هنگام برای انتخاب رییس جمهور جدید برگزار کند.

«پارک هان چول» قاضی ارشد دادگاه قانون اساسی کره جنوبی روز پنجشنبه در سخنانی اعلام کرد که او و هشت نفر دیگر از قضات این دادگاه پس از بررسی های زیاد برای این تاریخ به توافق رسیده اند.

وی افزود: برخی از قضات بر این باور بودند که بهتر است تا پایان ماه جاری میلادی به وضعیت رئیس جمهور رسیدگی شود اما پس از شور و مشورت های طولانی رای به ماه مارس داده شده است.

پارلمان کره جنوبی رئیس جمهور را در ماه گذشته میلادی به دلیل مرتبط بودن او با پرونده خانم «چوی سون سیل» متهم اصلی رسوایی نهاد ریاست جمهوری استیضاح کرد.

«چوی سون سیل» که فعالیت هایش منجر به استیضاح خانم «پارک» رئیس جمهور کره جنوبی در پارلمان شد، در نخستین حضورش در دادگاه قانون اساسی این کشور اعلام بی گناهی کرد.

این دادگاه 2 بار در ماه جاری میلادی در یک هفته تشکیل جلسه داد و به پرونده وی در خصوص فساد مالی، سند سازی و سوء استفاده از نهاد ریاست جمهوری رسیدگی کرد.

گزارش ها حاکی است که این زن به دلیل ارتباط نزدیک با «پارک گئون هی» به نهاد ریاست جمهوری این کشور رفت و آمد داشته و با در اختیار داشتن اسناد مهم کشوری، بعضا در آنها دست برده است.

او متهم است که با سوء استفاده از قدرت رئیس جمهور و با لابی وی از شرکت های بزرگ این کشور حدود ۶۵ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار به شرکت های زیر مجموعه خود واریز کرده است.

او در شرایطی که در کنار ماموران دادستانی در دادگاه حاضر شده بود‌، گفت که بسیاری از مواردی که به او نسبت داه شده است، غیرعادلانه می باشد.

در دادگاه همچنین اعلام شد که او با خانم «پارک» مشارکت داشته و از این طریق این مبالغ را در اختیار گرفته است، اتهامی که وکیل متهم آن را تکذیب کرد.

وکیل متهم در دادگاه خاطر نشان کرد که موضوع مشارکت این دو نفر در خصوص نقل و انتقالات پول اتهامی است که دادستانی به رئیس جمهور نسبت داده و کاملا نادرست است.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی، «پارک گئون هی» نیز که در هر دو دادگاه حضور نیافته است، در آخرین مصاحبه خود با خبرنگاران گفت که هیچ خلافی مرتکب نشده است.

۱۳۹۵/۱۱/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...