نسخه چاپی

مشكلات ادامه دار ساكنان غزه در عبور از گذرگاه رفح

مقامات مصری، گذرگاه رفح، تنها معبر عبوری ساكنان غزه و ارتباط با دنیای خارج را كه از روز شنبه به مدت سه روز باز كرده بودند، امروز (دوشنبه) بار دیگر می بندند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا, روزنامه القدس العربی امروز (دوشنبه) در گزارشی در همین رابطه نوشت: مقامات مصری پس از بازکردن گذرگاه رفح در روز شنبه اعلام کردند که این گذرگاه امشب (دوشنبه) بسته می شود و بازگشایی آن تمدید نخواهد شد.
با بازگشایی دوباره گذرگاه رفح صدها نفر از ساکنان نواز غزه توانستند به منظور مداوای پزشکی و تحصیلی و مسایل انسانی دیگر وارد مصر شوند و صدها نفر از ساکنان غزه که در مصر منتظر بازگشایی این گذرگاه بودند به غزه بازگردند.
هیات گذرگاه ها در غزه در همین رابطه اعلام کرد که 457 مسافر با 4 اتوبوس در روز اول بازگشایی معبر رفح به سمت مصر حرکت کردند و 591 مسافر فلسطینی نیز با عبور از گذرگاه رفح وارد غزه شدند.
مسافران فلسطینی که از غزه و یا مصر از این گذرگاه عبور می کنند از وجود مشکلات بسیار در عبور از این گذرگاه شکایت دارند.
آنان می گویند که از سوی ماموران مرزی بارها مورد بازرسی بدنی قرار می گیرند و مجبورند بارهای چمدان های خود را در ایست های بازرسی باز کنند و بسیاری از آنان نیز ناچارند شب را در مقابل ایست های بازرسی مرز رفح تا باز شدن معبر به صبح برسانند.
مسافران فلسطینی که وارد غزه می شوند، مجبورند در ساعات پایانی شب از تاکسی ها پیاده شده و برای رسیدن به گذرگاه مسافت زیادی پیاده بروند و بیش از دو ساعت هم باید برای بازرسی بدنی و وسایل همراه در مقابل ایست های بازرسی معطل بمانند.
مسافرانی هم که از غزه خارج می شوند باید در ساعات اولیه صبح در مقابل درهای گذرگاه رفح منتظر بمانند، چرا که می دانند طی مسافت نیاز به 24 ساعت زمان دارد.
مسافران فلسطینی برای رسیدن به قاهره باید 450 کیلومتر راه بپیمایند که این مسیر در 6 ساعت پیموده می شود ولی اقدامات کنونی برای نقل و انتقال فلسطینیان از گذرگاه رفح و موافقت مقامات مصری برای سفر و طی مسافرت از مسیر سینا تقریبا یک روز کامل را به خود اختصاص می دهد.
این درحالی است که مسافران غزه بیشتر سلامندان و بیماران هستند و در برگشت نیز همین بیماران تحت عمل های جراحی قرار گرفته و مشکلات بسیاری برای آنان در این سفر ایجاد می شود.
مقامات مصری می گویند که بازرسی ها را به دلایل امنیتی به خصوص به خاطر عملیات تروریست ها در منطقه سینا، انجام می دهند.
در این گزارش آمده است، مصر گذرگاه رفح را بعد از برکنار کردن محمد مرسی رئیس جمهوری سابق وابسته به اخوان المسلمین بست و به جز در روزهای مشخص و محدود این گذرگاه را باز نمی کند.
گذرگاه رفح در طول 365 روز سال در 2016 میلادی تنها 41 روز باز بوده که نسبت به سال گذشته بازگشایی این گذرگاه بیشتر شده است.
در ادامه این گزارش آمده است، افزایش مدت بازگشایی گذرگاه رفح با رویکرد جدید قاهره همراه بوده است.
چند ماه پیش مصر میزبان هیات های مردمی و دانشگاهی و کارگزارانی بود که همگی به تسهیل رفت وآمد در گذرگاه رفح و همچنین اجازه مبادلات تجاری توصیه کرده بودند.
برپایه این گزارش، مقامات مصری این بار بعد از باز کردن گذرگاه رفح اجازه ورود گندم به غزه را نیز دادند و منابع فلسطینی اعلام کردند که 3 کامیون بزرگ حاوی گندم شنبه گذشته وارد نوار غزه شد.
در دوره قبل بازگشایی گذرگاه رفح نیز مقامات مصری اجازه دادند مصالح ساختمانی و چند خودرو وارد نوار غزه شود.
نوار غزه از کمبود شدید مصالح ساختمانی رنج می برد، چرا که 10 سال است رژیم صهیونیستی این منطقه را از زمین، هوا و دریا محاصره کرده و اجازه ورود و خروج هیچ گونه ابزار، وسایل، مصالح، مواد غذایی و رفت وآمد به ساکنان غزه را نمی دهد.
جمعه گذشته اسماعیل هنیه نایب رئیس دفتر سیاسی حماس بعد از سفر 5 ماهه خارجی در هنگام بازگشت به غزه وارد قاهره شد و با مقامات مصری دیدار و گفت و گو کرد.
هنیه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت، در مرحله آتی و طی روزهای آینده نتایج این سفر و بازتاب های مثبت آن بر روی مساله فلسطین و به ویژه نوار غزه را خواهیم دید.

۱۳۹۵/۱۱/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...